20.2.2023

Puolustusvoimat luottaa Honda CRF 300 L -moottoripyörään

MP23-messuilla oli esillä huomaamattoman musta Honda CRF 300 L -moottoripyörä, jonka käyttötarkoitus poikkeaa huomattavasti normaalista. Kyseessä oli Suomen armeijalle erikoisvarusteltu pyörä.

Tarkkasilmäiselle, Hondan malleja tuntevalle motoristille pyörän erikoisuus paljastuu värityksestä. Tällä kaudella CRF 300 L on tarjolla kahtena värivaihtoehtona, perinteisen punaisena ja Swift Gray -nimellä tunnettuna harmaana.

Hondan osastolla esillä ollut yksilö oli täysmusta, joten se herättää mielenkiinnon, mistä oikein on kysymys. Pyörän edessä oleva esittelykyltti kertoo, että tämä Honda CRF 300 L on erikoisvarusteltu tilaustyönä Suomen armeijalle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Armeijan vaatimat muutokset salaisia

Maahantuoja on hyvin vaitonainen pyörään tehdyistä muutoksista. Armeijalta saatiin lupa tuoda pyörä esille MP23-messuille, mutta sitä ei ollut lupa kertoa, millä kaikilla tavoilla pyörä poikkeaa perusmallista.

Vaikka CRF 300 L ulkonäöllisesti lähentelee enduromoottoripyörää, luokittelee Honda sen itse adventure- eli seikkailumoottoripyöräksi. Jos mallimerkintä loppuu L-kirjaimeen, on kyseessä täysin kattamaton versio, mutta tarjolla on myös Rally-nimeä kantava versio, jossa on pieni tuulilasi lisäämässä ajomukavuutta maantienopeuksissa.

Pitkällä toimintamatkalla

Armeijan käyttöolosuhteita ajatellen Hondan etuja ovat mm. erittäin alhainen 142 kilogramman massa ja enduromaisen pitkät 260 millimetrin joustomatkat. Ne yhdessä tekevät pyörästä erittäin maastokelpoisen, myös hieman kokemattomamman kuljettajan ollessa käskijänä.

Pieni, yksisylinterinen nelitahtimoottori on hiljainen ja pienestä 7,8 litran polttoainetankista huolimatta taloudellisen moottorin tarjoama toimintamatka tankillisella on riittävän pitkä.

Pari vuotta sitten mallia uudistettiin, jolloin 250-kuutioisen moottorin iskutilavuutta kasvatettiin 286 kuutiosenttimetriin. Muutoksen ansiosta teho kasvoi 10 prosenttia ja maastoajossa selvästi tärkeämpi vääntömomentti vieläkin enemmän, 18 prosenttia.

Oletettavasti moottoripyörälähettien käyttöön

Messuilla nähty Honda poikkeaa ulkoisesti tarkasteltuna vakiomallista ainakin erilaisen rengastuksen ja parempien tavarankuljetusmahdollisuuksien osalta. Oletettavaa onkin, että muutokset liittyvät pyörän toimintavarmuuteen vaativissa olosuhteissa ja tarvittavien varusteiden kuljettamiseen mukana ajossa. Tämäntyyppisiä pyöriä armeijassa käyttävät mm. moottoripyörälähetit.

Maahantuojalta ei myöskään irtoa kommenttia siitä, kuinka monta tällaista Hondaa armeijalle on toimitettu. Rekisteröintitilastoja tarkastelemalla ja aiempien vuosien rekisteröintimääriin vertaamalla voidaan kuitenkin päätellä, että aivan yksittäisestä tai edes kahden käden sormin laskettavasta lukumäärästä ei ole kyse.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Janne Huhtala ja Honda

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat