18.3.2014 Kotimaanmatkailu Pakkasseikkailu Raid Porotokka Lapissa lumivaippa oli niin ohut, että porot laidunsivat syvällä metsissä. Napapiirillä yksi sentään saatiin mukaan kuviin. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 12 Rättäriä ja 24 elämäntapaintiaania, kaukaisin heistä Italiasta välimeren rannalta. Päämääränä Suomi-neidon käsivarsi Hettassa. Aika, helmikuun alku. Haussa seikkailu ja lupsakkaa keskustelua illalla hyvän ranskalaisen punaviinin kera. Kyseessä on Raid Porotokka, eli seikkailu vanhoilla sitruunoilla pakkasta vastaan. Rättäristejä ei voi pitää perinteisinä autoharrastajina, sillä auto on – heistä ainakin aktiivisimmille – ainoastaan kulissi. Se on hyvä tekosyy kerätä yhteen samalla tapaa ajattelevia invidualisteja. Tämä näkyy myös autoissa, jotka on toinen toistaan yksilöllisempiä. Monen kori on maalattu itse käsin, takasivulasit ovat täynnä hauskoja tarroja, ja autoihin on kiinnitetty mitä erilaisempaa rekvisiittaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOmatekoinen nelivetoVanhoin retkikunnan autoissa on vuosimallin 1961 2CV6 Special, tuoreimmat autot ovat aivan 80-luvun loppupuolelta. Autoja on varustettu vaihtelevalla päättäväisyydellä kestämään Lapin mahdolliset paukkupakkaset. Eksoottisin versio on Englannin kilvissä oleva nelivetoinen vuosimallin 1988 2CV 4x4. Neliveto ei ole tehtaan oma rakenne, vaan se on rakentanut jälkikäteen Rättäri-piireissä melko tunnettu Louis Barbour.Huomattavaa on myös se, etteivät mukana olevat pidä autojaan säilössä tallin uumenissa ja ota niitä käyttöön vain muutamia kertoja vuodessa. Näille ihmisille Rättäri on käyttöauto, jolla ajetaan ympäri vuoden. Siksi monilla on myös useampia autoja, yksi on rakennettu kesään, toinen talveen, kolmannella ajetaan pitkää matkaa… Saksalaisilla Andreaksella ja Ankella on kotona peräti kymmenkunta autoa, jotka on ripoteltu ympäri heidän pientä kotikyläänsä.Rättäri yhdistääRetkikunta on sekalainen kooste suomalaista hulluutta, saksalaista päättäväisyyttä, boheemia ranskalaisuutta, italialaista intoa, belgialalaista nautiskelua sekä itävaltaltalaista seikkailun janoa. 2CV yhdistää siis ihmisiä yli kulttuurirajojen. Suomalaisia rättäristejä voikin hyvällä syyllä pitää Suomi-Muu Maailma -ystävyyssseuran jäseninä.Kyseessä ei ole myöskään seurakunta, joka olisi ensi kertaa seikkailemassa. Monilla osallistujista on vyöllään yli 10 osallistumista erilaisiin Raideihin ympäri maailmaa. Lappi on kuitenkin kaikille erikoisen rakas, ja valtaosa on käynyt Rättärillä Lapissa lukuisia kertoja.Teksti ja kuvat: Vesa EskolaCitroën 2CV suunniteltiin 1930-luvulla, ja ensimmäiset 250 autoa valmistuivat 1939. Auton ensiesiintyminen oli suunniteltu Pariisin autonäyttelyyn lokakuulle 1939, mutta Saksan hyökkäys Puolaan muutti suunnitelmia. Virallista ensi-iltaa ehdittiin juhlimaan vasta 1948. Lehdistö tyrmäsi uutuuden, mutta kansa rakastui siihen. Tuotannossa 2CV säilyi Ranskassa aina vuoteen 1988 ja Portugalissa vuoteen 1990. Autoja valmistettiin eri versioina kaikkiaan yli seitsemän miljoonaa kappaletta.Raid Porotokkaan osallistuneiden blogeja ja päiväkirjoja: https://2cv4x4.com/raidporotokka.php https://scampis.wordpress.com/ https://findingporotokka.blogspot.de/ https://lommomummo.blogspot.fi/Lisää Rättäreistä: www.suomen2cvkilta.fiLisää Raid Porotokasta myös uusimmassa painetussa Moottorissa 3/2014. Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa 26.4.2025 Matkailu Hurjan hauska matka Tukholmaan 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa 13.4.2025 Matkailu In Flanders Fields: seisahduttava 1. maailmansodan museo Belgiassa 6.4.2025 Matkailu Hyvä syy käydä luostarissa: munkit tykkäsivät panna ja polttaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 9.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko ajan, kun ohjaustehostinta ja katalysaattoria haluttiin mainostaa autojen ulkopinnoilla? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa