8.5.2024

Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II

Kuva Rolls-Royce

Kuuden tuotantovuoden jälkeen on tullut aika tarkistaa Rollsseista halutuimman linjat. Jälki on melko radikaalia.

Kun Rolls-Royce tekee faceliftin - jos näin keskiluokkaista termiä voi goodwoodilaisvalmistajan edesottamuksista edes käyttää - jälki on yleensä hienovaraista ja aistikasta eli muutokset ovat juuri ja juuri silmällä havaittavia. Toista se on maasturimalli Cullinanin kohdalla, jonka Series II:ssa on enemmän ulkonäöllisiä muutoksia kuin missään Rollssin Series II:ssa aiemmin.

Alleviivataan nyt kuitenkin sitä, että Cullinan Series II on lähinnä vain Rolls-Royceksi merkittävä "facelift". Esimerkiksi alustaan ei tule sen kummempia muutoksia, ja voimanlähteenä jatkaa se sama 570 hevosvoiman (Black Badgen tapauksessa 700 hevosvoiman) 6,75-litrainen V12, joka kulkee nyt vielä enemmän vastavirtaan kuin Cullinanin ensiesittelyvuonna 2018, jos mahdollista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mitä pidät uudesta keulasta?

Suurimmat muutokset kohdistuvat siis Cullinanin keulaan. Rolls-Royce on ehkä ottanut mallia emomerkki BMW:ltä, sillä jälki on melko rohkeaa, toki nyt puhutaan jälleen vain Rolls-Royceksi rohkeasta.

Cullinan saa nyt myös ensi kertaa valaistun "Pantheon" -etusäleikön.

Cullinan Series II tuo mukanaan uudistetut, hieman aiempaa sirommat ajovalot sekä erittäin huomiota herättävät, pitkin puskuria alas sukeltavat led-huomiovalot. Voisikin jopa sanoa, että Cullinanissa on nyt huomiovalot. Nämä ledinauhat lisäävät keulassa tiettyä jylhyyden tunnetta. Samalla ajovalojen alta on poistettu yksi pari ilmanottoaukkoja, jättäen keulaan puhtaampaa ja meluttomampaa tuntua. Rolls-Roycen mukaan Series II mukailee suurkaupunkien upeasti valaistuja pilvenpiirtäjiä, on siinäkin kerrassaan määritelmää autolle.

Eikä siinä kaikki, niin kuin tässä kohtaa kuuluu todeta. Rolls-Royce on nimittäin rikkonut keulan suorat linjat, ja taivuttanut kulmailmanottoaukkojen päälle sen sijaan kaartuvat linjat, jotka kohtaavat runollisesti led-huomiovalojen kanssa. Näin keulassa on nyt varsin hallitseva V-kuvio. Perästä voimme löytää maltillisia muutoksia hieman uudistetulla takapuskurilla, jossa on käytetty runsaasti kiiltomustaa. Lisäksi takavalojen etupuolelta kohti takapyörien keskiötä lähtee kaartumaan uudenlainen, höyhenenkevyt pokkaus.

Sisällä muutokset ovat huomattavasti vähäisempiä, mutta ei uutta tai uudistunutta Rolls-Roycea voi esitellä mainitsematta sisustuksen jaloja yksityiskohtia ja sisustaan liittyviä isoja lukuja. Sisustassa oleellisimmat muutokset koskevat kojelautaa, jossa nähdään piirteitä sähkömalli Spectrestä.

Kojelaudan keskiosaa halkoo laaja, koko auton levyinen lasipaneeli, joka toimii paitsi somisteen, myös Rolls-Roycen viimeisimmän Spirit-tietoviihdejärjestelmän alustana sekä kuljettajan kohdalla toki mittaritauluna. Huomattavaa on sekin, että keskinäyttö on nyt kiinteästi osana tätä lasipaneelia, eikä siis enää napinpainalluksella taitettavissa pois niin kuin Rollsseissa totutusti on ollut.

Ja sitten loppuun vielä yleisön pyynnöstä huolimatta pari isoa lukua. Mainitun kojelaudan lasipaneelin matkustajan puoleisesta osasta nimittäin löytyy megakaupungin pilvenpiirtäjämerta mukaileva kolmiuloitteinen kuviointi, joka muodostuu 7 000 laser-leikatusta pisteestä. Lisäksi auton nahkaistuimissa käytetään uutta kuviointitekniikkaa, jonka myötä pilvenhattarat Goodwoodin taivaalla voidaan nyt iskostaa verhoiluun 107 000 perforoidulla reiällä, jotka yksi onnekas henkilö pääsee yksitellen tarkastamaan. Rolls-Roycessa käsityön taso ja arvostus ovat tunnetusti korkealla tasolla.

Lähde: Rolls-Royce

Luetuimmat