1.4.2024 Ajoneuvot Raha puhui jälleen kerran – brittisuperautomerkki McLaren nyt 100-prosenttisesti Bahrainin kuningaskunnan omistukseen Teksti Benjamin Helander Kuva McLaren, Aston Martin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä McLaren ei ole suinkaan ensimmäinen - eikä takuulla viimeinen - länsimerkki, jonka omistus löytyy Lähi-idän öljyrikkaista kuningaskunnista. Lisäksi käytännössä kaikki brittiläiset automerkit ovat nyt muussa kuin brittiläisessä omistuksessa. Eräistä maailman arvostetuimmista super- ja hyperautoista sekä muun muassa formulatallistaan tunnettu brittiläinen McLaren Group on siirtynyt täysin, 100-prosenttisesti bahrainilaisomistukseen. Brittiyhtiö pitää jatkossakin päämajaansa Isossa-Britanniassa, mutta omistus, rahahanat ja hallinta sijaitsevat kokonaan Persianlahdella sijaitsevassa arabikuningaskunnassa. McLarenin ostanut Mumtalakat Holding Company on suhteellisen pienikokoisen Bahrainin kuningaskunnan tapa sijoittaa valtavia öljyrahojaan ja kasvattaa taloudellista vaikutusvaltaansa maailmalla. Se omisti jo ennestään 60 prosenttia McLaren Groupista. Kaupan mukana bahrainilaisille siirtyi koko helahoito eli autotuotannon lisäksi Formula 1 -talliakin pyörittävä autourheilusiipi. Jo hyvän aikaa taloutensa kanssa kamppaillut McLaren joutui taannoin käteisen puutteessa myymään hienon päämajansa Wokingissa sekä mahtavan Heritage Collection -autokokoelmansa pois. Bahrainilaisten rahoilla molemmat pystyttiin ostamaan takaisin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnko mikään brittimerkeistä enää brittiläinen? Lähi-idän satumaisen rikkaat valtiot - jotka toimivat vähän kuin perheyritysten lailla - ovat ostaneet hallintaansa yhtä ja toista suurta länsimaalaista, mukaan lukien autonvalmistajia. Esimerkiksi Teslasta tavallaan irtaantunut luksussähköautovalmistaja Lucid Motors on löytänyt kasvukipuihinsa lääkettä Saudi-Arabian julkisten investointien rahastolta. Saudit ovat niin ikään jo toiseksi suurin omistaja brittivalmistaja Aston Martinille, mistä pääsemmekin suureen kysymykseen. Onko enää mikään huomattava brittiläinen autonvalmistaja enää ihan aikuisten oikeasti brittiläinen? Kuten tiedämme, jo neljännesvuosisadan ajan sekä Bentley että Rolls-Royce - brittiläisen luksusautotuotannon suurnimet - ovat olleet saksalaisomistuksessa. Bentleyn omistaa Volkswagen ja Rolls-Roycen puolestaan BMW. Jaguar ja Land Rover ovat kieppuneet omistajalta toiselle, mutta nykyinen, vakiintunut omistus löytyy Intiasta, Tata-konsernista. Lotus, samoin kuin muun muassa Lontoon takseja valmistava LEVC, ovat puolestaan kiinalaisen Geelyn omistuksessa. Aston Martinilla omistajia riittää, mutta ainakaan enemmistö niistä ei ole enää brittiläisiä. McLarenin viimeisimmät käänteet on kerrottu tässä artikkelissa. Saavutettavampia autoja valmistava Mini on tiukasti BMW:n alaisuudessa, ja Vauxhall on tehnyt jo vuosikymmenet Opel-klooneja, nykyisin jättikonserni Stellantiksen alaisuudessa. Että näin siinä nyt vain on käynyt. Onneksi sentään suunnittelu ja tuotanto on isolla osalla mainituista merkeistä edelleen pääosin brittiläistä. Lähde: McLaren Group Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster