11.4.2025

Pörssisähkö siirtyy varttihinnoitteluun – sähköautoilija voi säästää suuria summia

Kuva Moottorin arkisto

Sähköauton kotilataus voi olla hyvin kallista tai halpaa. Sähkön hinnankehitystä kannattaa seurata, jos tavoitteena on edullisempi autoilu.

Sähköauton lataaminen pörssisähköllä on yhtä useamman kotitalouden arkea. Pian luvassa on muutos, sillä pörssisähkön hinnoittelu muuttuu tuntihinnoittelun sijaan varttihinnoitteluun.

Varttihinnoittelu tarjoaa mahdollisuuksia etenkin sähköauton lataajille, sillä sähkönkulutus on suurta, ja ajoitus on monella tapaa joustavaa. Autoa voi ladata silloin kun hinnat ovat alhaalla.

Uusi hinnoittelumalli mahdollistaa kulutuksen optimointia, mutta vaatii myös latauslaitteilta entistä enemmän.

– Markkinoilla on jo saatavilla älykkäitä latauslaitteita, joiden avulla pörssisähköä voidaan hyödyntää esimerkiksi asettamalla hintaraja, jolloin autoa ladataan vain silloin, jos sähkön hinta on alle neljä senttiä kilowattitunnilta, kertoo Nordic Plug Oy:n hallituksen puheenjohtaja Juha Kummunmäki.

Toinen vaihtoehto on määrittää, mihin aikaan auto tarvitaan käyttöön, jolloin laite huolehtii siitä, että lataus tapahtuu määräaikaan mennessä halvimpina tunteina. Uudet laitteet pystyvät hankkimaan tarvittavan tiedon varttisyklien perusteella.

Pörssisähköllä lataaminen kiinnostaa laajasti, sillä lähes puolet kotilataajista toivoo latausasemaansa pörssisähköominaisuutta. Laitteet osaavat hakea hintatiedon itsenäisesti esimerkiksi Nordpoolin hintapalvelusta.

– Autoilijat voivat säästää merkittävästi lataussähkön hinnassa ajoittamalla latauksen halvimmille sähkötunneille, jotka sijoittuvat yleensä yöaikaan, pohtii Kummunmäki.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentit (1)

  • SEPPO KOPONEN

    No hienoa. Mutta miksi 15 min? Eikö vielä suuremmat säästöt saisi aikaan 5 minuutin resoluutiolla? Ehkä saamme investoida uudelleen parin vuoden päästä? Ihailen päättäjiämme suuresti.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat