26.9.2020

Venäläisen kattolinjan Renault Arkana saapuu reippaasti Suomeen

Renault Arkana RS LINE

Muutaman vuoden odottelun jälkeen on aika saada Renault Arkana Suomeen ja muualle Eurooppaan. Kyseessä on silotellulla kattolinjalla varustettu C-segmentin crossover.

Vuonna 2018 Moottori uutisoi Venäjällä myyntiin ilmestyvästä C-segmentin lipevällä kattolinjalla varustetusta crossoverista ja vihdoin on aika saada Renault Arkana Suomeen ja Eurooppaan. Jo tuolloin pohdittiin mallin ilmestymistä Euroopan puolelle Venäjän Ural-vuoren länsipuolelle jääviä alueita laajemmin, mutta odotus on ollut pitkä. Valmistajan mukaan Arkana on Renaultin maailmanauto, joka räätälöidään sopivaksi kullekin markkina-alueelle.

Moskovassa valmistettava Arkana on sukua Renault Kapturille, joka meillä tunnetaan nimellä Captur, sekä Dacia Dusterille. Kattolinja on kuitenkin piirretty täysin uusiksi, joka on vaikuttanut myös auton muihin yksityiskohtiin aina koko kylkilinjaa myöden. Renault lupaa kaikkien voimalinjojen olevan sähköistettyjä, mutta matkassa on pieni mutka.

Renault Arkana RS LINE

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kymppituumainen

Parhaissa varustetasoissa ohjaamosta löytyy 10-tuumainen digitaalimittaristo ja 9,3-tuumainen kosketusnäyttö. Kattolinjasta huolimatta tavaratilaa on perusmuodossa 513 litraa, joskin hybridissä 438 litraa. Varusteita valmistaja lupailee runsaasti ja kuvissa esiteltävä R.S. Line -versio tarkoittaa myös sellaisen tulemista tarjolle.

Renault mainostaa mallin 186 millimetrin maavaraa hieman kuoppaisempienkin teiden selvittämiseen. Uutuuden akseliväli on 2,72 metriä ja korilla on mittaa 4,57 metriä, joten kokonaispituutta on selvästi Capturia enemmän.

Renault Arkana RS LINE

Mikrohybridistä oikeaan

Kaikki uuden Arkanan voimalinjat ovat valmistajan mukaan sähköistettyjä, mutta mikrohybridin tapauksessa sähköistys tarkoittaa juurikin sen verran. Ensimmäisenä myyntiin tulevat Arkana TCe 140 ja Arkana TCe 160 -mikrohybridit, joissa on erillinen 12 voltin litiumioniakku antamassa voimaa generaattori-starttijärjestelmälle.

Kolmantena vaihtoehtona on ylivoimaisesti mielenkiintoisin Arkana E-Tech Hybrid, jossa on sama äskettäin esitelty voimalinja kuin Clio E-Techissä. Siinä 1,6-litrainen ahtamaton bensiinimoottori ja kaksi sähkömoottoria kehittävät yhteensä 103 kilowattia (140 hv). Vaihteistossa ei ole ollenkaan kytkintä, mutta sen sijaan siinä on yli 150 patenttia.

Renault Arkana RS LINE

Renault Arkana Suomeen

Vasta vuonna 2021 on aika saada Renault Arkana Suomeen ja Eurooppaan. Vielä emme tosin osaa sanoa hintatasosta juuri mitään, mutta sen voisi arvata olevan hieman sisarmallia Capturia, tai kuten Venäjällä: Kapturia, kalliimpi vastaavalla tekniikkapaketilla. Renault Arkanan Suomeen tuotavat versiot ja aikataulu tarkentuvat myöhemmin.

Lähde ja kuvat: Renault

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat