15.4.2021 Ajoneuvot Riittäisikö 770 kilometriä yhdellä latauksella? Tällä sähköautouutuudella se pitäisi onnistua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes vahvistaa sähköautotarjontaa tänä vuonna usealla uutuudella. Eniten mielenkiintoa kerää nyt esitelty lippulaiva EQS. Sähköautojen tarjonta kasvaa ennätyksellistä vauhtia tällä hetkellä. Valmistajat esittelevät kilvan uusia malleja ja vuoden loppuun mennessä markkinan tarjonta on huomattavasti laajempi kuin vielä tällä hetkellä. Yksi teknologisesti mielenkiintoisimmista sähköautouutuuksista on Mercedeksen sähköautomalliston lippulaiva EQS. Samalla kyseinen malli on valmistajan ensimmäinen pelkästään sähköautoille tarkoitettua EVA2-alustarakennetta hyödyntävä tuote. Tämä rakenne tullaan jatkossa näkemään myös muiden isojen Mercedeksen sähköautojen pohjana.Ensimmäisiä viitteitä tämän uutuuden ulkoisesta tyylistä saatiin Vision EQS -konseptiauton muodossa Frankfurtin autonäyttelyssä 2019. Auto on EQA:sta poiketen säilyttänyt sulavat linjat myös tuotantoautoon saakka. EQA:n kohdallahan konseptiauto oli varsin näppärän oloinen ja matala kompaktin kokoluokan auto, mutta markkinoille saatiin odotuksista poiketen katumaasturi. EQS:n kohdalla valmistaja on korostanut aerodynamiikan merkitys kokonaistaloudellisuudessa ja siten sen vaikutusta toimintamatkaan. Ison auton ilmanvastuskertoimeksi ilmoitetaan 0,20, mikä onkin sarjatuotantoautojen kärkeä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisällä hulppea näyttöelämysValmistaja julkaisi jo alkuvuodesta kuvat EQS:n uudesta näyttöjärjestelmästä. Koko kojelaudan peittävää näyttöaluetta valmistaja kutsuu nimellä MBUX Hyperscreen. Tasaista pintaa on tarjolla lähes 1,5 metriä, jonka alta löytyvät mittaristo, keskinäyttö sekä etumatkustajan edestä löytyvä erillinen näyttö.Tyylissä on merkittävä ero viime vuonna esitellyn S-sarjalaisen kanssa. Vaakasuuntaisesti asetellut näytöt ja laaja yhtenäinen pinta luovat ohjaamoon vielä Mercedeksen perinteistä lippulaivaa modernimpaa tunnelmaa. Sisätilojen suhteen valmistaja kertoo EQS:n tarjoavan luokkansa parhaimmat tilat. Tehoa ja toimintamatkaaSähköautojen kohdalla suuri mielenkiinto luonnollisesti kohdistuu akustoon. EQS tulee tarjolle kahdella akkuvaihtoehdolla, joiden käytettävissä olevat kapasiteetit ovat 90 ja 107,8 kWh. Akkukemian osalta nämä ovat Mercedeksen mallistossa ensimmäisiä niin sanottuja 811-kemiaa hyödyntäviä akkuja, joissa koboltin osuutta on pienennetty ja nikkelin osuutta kasvatettu. Numerosarja kertoo nikkelin, koboltin ja mangaanin osuuksien suhteesta.Parhaimmillaan uuden EQS:n WLTP-syklin mukaiseksi toimintamatkaksi valmistaja ilmoittaa 770 kilometriä, minkä turvin auto asettuu ilmoitettujen lukujen valossa toimintamatkojen kärkipäähän. Lataamisen suhteen autosta löytyy vakiona 11 kW AC-laturi ja lisävarusteena on tarjolla 22 kW tehoinen vaihtoehto. CCS-pikalatauksen huipputehoksi valmistaja kertoo 200 kW ja hyvissä olosuhteissa 300 kilometrin ajoon tarvittava energiamäärä siirtyy 15 minuutissa. Akusto on varustettu älykkäällä lämmönhallinnalla, ja järjestelmän ohjaus on luonnollisesti yhdistetty navigoinnin tietoihin.Tarjolle on tulossa takavetoinen ja nelivetoinen versio. Näistä ensimmäinen kulkee nimellä EQS 450+ ja tarjoaa kuljettajan käyttöön 245 kW (333 hv) ja 568 Nm. WLTP-syklin mukaisen energiankulutuksen vaihteluväliksi ilmoitetaan 15,7–20,4 kWh/100 km. Nelivetoinen malli tottelee nimeä EQS 580 4Matic ja sen vastaavat lukemat ovat 385 kW (524 hv) ja 855 Nm sekä 17,4–21,8 kWh/100 km. Takavetoisen version kiihdytys satasen nopeuteen tapahtuu 6,3 sekunnissa ja nelivetoisen spurtti sujuu kaksi sekuntia nopeammin. Molempien huippunopeus on rajoitettu lukemaan 210 km/h. Myöhemmin mallisto täydentyy myös tehokkaammilla ja nopeammilla versioilla, ja tehokkaimman version yhteistehoksi valmistaja kertoi 560 kW (762 hv).Kilpailu koveneeTuore EQS tulee mielenkiintoiseen joukkoon. Se tulee kilpailemaan esimerkiksi Audi e-Tron GT:n, Porsche Taycanin ja Tesla Model S:n kanssa. Ensimmäisten arvioiden mukaan EQS:n lähtöhinta tulee asettumaan S-sarjan alapuolelle. Tämä on hyvin linjassa edellä mainitun kilpailijajoukon kanssa. Jäämmekin erittäin suurella mielenkiinnolla odottamaan ensimmäisiä omia kokemuksia tästä Mercedeksen sähköautomalliston tuoreesta lippulaivasta, joka on paperilla varsin vakuuttava kokonaisuus.Teksti: Mikko Autio Lähde ja kuvat: Daimler AGMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 10.7.2025 Esittely Koeistuttu: vuoden 1929 Rolls-Royce Phantom I ja pala parempia aikoja 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen