26.5.2024

Rooman metrolaajennus on megaprojekti – maailman mahtavinta metroasemaa, joka vie ajassa taaksepäin, ei todellakaan rakenneta viikossa

Kuva Benjamin Helander

Rooman metron C-linjan historialliset rakennustyöt ovat kriittisessä vaiheessa.

Rooman metron kolmannen linjan on tarkoitus helpottaa ikuisen kaupungin liikenteellisiä epäkohtia, mutta sen rakennustöiden odotetaan kestävän kaikkinensa ainakin 30 vuotta. Nyt - 20 vuoden jälkeen - suurin osa C-linjasta on jo kaivettu, mutta haastavin vaihe tässä 700 miljoonan euron projektissa on vasta edessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Arkeologit määrittävät tahdin

On Rooman metrolaajennus toki kohdannut myös byrokraattisia hidasteita, mutta erityisesti tämän viimeisen pätkän kohdalla lähes ylittämättömän haasteen muodostavat kulttuurihistorialliset aarteet, joita rakentajat kohtaavat jatkuvalla syötöllä. Ja aina kun jotain löytyy, arkeologeilla on valta keskeyttää rakennustyöt välittömästi.

Tässä ollaan metrolaajennuksen ydinalueella. Näkymä Piazza Venezialta Via dei Fori Imperialin suuntaan Colosseumille asti.

Nämä kriittisimmät alueet sijaitsevat aivan Rooman ytimessä. Roomassa käyneet tietävät varmasti valtavan vitivalkoisen Vittoriano-monumentin, jota paikalliset kutsuvat "kermakakuksi". Sen edustalla on erityisen vilkas liikenneympyrä, Piazza Venezia, josta erkanevat muiden muassa paraatikatu kohti Italian parlamenttitaloa sekä Via dei Fori Imperiali kohti Colosseumia ja Forum Romanumia. Tuo alue oli siis Rooman ydintä myös 2 000 vuotta sitten, ja nyt sen halki rakennetaan metroa, ja mikä erityisen vaikeaa, metroasemia.

C-linjalla on ollut erityisen tärkeät tavoitteet katolisen kirkon näkökulmasta. Paavi julistaa toisinaan niin sanottuja riemuvuosia, ja C-linjan tavoitteena onkin ollut helpottaa pyhiinvaeltajien kulkua näinä tärkeinä aikoina Pyhän Johanneksen katedraalilta Pietarinkirkolle. Ja nyt puhutaan siis sadoista tuhansista jos ei jopa miljoonista pyhiinvaeltajista kaikkien turistien lisäksi. Parhaillaan C-linjan jatkopätkää kiirehditään valmiiksi riemuvuotta 2033 varten. Tuo on aivan erityisen tärkeää, sillä yleisesti hyväksytyn laskentatavan mukaan Jeesuksen ristinkuolemasta tulee tuolloin kuluneeksi tasan kaksi tuhatta vuotta. Rooman voi odottaa olevan aivan ääriään myöten täynnä.

Vuonna 1935 kaikkiaan viidenkymmenen vuoden rakennustöiden jälkeen Piazza Venezialle käyttöön vihitty Vittoriano-monumentti eli "Isänmaan alttari" eli "kermakakku" edustaa alueen ylivoimaisesti nuorinta rakennuskantaa.

Metroasema, joka vie yli kaksi vuosituhatta ajassa taaksepäin

Koko projektin kruununjalokivi tulee olemaan mainitun Piazza Venezian metroasema. Maailmassa on paljon hienoja maanalaisen pysäkkejä, mutta ei todennäköisesti mitään tähän verrattavissa olevaa.

Kun lukuisat kaivinkoneet ja muu kaivuu- sekä porauskalusto hivuttautuu hiljalleen kohti Piazza Venezian aseman tavoitesyvyyttä - peräti 85 metriä - ne kulkevat maailmanhistoriaa perusteellisesti muovanneiden aikakausien läpi. Rakentajat kaivautuvat renessanssiajan, keskiajan ja kansainvaellusajan läpi aina antiikkiin asti. Rooma on antiikin ajan jälkeen rakennettu aina edellisten raunioiden päälle, ja esimerkiksi Julius Caesarin aikakauden katutaso on useimmissa paikoissa miltei kymmenen metriä nykyisen katutason alapuolella. Kun sitten vasta kymmenisen prosenttia antiikin Rooman raunioista on tiedossa ja esillä, aarteita tulee vastaan koko ajan. Metrokaivausten aikana jo 15 vuotta sitten läheltä Piazza Veneziaa löydettiin keisari Hadrianuksen Ateneumin rauniot.

Metrolaajennuksen rakennustyöt näkyivät myös Colosseumilla vuonna 2018.

Mutta mitä on lupa odottaa maailman mahtavimmalta metroasemalta?

Piazza Venezian noin 9 -10 vuoden kuluttua valmistuvaksi arvioidulle metroasemalle voi kulkea kolmesta eri kohdasta eri puolilta suurikokoista aukiota. Kaikkiaan 27 liukuportaat ja kahdeksan hissiä kuljettavat metromatkustajat lopulta 85 metrin syvyydessä sijaitsevalle metrotunnelille, mutta matkalla koetaan todellinen kulttuuriperinnön museo ja aarreaitta. Kaikki asemakompleksin kaivuutöissä löydettävät muinaismuistot - rakennusten raunioista saviruukkuihin - kunnostetaan ja sijoitetaan metromatkustajien (tai siis museokävijöiden) nähtäville niille sijoilleen, josta kohde on alun perin löytynyt. Tarkkaan emme vielä tiedä, miltä kaikki tuo tulee lopulta näyttämään, mutta odotukset kannattaa pitää korkealla.

Rakennustöiden ajaksi tuettuja antiikin aikaisia pylväitä Colosseumin lähellä vuonna 2018.

Projektin aikana suunniteltuja metroasemia näillä kriittisillä alueilla on myös vähennetty, sillä jotkin paikat on todettu yksinkertaisesti liian mahdottomiksi alkaa kaivaa. Itse metrotunneli kulkee todellakin riittävässä 85 metrin syvyydessä, joten se ei ole ongelma. Colosseumin yhteydessä on ollut jo 1950-luvulta lähtien B-linjan metroasema, jota laajennetaan täyttämään risteävän C-linjan tarpeet. Myös Colosseumin asemalle on jo pian luvassa Piazza Veneziaa vastaava muinaismuistojen pysyväisnäyttely, mutta pienemmässä mittakaavassa.

Rooma on Euroopan autoistunein kaupunki

C-linjan junat tulevat olemaan Rooman ja koko Italian ensimmäiset täysin automatisoidut metrojunat. Kaikkiaan 26 kilometriä pitkästä linjasta odotetaan merkittävää helpotusta Rooman liikennekaaokseen. Euroopan komission vuonna 2020 julkaiseman Transport Local Statistics Reportin mukaan Italia on Euroopan autoistunein maa, ja sen pääkaupunki Euroopan autoistunein suurkaupunki. Tämä tarkoittaa, että Roomassa on Euroopan suurkaupungeista eniten autoja asukasta kohti.

Italian voimakas autoistuminen kiihtyi 1950- ja -60-luvuilla, kun maa vaurastui toisen maailmansodan jäljiltä nopeasti, ja maan menestyksekkäät autonvalmistajat, Fiat etunenässä, tuottivat edullisia ja taloudellisia perheautoja, kuten Fiat 1100:n, -500:n ynnä muita.

Autot ovat siis osa Roomaa, mutta valitettavasti niistä koituu myös haittaa kaupungille. Liikenneruuhkat, pienhiukkaspäästöt, melu ja tärinä ovat hyviä esimerkkejä ongelmista. Linea C:n eli C-linjan odotetaankin kymmenen vuoden kuluttua vähentävän 400 000 auton verran autoliikennettä päivässä Rooman keskusta-alueella.

Lähteet: CNN Travel, Euronews, Only in Italy Blog

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat