13.2.2023 Ajoneuvot Pyöräliitto kritisoi: Kestävän liikenteen tavoitteita ei olla saavuttamassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pyöräliitto pitää pyörällä liikkumisen kehityssuuntaa huolestuttavana, valtion toimet pyöräilyn edistämiseksi eivät olet lisänneet pyöräilyä riittävästi. Tämä uhkaa kestävän liikenteen tavoitteita. Pyöräliiton mukaan valtakunnallisia kestävän liikenteen tavoitteita ei olla saavuttamassa. Tämä käy ilmi tuoreesta henkilöliikennetutkimuksesta, jonka Traficom on julkaissut tammikuun lopussa.Pyöräliiton mukaan tämä uhkaa Suomen ilmastotavoitteiden saavuttamista.Traficomin tekemän henkilöliikennetutkimuksen mukaan vuonna 2021 Suomessa kaikista matkoista 62 tehtiin henkilöautolla joko kuljettajana tai matkustajana. Toiseksi eniten matkoja tehtiin jalkaisin, jolla tehtiin 23 prosenttia kaikista matkoista. Pyöräliikenteen osuus matkoista oli 7 prosenttia ja joukkoliikenteen 6 prosenttia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuolestuttavia tuloksiaValtioneuvoston hyväksymänä tavoitteen mukaan pyörällä ja jalan tehtyjä matkoja on tarkoitus lisätä kolmanneksella vuodesta 2016 vuoteen 2030 mennessä. Matkamäärät eivät ole vuodesta 2016 vuoteen 2021 kehittyneet oikeaan suuntaan, sillä jalankulkumatkojen määrä on laskenut 12 prosenttia ja pyöräliikennematkojen määrä 22 prosenttia.– Vaikka kyseessä on korona-aikaan tehty tutkimus, niin tulokset ovat erittäin huolestuttavia. Valtion on tartuttava toimeen ja ryhdyttävä määrätietoisesti investoimaan jalankulkuun ja pyöräliikenteeseen. Vuonna 2024 valtion pitäisi investoida vähintään 100 miljoonaa euroa vuodessa aktiivisiin kulkumuotoihin, jotta kasvu-uralle päästäisiin, Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen vaatii.Pyörällä ja jalan tehdyt matkaketjut yhdistettyna joukkoliikenteeseen ovat Pyöräliiton mukaan vähäpäästöinen vaihtoehto pidemmillekin automatkoille. Näihin toimintaketjuihin vaikuttavat myös joukkoliikenteen palvelutaso, sillä merkittävä osa pyörällä ja jalan tehtävistä matkoista jatkuu raiteilla tai bussilla.– Hollannissa on 2000-luvulla onnistuttu tuplaamaan junamatkustajien määrä. Kasvusta 85 prosenttia on tullut pyörällä asemalle saapuvista matkustajista, Koistinen sanoo.– Pyörä- ja raideliikenteen matkaketjujen kehittämisessä on Suomessakin valtava potentiaali. Yli puolet suomalaisista asuu alle 5 kilometrin päässä rautatieasemasta. Ongelmana on vain se, ettei junia mene riittävän usein eikä asemilla ole riittävän laadukasta pyöräpysäköintiä, Koistinen kertoo.– Ratkaisut ovat pitkälti valtion ja kuntien käsissä: vahvistetaan paikallisten joukkoliikenneviranomaisten mahdollisuuksia kilpailuttaa alueellista junaliikennettä ja investoidaan laadukkaaseen pyöräpysäköintiin asemilla sekä kehitetään kaupunkipyöräpalveluita, Koistinen esittää ratkaisuja.Pyöräily ja kävely tuottoisaa yhteiskunnalle– Arkiliikunta on ylivoimaisesti tehokkain keino lisätä koko väestön fyysistä aktiivisuutta ja samalla parantaa henkistä hyvinvointia. Jos sote-kustannuksia halutaan alas, pitää luoda kaupunkeja ja taajamia, joissa pyörämatka on suorempi, nopeampi ja houkuttelevampi kuin automatka.Pyöräily ja kävely ovat myös tuottoisaa yhteiskunnalle. Eri liikennemuotojen yhteiskunnallisia kustannuksia ja tuottoja EU:ssa kartoittaneen tutkimuksen mukaan pyöräily tuottaa yhteiskunnalle 0,18 euroa kilometriltä ja kävely 0,37 euroa. Henkilöliikennetutkimuksen mukaan suomalaiset pyöräilevät 1 271 ja kävelevät 1 955 miljoonaa kilometriä vuodessa. Näillä kilometreillä tutkimuksen keskiarvoilla laskettuna Suomessa pyöräilystä syntyy 228 miljoonan euron ja kävelystä 723 miljoonan euron hyödyt yhteiskunnalle joka vuosi. Merkittävimmät taloudelliset hyödyt tulevat terveysvaikutuksista.– Aktiivisista kulkumuodoista syntyy joka vuosi noin miljardin euron hyödyt yhteiskunnalle. Investoinnit hyötyihin nähden ovat marginaalisia: esimerkiksi tänä vuonna valtio investoi aktiivisiin kulkumuotoihin tai tukee kuntien hankkeita yhteensä noin 20 miljoonalla eurolla. Suuruusluokka on sama kuin maakuntien lentoihin käytettävässä tuessa. Kuitenkin lähes kaikki suomalaiset käyttävät jalankulun ja pyöräliikenteen väyliä ja tuettuja lentoja vain hyvin harvat, Koistinen kummastelee.Yksityisautoilu synnyttää kustannuksiaYksityisautoilu synnyttää puolestaan yhteiskunnalle kustannuksia. Yksityisautoilusta arvioidaan EU:ssa syntyvän yhteiskunnalle 0,11 euron kustannus jokaista ajettua kilometriä kohden. Henkilöliikennetutkimuksen mukaan suomalaiset ajavat autoilla yli 41 miljardia kilometriä vuodessa, joka tarkoittaa tämä tarkoittaa noin 4,5 miljardin kustannuksia yhteiskunnalle. Kustannuksista suurin osa liittyy teiden rakentamiseen, maankäyttöön ja ilmastopäästöihin.– Suomessa tarvitaan liikennejärjestelmän kokonaisvaltainen uudistus. Ja se tarvitaan nyt. Meillä ei ole enää aikaa odottaa, sillä ilmastopäästöt on saatava alas ja kansanterveys ylös. Seuraavan eduskunnan pitää painottaa liikennepolitiikassa paljon enemmän todennettuja hyötyjä ja haittoja ja luoda ihmisille paremmat mahdollisuudet valita muukin kulkutapa kuin yksityisauto, Koistinen korostaa.Pyöräliitto on tehnyt myös konkreettiset ehdotukset Suomen seuraavalle hallitukselle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPyöräliiton ehdotukset seuraavan hallituksen ohjelmaanPyöräliikenteen valtakunnallinen rahoitustaso nostetaan keskipitkällä aikavälillä 20 prosenttiin liikennebudjetista Pyöräliikenteen edistämiseen ja tutkimukseen varataan 4 miljoonan erillisrahoitus Luodaan tuki taloyhtiöiden pyöräpysäköinnin laadun parantamiseksi Taajamien yleisnopeusrajoitus lasketaan 30 km/h:ssa Autolla pysähtyminen jalkakäytävillä ja pyöräteillä kielletään Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta uudistetaan pyöräliikennettä tukevaksiLähde: Pyöräliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin