14.11.2024

Pureeko kiinalaisten sähköautojen rangaistustullit? Markkinaosuus pienentyi Euroopassa jälleen

Kuva Petri Munukka
MG 3 Hybrid

Kiinalaisten sähköautojen myyntimäärät heiluvat koko Euroopassa. Tämä ei kuitenkaan välttämättä tarkoita, että uudet rangaistustullit olisivat heilumisen aiheuttaja.

Kiinalaiset sähköautonvalmistajat menettivät markkinaosuuttaan Euroopassa jo kolmatta kuukautta putkeen, uutisoi Automotive News Europe.

Automotive News Europen mukaan tämän voidaan nähdä viittaavan siihen, että kiinalaisten sähköautojen rangaistustullit olisivat tekemässä tehtäväänsä. EU otti heinäkuussa käyttöön väliaikaiset rangaistustullit Kiinassa valmistetuille sähköautoille, ja lokakuussa tehtiin päätös pidempiaikaisista – viisi vuotta kestävistä rangaistustulleista. Syynä rangaistustulleille on EU-komission mukaan se, että Kiina tukee sähköautojen valmistajia tavalla joka vääristää markkinaa.

Automotive News Europen mukaan syyskuussa 2024 kiinalaiset saavuttivat 8,5 prosentin osuuden Euroopassa toimitettujen sähköautojen markkinasta. Vuotta aiemmin osuuden kerrotaan olleen 9,6 %.

Eniten myynti on laskenut SAIC-konsernilla, jolle langetettiin kaikista korkeimmat, 35 % rangaistustullit jo olemassa olevien 10 % tuontitullien lisäksi. Esimerkiksi Suomessakin tuttu MG on SAIC-yhtiön tuote, ja MG:n myynnin kerrotaan laskeneen vuoden takaisesta 28 %.

Sen sijaan joillain merkeillä suunta tuntuu olevan päinvastainen. BYD-autonvalmistajan Euroopan rekisteröinnit ovat kasvaneet vuodessa lähes 200 %, kokonaissumman ollessa 5 007 ajoneuvoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muitakin muuttujia

Mistään merkittävästä laskusta ei voida siis vielä kuitenkaan puhua, ja tullien sijasta myyntiin on voinut vaikuttaa myös aivan jotkut muut tekijät.

Tilastoja tulkitessa täytyy kuitenkin muistaa, että kiinalaisvalmistajat tekevät vasta varsinaista tuloaan isommin eurooppalaisille markkinoille. Uusia merkkejä on valunut Eurooppaan muutaman vuoden ajan, ja maahantuontikuvioiden pystyttäminen ottaa aina aikansa. Monella valmistajalla kasvua voi siis hyvin tapahtua uusista tulleista huolimatta, kun toiminnot eri maissa pääsevät kunnolla käyntiin.

Yksittäiset kuukaudet ovat myös pieniä otantoja, ja niihin voi vaikuttaa useat tekijät aina rahtiongelmista yksittäisiin tuotantokatkoksiin tai alennuskampanjoihin.

Kokonaisuudessaan täyssähköautojen myynti Euroopassa kasvoi 13 % edellisvuoteen nähden. Syyskuussa 2024 Euroopassa rekisteröitiin kaikkiaan 212 631 kappaletta. Sen sijaan uusien autojen kokonaisrekisteröinnit laskivat 4,4 % edellisvuoden vastaavaan nähden.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat