11.11.2015

Rahat loppuivat – Romutuspalkkiokokeilun suosio yllätti

Kokeilu mahdollisti kaikkiaan 8 000 pieniruokaisen uuden auton hankinnan ja vauhditti selvästi autokannan uusiutumista.

Romutuspalkkiolla on tilattu nyt 8 000 uutta autoa. Sille varattu kiintiö on siis täysi. 1 500 euron palkkiota maksetaan kuitenkin tammikuun loppuun asti toimitettaviin uusiin autoihin, mikäli romutuspalkkiosta on ehditty niiden tilaus- ja kauppasopimuksessa sopia ennen kiintiön täyttymistä.

Suomessa aloitettiin heinäkuun alussa autojen romutuspalkkiokokeilu. Hankkeen tavoitteena oli uudistaa autokantaa, vähentää liikenteen päästöjä ja parantaa liikenneturvallisuutta. Kokeilu saavutti odotuksia suuremman suosion. Tavoitteeksi kaavailtiin 5 000 uuden auton kokonaismäärää, mutta määrä ylittyi merkittävästi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

8 000 uutta autoa

Romutuspalkkiokokeilun oli määrä kestää 1.7.-31.12.2015, tai niin kauan kuin kokeilulle osoitettu määräraha riittää. Alun perin sille varattu 3 miljoonan euron määräraha loppui elokuun lopulla. Eduskunta myönsi kokeilulle 5 miljoonan euron lisämäärärahan lokakuussa, josta ehdittiin varaamaan noin 2 miljoonan euron osuus elokuun lopun ja lokakuun alun välillä solmittuihin autokauppoihin. Näihin kauppoihin romutuspalkkio myönnettiin aluksi ehdollisena, joka voitiin maksaa vain lisämäärärahan varmistuessa.

Kokeilu mahdollisti kaikkiaan 8 000 pieniruokaisen uuden auton hankinnan ja vauhditti selvästi autokannan uusiutumista. Romutuspalkkio ei ollut valtiolle rahanmenoa, vaan siitä kertyy valtiolle palkkiosummaa enemmän verotuloja auto- ja arvonlisäveron muodossa.

Keskipäästöt 128 g/km

Romutuspalkkiota käytettiin ensisijaisesti pienten, edullisten ja energiatehokkaiden autojen hankintaan. Romutuspalkkiolla hankittujen autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat vain 104 g/km, kun esimerkiksi viime vuonna rekisteröityjen henkilöautojen keskipäästöt olivat 128 g/km. Romutuspalkkio on lisäksi vilkastuttanut romuautojen kierrättämistä merkittävästi. Elokuussa tehtiin kaikkien aikojen ennätys romutustodistusten määrässä.

Romutuspalkkiokokeilusta tehdään kokeilun päätyttyä seurantatutkimus, jonka osana tehdään muun muassa kyselytutkimus romutuspalkkion hyödyntäneille. Tutkimusten tulosten perusteella arvioidaan tarkemmin kokeilun onnistumista.

Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat