1.4.2024

Raha puhui jälleen kerran – brittisuperautomerkki McLaren nyt 100-prosenttisesti Bahrainin kuningaskunnan omistukseen

Kuva McLaren, Aston Martin

McLaren ei ole suinkaan ensimmäinen - eikä takuulla viimeinen - länsimerkki, jonka omistus löytyy Lähi-idän öljyrikkaista kuningaskunnista. Lisäksi käytännössä kaikki brittiläiset automerkit ovat nyt muussa kuin brittiläisessä omistuksessa.

Eräistä maailman arvostetuimmista super- ja hyperautoista sekä muun muassa formulatallistaan tunnettu brittiläinen McLaren Group on siirtynyt täysin, 100-prosenttisesti bahrainilaisomistukseen. Brittiyhtiö pitää jatkossakin päämajaansa Isossa-Britanniassa, mutta omistus, rahahanat ja hallinta sijaitsevat kokonaan Persianlahdella sijaitsevassa arabikuningaskunnassa. McLarenin ostanut Mumtalakat Holding Company on suhteellisen pienikokoisen Bahrainin kuningaskunnan tapa sijoittaa valtavia öljyrahojaan ja kasvattaa taloudellista vaikutusvaltaansa maailmalla. Se omisti jo ennestään 60 prosenttia McLaren Groupista.

Kaupan mukana bahrainilaisille siirtyi koko helahoito eli autotuotannon lisäksi Formula 1 -talliakin pyörittävä autourheilusiipi. Jo hyvän aikaa taloutensa kanssa kamppaillut McLaren joutui taannoin käteisen puutteessa myymään hienon päämajansa Wokingissa sekä mahtavan Heritage Collection -autokokoelmansa pois. Bahrainilaisten rahoilla molemmat pystyttiin ostamaan takaisin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Onko mikään brittimerkeistä enää brittiläinen?

Lähi-idän satumaisen rikkaat valtiot - jotka toimivat vähän kuin perheyritysten lailla - ovat ostaneet hallintaansa yhtä ja toista suurta länsimaalaista, mukaan lukien autonvalmistajia. Esimerkiksi Teslasta tavallaan irtaantunut luksussähköautovalmistaja Lucid Motors on löytänyt kasvukipuihinsa lääkettä Saudi-Arabian julkisten investointien rahastolta. Saudit ovat niin ikään jo toiseksi suurin omistaja brittivalmistaja Aston Martinille, mistä pääsemmekin suureen kysymykseen.

Onko enää mikään huomattava brittiläinen autonvalmistaja enää ihan aikuisten oikeasti brittiläinen?

Kuten tiedämme, jo neljännesvuosisadan ajan sekä Bentley että Rolls-Royce - brittiläisen luksusautotuotannon suurnimet - ovat olleet saksalaisomistuksessa. Bentleyn omistaa Volkswagen ja Rolls-Roycen puolestaan BMW. Jaguar ja Land Rover ovat kieppuneet omistajalta toiselle, mutta nykyinen, vakiintunut omistus löytyy Intiasta, Tata-konsernista. Lotus, samoin kuin muun muassa Lontoon takseja valmistava LEVC, ovat puolestaan kiinalaisen Geelyn omistuksessa. Aston Martinilla omistajia riittää, mutta ainakaan enemmistö niistä ei ole enää brittiläisiä. McLarenin viimeisimmät käänteet on kerrottu tässä artikkelissa. Saavutettavampia autoja valmistava Mini on tiukasti BMW:n alaisuudessa, ja Vauxhall on tehnyt jo vuosikymmenet Opel-klooneja, nykyisin jättikonserni Stellantiksen alaisuudessa.

Että näin siinä nyt vain on käynyt. Onneksi sentään suunnittelu ja tuotanto on isolla osalla mainituista merkeistä edelleen pääosin brittiläistä.

Lähde: McLaren Group

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat