5.3.2023

Project Juniper: kokeeko Tesla Model Y:kin pian merkittävän uudistuksen?

Teslan pyrkimyksenä on parantaa tuotantolinjojensa tehokkuutta isolla kädellä. Osana ohjelmaa volyymimalli Model 3, kuten myös nyt saatujen ensitietojen mukaan sen katumaasturisisar Model Y, ovat kokemassa muutoksia.

Tesla valotti aiemmin tällä viikolla pitämässään Investor Day -strategiatapahtumassa paljon keinojaan tuotantokapasiteettinsa kasvattamiseen ilman, että tuotantotilojen täytyy kasvaa samaa tahtia. Näin autoja saadaan tehtaalta ulos paitsi enemmän, myös halvemmalla, ja Teslan tavoite koko maailman autokannan sähköistämisestä on taas pienen askeleen lähempänä.

Piakkoin Meksikoon rakennettava uusi Gigafactory tulee toimimaan tuotantopaikkana edelleen salaperäisenä pysyttelevälle kokonaan uudelle mallille, mutta parhaillaan Shanghain Gigafactoryn linjastoa valmistellaan Model 3 "Project Highlandin" arviolta syyskuussa koittavaa esiinmarssia varten. Project Highlandista on tiedetty epävirallisesti jo jonkin aikaa, mutta tieto Model Y:tä koskevasta, vastaavanlaisesta "Project Juniperista" tuli Reutersille vasta muutama päivä sitten kolmen nimettömästi puhuneen Tesla-sisäpiiriläisen kautta. Model Y Project Juniper, kuten työnimi kuuluu, olisi niillä tiedoin etenemässä tuotantoon lokakuussa 2024, siis vuoden ja kuukauden verran Model 3 Project Highlandin jälkeen.

Tesla Model Y

Investor Day'ssa kerrottiin mielenkiintoisia esimerkkejä tuotannon tehostamisesta, mutta vakuuteltiin, että ne koskevat tulevan sukupolven Teslaa. Sitä havainnollistaneessa videoanimaatiossa käytettiin Model Y:tä, mutta vakuuteltiin, ettei "tulevan sukupolven" mallilla tarkoiteta Model Y:tä. On kuitenkin todennäköistä, että Project Highlandissa ja Project Juniperissa olisi kyse nimenomaan näistä uusista tuotantotavoista, itse tuotetta koskevan, pienemmän tai suuremman teknisen ja esteettisen päivityksen lisäksi. Salakuvissa on jo nähty Model 3 laajojen naamioteippausten kera. Model 3 ja -Y ovat Teslalle huipputärkeitä tuotteita, sillä suurempien Model S:n ja -X:n myynti vastaa yhteensä vain 5 prosenttia merkin kokonaismyynnistä.

Vasta tammikuussa Tesla ilmoitti säätäneensä Kiinassa valmistettavien, ja sieltä tänne Eurooppaankin tuotavien Model Y -mallien jousitusta jollain tavalla mukavuuspainotteisemmaksi. Senkaltaisia muutoksia itse rautaan nähdään Teslalta kohtuullisen harvoin, tavallisestihan kalifornialaisvalmistaja käyttää langattomia OTA -päivityksiä ohjelmistopuolella.

Tesla Model Y

Teslan katumaastureista pienempi on vajaan kolmen vuoden aikana noussut merkkinsä myydyimmäksi malliksi kotiosavaltionsa lisäksi Euroopassa ja Kiinassa. Se on myös tämän hetken myydyin sähköautomalli maailmassa.

Lähteet: Reuters, Teslarati Kuvat: Tesla Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat