1.4.2024 Ajoneuvot Raha puhui jälleen kerran – brittisuperautomerkki McLaren nyt 100-prosenttisesti Bahrainin kuningaskunnan omistukseen Teksti Benjamin Helander Kuva McLaren, Aston Martin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä McLaren ei ole suinkaan ensimmäinen - eikä takuulla viimeinen - länsimerkki, jonka omistus löytyy Lähi-idän öljyrikkaista kuningaskunnista. Lisäksi käytännössä kaikki brittiläiset automerkit ovat nyt muussa kuin brittiläisessä omistuksessa. Eräistä maailman arvostetuimmista super- ja hyperautoista sekä muun muassa formulatallistaan tunnettu brittiläinen McLaren Group on siirtynyt täysin, 100-prosenttisesti bahrainilaisomistukseen. Brittiyhtiö pitää jatkossakin päämajaansa Isossa-Britanniassa, mutta omistus, rahahanat ja hallinta sijaitsevat kokonaan Persianlahdella sijaitsevassa arabikuningaskunnassa. McLarenin ostanut Mumtalakat Holding Company on suhteellisen pienikokoisen Bahrainin kuningaskunnan tapa sijoittaa valtavia öljyrahojaan ja kasvattaa taloudellista vaikutusvaltaansa maailmalla. Se omisti jo ennestään 60 prosenttia McLaren Groupista. Kaupan mukana bahrainilaisille siirtyi koko helahoito eli autotuotannon lisäksi Formula 1 -talliakin pyörittävä autourheilusiipi. Jo hyvän aikaa taloutensa kanssa kamppaillut McLaren joutui taannoin käteisen puutteessa myymään hienon päämajansa Wokingissa sekä mahtavan Heritage Collection -autokokoelmansa pois. Bahrainilaisten rahoilla molemmat pystyttiin ostamaan takaisin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnko mikään brittimerkeistä enää brittiläinen? Lähi-idän satumaisen rikkaat valtiot - jotka toimivat vähän kuin perheyritysten lailla - ovat ostaneet hallintaansa yhtä ja toista suurta länsimaalaista, mukaan lukien autonvalmistajia. Esimerkiksi Teslasta tavallaan irtaantunut luksussähköautovalmistaja Lucid Motors on löytänyt kasvukipuihinsa lääkettä Saudi-Arabian julkisten investointien rahastolta. Saudit ovat niin ikään jo toiseksi suurin omistaja brittivalmistaja Aston Martinille, mistä pääsemmekin suureen kysymykseen. Onko enää mikään huomattava brittiläinen autonvalmistaja enää ihan aikuisten oikeasti brittiläinen? Kuten tiedämme, jo neljännesvuosisadan ajan sekä Bentley että Rolls-Royce - brittiläisen luksusautotuotannon suurnimet - ovat olleet saksalaisomistuksessa. Bentleyn omistaa Volkswagen ja Rolls-Roycen puolestaan BMW. Jaguar ja Land Rover ovat kieppuneet omistajalta toiselle, mutta nykyinen, vakiintunut omistus löytyy Intiasta, Tata-konsernista. Lotus, samoin kuin muun muassa Lontoon takseja valmistava LEVC, ovat puolestaan kiinalaisen Geelyn omistuksessa. Aston Martinilla omistajia riittää, mutta ainakaan enemmistö niistä ei ole enää brittiläisiä. McLarenin viimeisimmät käänteet on kerrottu tässä artikkelissa. Saavutettavampia autoja valmistava Mini on tiukasti BMW:n alaisuudessa, ja Vauxhall on tehnyt jo vuosikymmenet Opel-klooneja, nykyisin jättikonserni Stellantiksen alaisuudessa. Että näin siinä nyt vain on käynyt. Onneksi sentään suunnittelu ja tuotanto on isolla osalla mainituista merkeistä edelleen pääosin brittiläistä. Lähde: McLaren Group Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen