18.3.2014

Pakkasseikkailu Raid Porotokka

Lapissa lumivaippa oli niin ohut, että porot laidunsivat syvällä metsissä. Napapiirillä yksi sentään saatiin mukaan kuviin.

12 Rättäriä ja 24 elämäntapaintiaania, kaukaisin heistä Italiasta välimeren rannalta. Päämääränä Suomi-neidon käsivarsi Hettassa. Aika, helmikuun alku. Haussa seikkailu ja lupsakkaa keskustelua illalla hyvän ranskalaisen punaviinin kera. Kyseessä on Raid Porotokka, eli seikkailu vanhoilla sitruunoilla pakkasta vastaan.

Rättäristejä ei voi pitää perinteisinä autoharrastajina, sillä auto on – heistä ainakin aktiivisimmille – ainoastaan kulissi. Se on hyvä tekosyy kerätä yhteen samalla tapaa ajattelevia invidualisteja. Tämä näkyy myös autoissa, jotka on toinen toistaan yksilöllisempiä. Monen kori on maalattu itse käsin, takasivulasit ovat täynnä hauskoja tarroja, ja autoihin on kiinnitetty mitä erilaisempaa rekvisiittaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Omatekoinen neliveto

Vanhoin retkikunnan autoissa on vuosimallin 1961 2CV6 Special, tuoreimmat autot ovat aivan 80-luvun loppupuolelta. Autoja on varustettu vaihtelevalla päättäväisyydellä kestämään Lapin mahdolliset paukkupakkaset. Eksoottisin versio on Englannin kilvissä oleva nelivetoinen vuosimallin 1988 2CV 4x4. Neliveto ei ole tehtaan oma rakenne, vaan se on rakentanut jälkikäteen Rättäri-piireissä melko tunnettu Louis Barbour.

Huomattavaa on myös se, etteivät mukana olevat pidä autojaan säilössä tallin uumenissa ja ota niitä käyttöön vain muutamia kertoja vuodessa. Näille ihmisille Rättäri on käyttöauto, jolla ajetaan ympäri vuoden. Siksi monilla on myös useampia autoja, yksi on rakennettu kesään, toinen talveen, kolmannella ajetaan pitkää matkaa… Saksalaisilla Andreaksella ja Ankella on kotona peräti kymmenkunta autoa, jotka on ripoteltu ympäri heidän pientä kotikyläänsä.

Rättäri yhdistää

Retkikunta on sekalainen kooste suomalaista hulluutta, saksalaista päättäväisyyttä, boheemia ranskalaisuutta, italialaista intoa, belgialalaista nautiskelua sekä itävaltaltalaista seikkailun janoa. 2CV yhdistää siis ihmisiä yli kulttuurirajojen. Suomalaisia rättäristejä voikin hyvällä syyllä pitää Suomi-Muu Maailma -ystävyyssseuran jäseninä.

Kyseessä ei ole myöskään seurakunta, joka olisi ensi kertaa seikkailemassa. Monilla osallistujista on vyöllään yli 10 osallistumista erilaisiin Raideihin ympäri maailmaa. Lappi on kuitenkin kaikille erikoisen rakas, ja valtaosa on käynyt Rättärillä Lapissa lukuisia kertoja.

Teksti ja kuvat: Vesa Eskola

Citroën 2CV suunniteltiin 1930-luvulla, ja ensimmäiset 250 autoa valmistuivat 1939. Auton ensiesiintyminen oli suunniteltu Pariisin autonäyttelyyn lokakuulle 1939, mutta Saksan hyökkäys Puolaan muutti suunnitelmia. Virallista ensi-iltaa ehdittiin juhlimaan vasta 1948. Lehdistö tyrmäsi uutuuden, mutta kansa rakastui siihen. Tuotannossa 2CV säilyi Ranskassa aina vuoteen 1988 ja Portugalissa vuoteen 1990. Autoja valmistettiin eri versioina kaikkiaan yli seitsemän miljoonaa kappaletta.

Raid Porotokkaan osallistuneiden blogeja ja päiväkirjoja:
https://2cv4x4.com/raidporotokka.php
https://scampis.wordpress.com/
https://findingporotokka.blogspot.de/
https://lommomummo.blogspot.fi/

Lisää Rättäreistä:
www.suomen2cvkilta.fi

Lisää Raid Porotokasta myös uusimmassa painetussa Moottorissa  3/2014.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat