26.5.2024 Matkailu Rooman metrolaajennus on megaprojekti – maailman mahtavinta metroasemaa, joka vie ajassa taaksepäin, ei todellakaan rakenneta viikossa Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rooman metron C-linjan historialliset rakennustyöt ovat kriittisessä vaiheessa. Rooman metron kolmannen linjan on tarkoitus helpottaa ikuisen kaupungin liikenteellisiä epäkohtia, mutta sen rakennustöiden odotetaan kestävän kaikkinensa ainakin 30 vuotta. Nyt - 20 vuoden jälkeen - suurin osa C-linjasta on jo kaivettu, mutta haastavin vaihe tässä 700 miljoonan euron projektissa on vasta edessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArkeologit määrittävät tahdinOn Rooman metrolaajennus toki kohdannut myös byrokraattisia hidasteita, mutta erityisesti tämän viimeisen pätkän kohdalla lähes ylittämättömän haasteen muodostavat kulttuurihistorialliset aarteet, joita rakentajat kohtaavat jatkuvalla syötöllä. Ja aina kun jotain löytyy, arkeologeilla on valta keskeyttää rakennustyöt välittömästi. Tässä ollaan metrolaajennuksen ydinalueella. Näkymä Piazza Venezialta Via dei Fori Imperialin suuntaan Colosseumille asti. Nämä kriittisimmät alueet sijaitsevat aivan Rooman ytimessä. Roomassa käyneet tietävät varmasti valtavan vitivalkoisen Vittoriano-monumentin, jota paikalliset kutsuvat "kermakakuksi". Sen edustalla on erityisen vilkas liikenneympyrä, Piazza Venezia, josta erkanevat muiden muassa paraatikatu kohti Italian parlamenttitaloa sekä Via dei Fori Imperiali kohti Colosseumia ja Forum Romanumia. Tuo alue oli siis Rooman ydintä myös 2 000 vuotta sitten, ja nyt sen halki rakennetaan metroa, ja mikä erityisen vaikeaa, metroasemia. C-linjalla on ollut erityisen tärkeät tavoitteet katolisen kirkon näkökulmasta. Paavi julistaa toisinaan niin sanottuja riemuvuosia, ja C-linjan tavoitteena onkin ollut helpottaa pyhiinvaeltajien kulkua näinä tärkeinä aikoina Pyhän Johanneksen katedraalilta Pietarinkirkolle. Ja nyt puhutaan siis sadoista tuhansista jos ei jopa miljoonista pyhiinvaeltajista kaikkien turistien lisäksi. Parhaillaan C-linjan jatkopätkää kiirehditään valmiiksi riemuvuotta 2033 varten. Tuo on aivan erityisen tärkeää, sillä yleisesti hyväksytyn laskentatavan mukaan Jeesuksen ristinkuolemasta tulee tuolloin kuluneeksi tasan kaksi tuhatta vuotta. Rooman voi odottaa olevan aivan ääriään myöten täynnä. Vuonna 1935 kaikkiaan viidenkymmenen vuoden rakennustöiden jälkeen Piazza Venezialle käyttöön vihitty Vittoriano-monumentti eli "Isänmaan alttari" eli "kermakakku" edustaa alueen ylivoimaisesti nuorinta rakennuskantaa. Metroasema, joka vie yli kaksi vuosituhatta ajassa taaksepäinKoko projektin kruununjalokivi tulee olemaan mainitun Piazza Venezian metroasema. Maailmassa on paljon hienoja maanalaisen pysäkkejä, mutta ei todennäköisesti mitään tähän verrattavissa olevaa. Kun lukuisat kaivinkoneet ja muu kaivuu- sekä porauskalusto hivuttautuu hiljalleen kohti Piazza Venezian aseman tavoitesyvyyttä - peräti 85 metriä - ne kulkevat maailmanhistoriaa perusteellisesti muovanneiden aikakausien läpi. Rakentajat kaivautuvat renessanssiajan, keskiajan ja kansainvaellusajan läpi aina antiikkiin asti. Rooma on antiikin ajan jälkeen rakennettu aina edellisten raunioiden päälle, ja esimerkiksi Julius Caesarin aikakauden katutaso on useimmissa paikoissa miltei kymmenen metriä nykyisen katutason alapuolella. Kun sitten vasta kymmenisen prosenttia antiikin Rooman raunioista on tiedossa ja esillä, aarteita tulee vastaan koko ajan. Metrokaivausten aikana jo 15 vuotta sitten läheltä Piazza Veneziaa löydettiin keisari Hadrianuksen Ateneumin rauniot. Metrolaajennuksen rakennustyöt näkyivät myös Colosseumilla vuonna 2018. Mutta mitä on lupa odottaa maailman mahtavimmalta metroasemalta? Piazza Venezian noin 9 -10 vuoden kuluttua valmistuvaksi arvioidulle metroasemalle voi kulkea kolmesta eri kohdasta eri puolilta suurikokoista aukiota. Kaikkiaan 27 liukuportaat ja kahdeksan hissiä kuljettavat metromatkustajat lopulta 85 metrin syvyydessä sijaitsevalle metrotunnelille, mutta matkalla koetaan todellinen kulttuuriperinnön museo ja aarreaitta. Kaikki asemakompleksin kaivuutöissä löydettävät muinaismuistot - rakennusten raunioista saviruukkuihin - kunnostetaan ja sijoitetaan metromatkustajien (tai siis museokävijöiden) nähtäville niille sijoilleen, josta kohde on alun perin löytynyt. Tarkkaan emme vielä tiedä, miltä kaikki tuo tulee lopulta näyttämään, mutta odotukset kannattaa pitää korkealla. Rakennustöiden ajaksi tuettuja antiikin aikaisia pylväitä Colosseumin lähellä vuonna 2018. Projektin aikana suunniteltuja metroasemia näillä kriittisillä alueilla on myös vähennetty, sillä jotkin paikat on todettu yksinkertaisesti liian mahdottomiksi alkaa kaivaa. Itse metrotunneli kulkee todellakin riittävässä 85 metrin syvyydessä, joten se ei ole ongelma. Colosseumin yhteydessä on ollut jo 1950-luvulta lähtien B-linjan metroasema, jota laajennetaan täyttämään risteävän C-linjan tarpeet. Myös Colosseumin asemalle on jo pian luvassa Piazza Veneziaa vastaava muinaismuistojen pysyväisnäyttely, mutta pienemmässä mittakaavassa. Rooma on Euroopan autoistunein kaupunkiC-linjan junat tulevat olemaan Rooman ja koko Italian ensimmäiset täysin automatisoidut metrojunat. Kaikkiaan 26 kilometriä pitkästä linjasta odotetaan merkittävää helpotusta Rooman liikennekaaokseen. Euroopan komission vuonna 2020 julkaiseman Transport Local Statistics Reportin mukaan Italia on Euroopan autoistunein maa, ja sen pääkaupunki Euroopan autoistunein suurkaupunki. Tämä tarkoittaa, että Roomassa on Euroopan suurkaupungeista eniten autoja asukasta kohti. Italian voimakas autoistuminen kiihtyi 1950- ja -60-luvuilla, kun maa vaurastui toisen maailmansodan jäljiltä nopeasti, ja maan menestyksekkäät autonvalmistajat, Fiat etunenässä, tuottivat edullisia ja taloudellisia perheautoja, kuten Fiat 1100:n, -500:n ynnä muita. Autot ovat siis osa Roomaa, mutta valitettavasti niistä koituu myös haittaa kaupungille. Liikenneruuhkat, pienhiukkaspäästöt, melu ja tärinä ovat hyviä esimerkkejä ongelmista. Linea C:n eli C-linjan odotetaankin kymmenen vuoden kuluttua vähentävän 400 000 auton verran autoliikennettä päivässä Rooman keskusta-alueella. Lähteet: CNN Travel, Euronews, Only in Italy BlogMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Matkailu Matkavinkki: Tukholman joulumarkkinoilta lahjatuliaiset 21.11.2024 Yleinen Tunisia – omatoimisille seikkailijoille 19.11.2024 Matkailu Erikoiset unet: designelämyksiä aulasta alkaen 18.11.2024 Matkailu Maailman joulutorit – Helsinki mainittu! 17.11.2024 Matkailu Matkailu muuttuu vauhdilla: hinnat nousussa, elämyksiä janotaan 14.11.2024 Matkailu Tallinna saa jo joulukuusen, joulutori avautuu 22.11. 11.11.2024 Matkailu Viro – vuoden kansainvälinen matkailukohde 11.11.2024 Matkailu Kelkkamatka Suomen huipulle – Haltin maisemat ovat kuin kuun pinnalta 10.11.2024 Matkailu Uusi-Seelanti: haltijoiden ja hobittien matkassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 16.11.2024 Lentokoneet Iberia vastaanotti ihka ensimmäisen Airbus A321XLR:n - liikenteessä on nyt todellinen mannertenvälinen kapearunkokone 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi