12.9.2016 Liikenne Rengasratsia 2016 – Tehovalvontaviikko muistuttaa ajoissa rengastamisesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neuvontahenkisten rengasratsioiden viikko pyrkii tuomaan rengasturvallisuustietoutta autoilijoiden keskuuteen ympäri Suomea. Maanantaiaamuna tutkittiin turkulaisautoilijoiden kumeja. Kuluva viikko toi tullessaan tämän vuoden Rengasratsia-kampanjan, jossa Autorengasliitto, Liikenneturva ja poliisi tuovat rengastietoutta ja liikenneturvallisuushuomiota liikenteen joukkoon. Kampanja starttasi Turusta maanantaina, jolloin tarkastettiin kolmisensataa ajoneuvoa. Huomautettavaa löytyi useista, mutta poliisi joutui muistuttelun lisäksi tositöihin renkaiden takia vain muutaman kerran. Kampanja järjestetään nyt 20. kerran.Kahden euron kolikon nikkeliosuus vastaa noin 3-4 millimetrin pääuraa, joten kolikosta onkin muodostunut rengastarkistusten klassikko.Renkaiden pääuran syvyydeksi edellytetään laissa vähintään 1,6 millimetriä, mutta käytännön turvasuositus sadesäälle on vähintään neljä millimetriä. Erityisen merkittävä urasyvyys on vesiliirtonopeuden ja märän tienpinnan jarrutusmatkan kannalta.Rengasratsian ohessa tarkkaillaan myös renkaiden tyyppiä ja ilmanpainetta. Samalla poliisi suorittaa omaa rutiinivalvontaansa, katsastuksen ja ajoneuvoveron laiminlyöntien ollessa yleisimpiä huomautettavia aiheita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy300 autoa, 1 huomautus, 2 sakkoaTurun aurinkoisessa maanantaiaamussa renkaita ratsattiin satamassa sekä valtatie 1:n varrella. Yhtensä kolmisensadan auton joukosta renkaiden vuoksi poliisille toimenpiteitä aiheutti kolme, joista yksi selvisi kirjallisella huomautuksella, kahden autoilijan joutuessa sakkolapun vastaanottajiksi.Vanhempi konstaapeli Jouni Kauhanen Lounais-Suomen poliisista kiittelee, että tänäkin vuonna oltiin aiempien vuosien tahdissa. Rengasratsian tärkein rooli onkin muistuttaa tulevista syksyn sateista ja neuvoa autoilijoita, milloin renkaat on syytä uusia.– Jonkun verran arveltiin, että huono taloustilanne vaikuttaisi renkaiden kuntoon, mutta ainakaan kukaan ei ole käyttänyt sitä tekosyynä, Kauhanen kiteyttää.Renkaisiin liittyvät riskit vähenemässä, mutta huonokuntoisuutta ei usein tiedostetaKampanjapäällikkö Risto Keskiruokanen Autonrengasliitosta kehottaa autoilijoita varustautumaan kunnollisilla kesärenkailla syksyn sadekeleille. – Puoliksi kuluneen kesärenkaan pito on vielä kohtuullinen, mutta sen jälkeen renkaan suorituskyky suorastaan romahtaa sadekelillä. Talvirenkaat eivät pärjää sadekelillä uutenakaan edes loppuun ajetuille kesärenkaille.Renkaita pidetään riskitekijänä noin joka seitsämännessä (14,1%) henkilö- tai pakettiauton aiheuttamassa kuolonkolarissa. Renkaiden osuus onnettomuuksissa on kuitenkin vähentynyt selvästi, sillä vuonna 2014 tapahtui vain 14 renkaisiin liittyvää kuolonkolaria, kun 2000-luvulla keskimäärin on ollut noin 30 tapausta vuodessa.Liikenneturvan graafi kertoo karua kieltä siitä, miten moni todella arvioi renkaidensa kunnon oikein.Huonokuntoisia renkaita ei kuitenkaan tiedosteta. Huonokuntoisiksi lasketaan urasyvyydeltään alle 2,5 millimetrin renkaat, joita oli vuoden 2014 seurantatiedoissa 15,3 prosentilla autoilijoista. Vain noin neljäsosa (24,7%) huonokuntoisilla renkailla ajavista tiedostaa renkaidensa huonon kunnon.– Välillä tuntuu, että autoilijat luottavat liikaakin uusiin ajonhallintajärjestelmiin. Renkaiden suorituskykyä eri olosuhteissa ei enää tunneta entiseen tapaan. Tien päälle tarvittaisiin lisää perstuntumaa, Keskiruokanen kuuluttaa.Hienotkin ajonvakautusjärjestelmät ovat lähes täysin riippuvaisia renkaiden tarjoamasta pidosta.– Kuljettajana olet vastuussa autosi kunnosta, vaikka sen huoltaisi joku muu. Ajonopeuden valinnassa pitää ottaa myös huomioon olosuhteet ja on järkevä varautua yllätyksiin, muistuttaa puolestaan Liikenneturvan kehittämispäällikkö Antero Lammi.Esimerkit eri rengassyvyyksistä. Vasemmalla 1,6 millimetrin sakkorajarengas, keskellä suositeltu 4 millimetrin vähimmäinen urasyvyys ja oikealla uutta vastaava 8 millimetrin ura.Lähde: Autonrengasliitto Tilastograafit: Liikenneturva Kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle