11.2.2017 Ajoneuvot Ranskalaismerkki Alpine saapuu takaisin – mutta mistä olikaan kyse? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Geneven autonäyttelyssä nähdään vihdoin tuotantoversio Alpinen uudesta mallista, mutta mistä ranskalaismerkissä olikaan kyse? Renaultin alaisuuteen kuuluva ranskalaismerkki Alpine lupailee uuden autonsa saapuvan vielä tänä vuonna. Ennakkotilauksessa oleva malli tasapainottelee suorituskyvyn, keveyden ja mukavuuden välillä. Alpinen perustamisvuoden kunniaksi tätä 4,5 sekunnissa 100 km/h nopeuteen ampaisevaa Première Edition -aloitusmallia valmistetaan 1955 kappaletta. Alpinesta ei ole kuitenkaan juuri kuultu vuoden 1995 jälkeen, jolloin merkki sulki ovensa. Sitä ennen Alpine tunnettiin keveistä ja urheilullisista autoista, jotka perustuivat Renaultin osiin ja malleihin. Nyt Geneven autonäyttelyssä paljastettavan uuden auton kunniaksi Alpine valottaa hiukan myös merkin historiaa. Alpine A106 – takamoottorilook tuo mieleen muuan saksalaisauton. Alpine A106 – 1955 Alpinen takaa löytyy ranskalainen Renault-kauppias Jean Rédélé, joka intohimoisena kilpa-autoilijana ajoi rallia Renault 4CV:llä 1950-luvun alkuvuosina. Vuonna 1955 hän perusti automerkin, jolle hän antoi nimeksi Alpine, menestyttyään erityisesti Alpeilla ajettavissa kisoissa. Juurien takia Alpinen mallit perustuivat aina voimakkaasti Renaultien tekniikkaan. Esimerkiksi Alpinen ensimmäinen malli, A106, sai mallinumeronsa 4CV:n homologaationumeron pohjalta, myös auton perustuessa 4CV:n tekniikkaan. Alpine A108 avomallina Autoa valmistettiin vuosien 1955 ja 1959 välillä maltilliset 251 kappaletta. Rédélé kuitenkin ymmärsi, että autobisneksessä selviämiseksi tarvittiin laajempi mallisto. Vuorossa oli kaksipaikkaisena, 2+2-paikkaisena sekä avomallina valmistettu A108, joka auttoi samalla Alpinea hiomaan omaa muotokieltään ja valmistamisfilosofiaansa. Samalla auton pohjatekniikka päivitettiin Renault Dauphineen perustuvaksi. Alpine A110 – 1961 Alpine A110 on merkin käyntikortti. A108:n jatkokehitysmalli A110 oli kuitenkin auto, jolla Alpine sai itsensä automaailman historiankirjoihin. Tällä kertaa perustekniikka oli päivitetty jo Renault R8:n pohjalle. Samalla malli oli erinomainen esimerkki Alpinen filosofiasta. Teräksisen putkikehikon päälle rakennettiin lasikuituinen kori, jolloin auto oli hyvin kevyt. Noin 600-700 kilogramman painon etuna oli se, että arkistenkin Renaultien moottorit riittivät kevyen takamoottorisen auton vauhdittamiseen. Vuosien varrella A110:n moottoritehoa nostettiin tasaisesti, lähtien aina 0,95-litraisesta 55-hevosvoimaisesta Renault R8:n moottorista. Koska A110 pysyi tuotannossa peräti vuoteen 1977 saakka, löytyi autosta loppuvaiheessa yli 1,6-litraisia moottoreita, joista saatiin jopa 138 hevosvoimaa. Hiukan erikoisesti A110 saavutti rallimenestyksensä elämänsä ehtoopuolella: autolla saavutettiin esimerkiksi Monte Carlon kolmoisvoitto vuosina 1971 ja 1973. Vuonna 1973 A110 myös kuittasi nimiinsä historian ensimmäisen virallisen rallin maailmanmestaruuden vastaperustetussa WRC:ssä. Rallimenestyksestä huolimatta maailmanpolitiikka oli yhtiötä vastaan, sillä 1973 alkanut öljykriisi ajoi Alpinen kaltaisten kalliiden harrasteautojen kysynnän alas. Valmistaja olisi myös tarvinnut kipeästi rahaa vanhenevan A110:n korvaamiseen ja A310:n kehitystyöhön. Ratkaisu löytyi onneksi läheltä, sillä Renaultin kanssa hyvissä väleissä ollut Alpine otettiin osaksi ranskalaisvalmistajan imperiumia 1974. Lisenssiversioineen A110:tä valmistettiin lähes 12 000 kappaletta. Ei siis ole ihme, että sympaattisen näköinen herrasmiessportti on se auto, joka Alpinen historiasta muistetaan ensimmäisenä. Samalla kannattaa huomioida, että Alpinen uuteen malliin on tavoiteltu juuri A110:n sukunäköä. Alpine A310 – 1971 Alpine A310 Pitkään palvelleen A110:n jälkeen Alpine jatkoi teemaansa A310:llä. Tarkoituksena oli tarjota jälleen tyylikäs, kevyt ja suorituskykyinen herramiessportti todellisille rattimiehille. Malli löysi kuitenkin itsensä vasta 1977 sen siirtyessä alle kaksilitraisista nelisylinterisistä moottoreista (95–127 hv) V6-voimaan. Isommasta moottorista huolimatta mallin paino pysytteli 1 000 kilogramman paremmalla puolella, tehon noustessa 150 hevosvoimaan. Viimeisissä versioissa nähtiin jopa 193 hevosvoimaa. Suorituskyvyn myötä löytyi myös menestys ja kunnia. Malli nappasi haltuunsa paikan Renaultin lippulaivana ja kevytrakenteisella kilpurilla napattiin vielä Ranskan rallimestaruus 1977. Vuonna 1984 päättyneen valmistuksen aikana rakennettiin yhteensä lähes 12 000 A310:ä, joista suurin osa oli tehokkaampia kuusisylinterisiä. Alpine GTA – 1984 Alpine GTA Alpine GTA toi pienen ranskalaisvalmistajan vihdoin todella Renaultin alaisuuteen, sillä kyseessä oli ensimmäinen uusi Renaultin aikana kehitetty Alpine. Autoa myös myytiin usein yhteisnimityksellä Renault Alpine. Mallina GTA oli monilta osin tuttua Alpinea, näyttäenkin jopa virkistetyltä A310:ltä, mutta samalla uudet isännät toivat mukaan uusia ideoita. Aiemmin monimutkaista tuotantoprosessia yksinkertaistettiin monelta osin, varustelu parantui lähemmäs jokapäiväistä luksussporttia ja tarjolle tuli vapaasti hengittävän moottorin ohelle suosittu V6 turboahtimella, josta saatiin 200 hevosvoimaa liike-energiaa. Alpine A610 – 1991 Alpine A610 jäi merkin joutsenlauluksi. Vuonna 1991 saapui A610, joka ulkonäöstään huolimatta oli merkittävästi uudistettu auto GTA:han verrattuna. Edelleen takamoottorinen ja terässelkärankaan luottava A610 oli tiukasti kiinni merkin perinteissä. Myyntityötä yksinkertaistettiin pudottamalla jälleen Renaultin nimi pois mallin yhteydestä. Valitettavasti se ei kuitenkaan riittänyt kaupallisen menestyksen saavuttamiseen ja vuonna 1995 Alpinen taru oli lopussa. Vuodet 1995–2016 Alpinen perustaja Jean Rédélé kuoli Pariisissa vuonna 2007 kunnioitettavassa 85 vuoden iässä, joten hän ei valitettavasti ennättänyt nähdä perustamansa automerkin uutta tulemista. Erikoisen ranskalaismerkin paluuta odotellessa ei Renaultin 1970-luvulla tekemä investointi ole mennyt hukkaan. Renault Sportin sporttimalleja nimittäin on valmistettu Ranskan Dieppessä tehtaalla, joka on alunperin Alpinen perustama. Alpinen nimi on myös nähty jälleen kilparadoilla, sillä merkki on osallistunut menestyksekkäästi LMP2-prototyyppikisoihin yhteistyössä Signatechin kanssa. Ehkä aika on sittenkin syklistä. Teksti: Aake Kinnunen Lähde: Renault/Alpine Kuvat: Renault/Alpine Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?