12.9.2016 Liikenne Rengasratsia 2016 – Tehovalvontaviikko muistuttaa ajoissa rengastamisesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neuvontahenkisten rengasratsioiden viikko pyrkii tuomaan rengasturvallisuustietoutta autoilijoiden keskuuteen ympäri Suomea. Maanantaiaamuna tutkittiin turkulaisautoilijoiden kumeja. Kuluva viikko toi tullessaan tämän vuoden Rengasratsia-kampanjan, jossa Autorengasliitto, Liikenneturva ja poliisi tuovat rengastietoutta ja liikenneturvallisuushuomiota liikenteen joukkoon. Kampanja starttasi Turusta maanantaina, jolloin tarkastettiin kolmisensataa ajoneuvoa. Huomautettavaa löytyi useista, mutta poliisi joutui muistuttelun lisäksi tositöihin renkaiden takia vain muutaman kerran. Kampanja järjestetään nyt 20. kerran.Kahden euron kolikon nikkeliosuus vastaa noin 3-4 millimetrin pääuraa, joten kolikosta onkin muodostunut rengastarkistusten klassikko.Renkaiden pääuran syvyydeksi edellytetään laissa vähintään 1,6 millimetriä, mutta käytännön turvasuositus sadesäälle on vähintään neljä millimetriä. Erityisen merkittävä urasyvyys on vesiliirtonopeuden ja märän tienpinnan jarrutusmatkan kannalta.Rengasratsian ohessa tarkkaillaan myös renkaiden tyyppiä ja ilmanpainetta. Samalla poliisi suorittaa omaa rutiinivalvontaansa, katsastuksen ja ajoneuvoveron laiminlyöntien ollessa yleisimpiä huomautettavia aiheita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy300 autoa, 1 huomautus, 2 sakkoaTurun aurinkoisessa maanantaiaamussa renkaita ratsattiin satamassa sekä valtatie 1:n varrella. Yhtensä kolmisensadan auton joukosta renkaiden vuoksi poliisille toimenpiteitä aiheutti kolme, joista yksi selvisi kirjallisella huomautuksella, kahden autoilijan joutuessa sakkolapun vastaanottajiksi.Vanhempi konstaapeli Jouni Kauhanen Lounais-Suomen poliisista kiittelee, että tänäkin vuonna oltiin aiempien vuosien tahdissa. Rengasratsian tärkein rooli onkin muistuttaa tulevista syksyn sateista ja neuvoa autoilijoita, milloin renkaat on syytä uusia.– Jonkun verran arveltiin, että huono taloustilanne vaikuttaisi renkaiden kuntoon, mutta ainakaan kukaan ei ole käyttänyt sitä tekosyynä, Kauhanen kiteyttää.Renkaisiin liittyvät riskit vähenemässä, mutta huonokuntoisuutta ei usein tiedostetaKampanjapäällikkö Risto Keskiruokanen Autonrengasliitosta kehottaa autoilijoita varustautumaan kunnollisilla kesärenkailla syksyn sadekeleille. – Puoliksi kuluneen kesärenkaan pito on vielä kohtuullinen, mutta sen jälkeen renkaan suorituskyky suorastaan romahtaa sadekelillä. Talvirenkaat eivät pärjää sadekelillä uutenakaan edes loppuun ajetuille kesärenkaille.Renkaita pidetään riskitekijänä noin joka seitsämännessä (14,1%) henkilö- tai pakettiauton aiheuttamassa kuolonkolarissa. Renkaiden osuus onnettomuuksissa on kuitenkin vähentynyt selvästi, sillä vuonna 2014 tapahtui vain 14 renkaisiin liittyvää kuolonkolaria, kun 2000-luvulla keskimäärin on ollut noin 30 tapausta vuodessa.Liikenneturvan graafi kertoo karua kieltä siitä, miten moni todella arvioi renkaidensa kunnon oikein.Huonokuntoisia renkaita ei kuitenkaan tiedosteta. Huonokuntoisiksi lasketaan urasyvyydeltään alle 2,5 millimetrin renkaat, joita oli vuoden 2014 seurantatiedoissa 15,3 prosentilla autoilijoista. Vain noin neljäsosa (24,7%) huonokuntoisilla renkailla ajavista tiedostaa renkaidensa huonon kunnon.– Välillä tuntuu, että autoilijat luottavat liikaakin uusiin ajonhallintajärjestelmiin. Renkaiden suorituskykyä eri olosuhteissa ei enää tunneta entiseen tapaan. Tien päälle tarvittaisiin lisää perstuntumaa, Keskiruokanen kuuluttaa.Hienotkin ajonvakautusjärjestelmät ovat lähes täysin riippuvaisia renkaiden tarjoamasta pidosta.– Kuljettajana olet vastuussa autosi kunnosta, vaikka sen huoltaisi joku muu. Ajonopeuden valinnassa pitää ottaa myös huomioon olosuhteet ja on järkevä varautua yllätyksiin, muistuttaa puolestaan Liikenneturvan kehittämispäällikkö Antero Lammi.Esimerkit eri rengassyvyyksistä. Vasemmalla 1,6 millimetrin sakkorajarengas, keskellä suositeltu 4 millimetrin vähimmäinen urasyvyys ja oikealla uutta vastaava 8 millimetrin ura.Lähde: Autonrengasliitto Tilastograafit: Liikenneturva Kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta