11.2.2017

Ranskalaismerkki Alpine saapuu takaisin – mutta mistä olikaan kyse?

Alpine saapuu takaisin

Geneven autonäyttelyssä nähdään vihdoin tuotantoversio Alpinen uudesta mallista, mutta mistä ranskalaismerkissä olikaan kyse?

Renaultin alaisuuteen kuuluva ranskalaismerkki Alpine lupailee uuden autonsa saapuvan vielä tänä vuonna. Ennakkotilauksessa oleva malli tasapainottelee suorituskyvyn, keveyden ja mukavuuden välillä. Alpinen perustamisvuoden kunniaksi tätä 4,5 sekunnissa 100 km/h nopeuteen ampaisevaa Première Edition -aloitusmallia valmistetaan 1955 kappaletta.

Alpine saapuu takaisin

Alpinesta ei ole kuitenkaan juuri kuultu vuoden 1995 jälkeen, jolloin merkki sulki ovensa. Sitä ennen Alpine tunnettiin keveistä ja urheilullisista autoista, jotka perustuivat Renaultin osiin ja malleihin. Nyt Geneven autonäyttelyssä paljastettavan uuden auton kunniaksi Alpine valottaa hiukan myös merkin historiaa.

Alpine saapuu takaisin
Alpine A106 – takamoottorilook tuo mieleen muuan saksalaisauton.

Alpine A106 – 1955

Alpinen takaa löytyy ranskalainen Renault-kauppias Jean Rédélé, joka intohimoisena kilpa-autoilijana ajoi rallia Renault 4CV:llä 1950-luvun alkuvuosina. Vuonna 1955 hän perusti automerkin, jolle hän antoi nimeksi Alpine, menestyttyään erityisesti Alpeilla ajettavissa kisoissa. Juurien takia Alpinen mallit perustuivat aina voimakkaasti Renaultien tekniikkaan. Esimerkiksi Alpinen ensimmäinen malli, A106, sai mallinumeronsa 4CV:n homologaationumeron pohjalta, myös auton perustuessa 4CV:n tekniikkaan.

Alpine saapuu takaisin
Alpine A108 avomallina

Autoa valmistettiin vuosien 1955 ja 1959 välillä maltilliset 251 kappaletta. Rédélé kuitenkin ymmärsi, että autobisneksessä selviämiseksi tarvittiin laajempi mallisto. Vuorossa oli kaksipaikkaisena, 2+2-paikkaisena sekä avomallina valmistettu A108, joka auttoi samalla Alpinea hiomaan omaa muotokieltään ja valmistamisfilosofiaansa. Samalla auton pohjatekniikka päivitettiin Renault Dauphineen perustuvaksi.

Alpine A110 – 1961

Alpine saapuu takaisin
Alpine A110 on merkin käyntikortti.

A108:n jatkokehitysmalli A110 oli kuitenkin auto, jolla Alpine sai itsensä automaailman historiankirjoihin. Tällä kertaa perustekniikka oli päivitetty jo Renault R8:n pohjalle. Samalla malli oli erinomainen esimerkki Alpinen filosofiasta. Teräksisen putkikehikon päälle rakennettiin lasikuituinen kori, jolloin auto oli hyvin kevyt. Noin 600-700 kilogramman painon etuna oli se, että arkistenkin Renaultien moottorit riittivät kevyen takamoottorisen auton vauhdittamiseen. Vuosien varrella A110:n moottoritehoa nostettiin tasaisesti, lähtien aina 0,95-litraisesta 55-hevosvoimaisesta Renault R8:n moottorista.

Koska A110 pysyi tuotannossa peräti vuoteen 1977 saakka, löytyi autosta loppuvaiheessa yli 1,6-litraisia moottoreita, joista saatiin jopa 138 hevosvoimaa. Hiukan erikoisesti A110 saavutti rallimenestyksensä elämänsä ehtoopuolella: autolla saavutettiin esimerkiksi Monte Carlon kolmoisvoitto vuosina 1971 ja 1973. Vuonna 1973 A110 myös kuittasi nimiinsä historian ensimmäisen virallisen rallin maailmanmestaruuden vastaperustetussa WRC:ssä.

Rallimenestyksestä huolimatta maailmanpolitiikka oli yhtiötä vastaan, sillä 1973 alkanut öljykriisi ajoi Alpinen kaltaisten kalliiden harrasteautojen kysynnän alas. Valmistaja olisi myös tarvinnut kipeästi rahaa vanhenevan A110:n korvaamiseen ja A310:n kehitystyöhön. Ratkaisu löytyi onneksi läheltä, sillä Renaultin kanssa hyvissä väleissä ollut Alpine otettiin osaksi ranskalaisvalmistajan imperiumia 1974.

Lisenssiversioineen A110:tä valmistettiin lähes 12 000 kappaletta. Ei siis ole ihme, että sympaattisen näköinen herrasmiessportti on se auto, joka Alpinen historiasta muistetaan ensimmäisenä. Samalla kannattaa huomioida, että Alpinen uuteen malliin on tavoiteltu juuri A110:n sukunäköä.

Alpine A310 – 1971

Alpine saapuu takaisin
Alpine A310

Pitkään palvelleen A110:n jälkeen Alpine jatkoi teemaansa A310:llä. Tarkoituksena oli tarjota jälleen tyylikäs, kevyt ja suorituskykyinen herramiessportti todellisille rattimiehille. Malli löysi kuitenkin itsensä vasta 1977 sen siirtyessä alle kaksilitraisista nelisylinterisistä moottoreista (95–127 hv) V6-voimaan. Isommasta moottorista huolimatta mallin paino pysytteli 1 000 kilogramman paremmalla puolella, tehon noustessa 150 hevosvoimaan. Viimeisissä versioissa nähtiin jopa 193 hevosvoimaa.

Suorituskyvyn myötä löytyi myös menestys ja kunnia. Malli nappasi haltuunsa paikan Renaultin lippulaivana ja kevytrakenteisella kilpurilla napattiin vielä Ranskan rallimestaruus 1977. Vuonna 1984 päättyneen valmistuksen aikana rakennettiin yhteensä lähes 12 000 A310:ä, joista suurin osa oli tehokkaampia kuusisylinterisiä.

Alpine GTA – 1984

Alpine saapuu takaisin
Alpine GTA

Alpine GTA toi pienen ranskalaisvalmistajan vihdoin todella Renaultin alaisuuteen, sillä kyseessä oli ensimmäinen uusi Renaultin aikana kehitetty Alpine. Autoa myös myytiin usein yhteisnimityksellä Renault Alpine. Mallina GTA oli monilta osin tuttua Alpinea, näyttäenkin jopa virkistetyltä A310:ltä, mutta samalla uudet isännät toivat mukaan uusia ideoita. Aiemmin monimutkaista tuotantoprosessia yksinkertaistettiin monelta osin, varustelu parantui lähemmäs jokapäiväistä luksussporttia ja tarjolle tuli vapaasti hengittävän moottorin ohelle suosittu V6 turboahtimella, josta saatiin 200 hevosvoimaa liike-energiaa.

Alpine A610 – 1991

Alpine A610 jäi merkin joutsenlauluksi.

Vuonna 1991 saapui A610, joka ulkonäöstään huolimatta oli merkittävästi uudistettu auto GTA:han verrattuna. Edelleen takamoottorinen ja terässelkärankaan luottava A610 oli tiukasti kiinni merkin perinteissä. Myyntityötä yksinkertaistettiin pudottamalla jälleen Renaultin nimi pois mallin yhteydestä. Valitettavasti se ei kuitenkaan riittänyt kaupallisen menestyksen saavuttamiseen ja vuonna 1995 Alpinen taru oli lopussa.

Vuodet 1995–2016

Alpinen perustaja Jean Rédélé kuoli Pariisissa vuonna 2007 kunnioitettavassa 85 vuoden iässä, joten hän ei valitettavasti ennättänyt nähdä perustamansa automerkin uutta tulemista.

Erikoisen ranskalaismerkin paluuta odotellessa ei Renaultin 1970-luvulla tekemä investointi ole mennyt hukkaan. Renault Sportin sporttimalleja nimittäin on valmistettu Ranskan Dieppessä tehtaalla, joka on alunperin Alpinen perustama.

Alpinen nimi on myös nähty jälleen kilparadoilla, sillä merkki on osallistunut menestyksekkäästi LMP2-prototyyppikisoihin yhteistyössä Signatechin kanssa.

Ehkä aika on sittenkin syklistä.

Teksti: Aake Kinnunen Lähde: Renault/Alpine Kuvat: Renault/Alpine

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat