15.4.2021 Ajoneuvot Riittäisikö 770 kilometriä yhdellä latauksella? Tällä sähköautouutuudella se pitäisi onnistua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes vahvistaa sähköautotarjontaa tänä vuonna usealla uutuudella. Eniten mielenkiintoa kerää nyt esitelty lippulaiva EQS. Sähköautojen tarjonta kasvaa ennätyksellistä vauhtia tällä hetkellä. Valmistajat esittelevät kilvan uusia malleja ja vuoden loppuun mennessä markkinan tarjonta on huomattavasti laajempi kuin vielä tällä hetkellä. Yksi teknologisesti mielenkiintoisimmista sähköautouutuuksista on Mercedeksen sähköautomalliston lippulaiva EQS. Samalla kyseinen malli on valmistajan ensimmäinen pelkästään sähköautoille tarkoitettua EVA2-alustarakennetta hyödyntävä tuote. Tämä rakenne tullaan jatkossa näkemään myös muiden isojen Mercedeksen sähköautojen pohjana.Ensimmäisiä viitteitä tämän uutuuden ulkoisesta tyylistä saatiin Vision EQS -konseptiauton muodossa Frankfurtin autonäyttelyssä 2019. Auto on EQA:sta poiketen säilyttänyt sulavat linjat myös tuotantoautoon saakka. EQA:n kohdallahan konseptiauto oli varsin näppärän oloinen ja matala kompaktin kokoluokan auto, mutta markkinoille saatiin odotuksista poiketen katumaasturi. EQS:n kohdalla valmistaja on korostanut aerodynamiikan merkitys kokonaistaloudellisuudessa ja siten sen vaikutusta toimintamatkaan. Ison auton ilmanvastuskertoimeksi ilmoitetaan 0,20, mikä onkin sarjatuotantoautojen kärkeä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisällä hulppea näyttöelämysValmistaja julkaisi jo alkuvuodesta kuvat EQS:n uudesta näyttöjärjestelmästä. Koko kojelaudan peittävää näyttöaluetta valmistaja kutsuu nimellä MBUX Hyperscreen. Tasaista pintaa on tarjolla lähes 1,5 metriä, jonka alta löytyvät mittaristo, keskinäyttö sekä etumatkustajan edestä löytyvä erillinen näyttö.Tyylissä on merkittävä ero viime vuonna esitellyn S-sarjalaisen kanssa. Vaakasuuntaisesti asetellut näytöt ja laaja yhtenäinen pinta luovat ohjaamoon vielä Mercedeksen perinteistä lippulaivaa modernimpaa tunnelmaa. Sisätilojen suhteen valmistaja kertoo EQS:n tarjoavan luokkansa parhaimmat tilat. Tehoa ja toimintamatkaaSähköautojen kohdalla suuri mielenkiinto luonnollisesti kohdistuu akustoon. EQS tulee tarjolle kahdella akkuvaihtoehdolla, joiden käytettävissä olevat kapasiteetit ovat 90 ja 107,8 kWh. Akkukemian osalta nämä ovat Mercedeksen mallistossa ensimmäisiä niin sanottuja 811-kemiaa hyödyntäviä akkuja, joissa koboltin osuutta on pienennetty ja nikkelin osuutta kasvatettu. Numerosarja kertoo nikkelin, koboltin ja mangaanin osuuksien suhteesta.Parhaimmillaan uuden EQS:n WLTP-syklin mukaiseksi toimintamatkaksi valmistaja ilmoittaa 770 kilometriä, minkä turvin auto asettuu ilmoitettujen lukujen valossa toimintamatkojen kärkipäähän. Lataamisen suhteen autosta löytyy vakiona 11 kW AC-laturi ja lisävarusteena on tarjolla 22 kW tehoinen vaihtoehto. CCS-pikalatauksen huipputehoksi valmistaja kertoo 200 kW ja hyvissä olosuhteissa 300 kilometrin ajoon tarvittava energiamäärä siirtyy 15 minuutissa. Akusto on varustettu älykkäällä lämmönhallinnalla, ja järjestelmän ohjaus on luonnollisesti yhdistetty navigoinnin tietoihin.Tarjolle on tulossa takavetoinen ja nelivetoinen versio. Näistä ensimmäinen kulkee nimellä EQS 450+ ja tarjoaa kuljettajan käyttöön 245 kW (333 hv) ja 568 Nm. WLTP-syklin mukaisen energiankulutuksen vaihteluväliksi ilmoitetaan 15,7–20,4 kWh/100 km. Nelivetoinen malli tottelee nimeä EQS 580 4Matic ja sen vastaavat lukemat ovat 385 kW (524 hv) ja 855 Nm sekä 17,4–21,8 kWh/100 km. Takavetoisen version kiihdytys satasen nopeuteen tapahtuu 6,3 sekunnissa ja nelivetoisen spurtti sujuu kaksi sekuntia nopeammin. Molempien huippunopeus on rajoitettu lukemaan 210 km/h. Myöhemmin mallisto täydentyy myös tehokkaammilla ja nopeammilla versioilla, ja tehokkaimman version yhteistehoksi valmistaja kertoi 560 kW (762 hv).Kilpailu koveneeTuore EQS tulee mielenkiintoiseen joukkoon. Se tulee kilpailemaan esimerkiksi Audi e-Tron GT:n, Porsche Taycanin ja Tesla Model S:n kanssa. Ensimmäisten arvioiden mukaan EQS:n lähtöhinta tulee asettumaan S-sarjan alapuolelle. Tämä on hyvin linjassa edellä mainitun kilpailijajoukon kanssa. Jäämmekin erittäin suurella mielenkiinnolla odottamaan ensimmäisiä omia kokemuksia tästä Mercedeksen sähköautomalliston tuoreesta lippulaivasta, joka on paperilla varsin vakuuttava kokonaisuus.Teksti: Mikko Autio Lähde ja kuvat: Daimler AGMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”