13.12.2023

Royal Enfield esitteli Himalaya-seikkailupyörästä sähkökäyttöisen prototyypin

Milanon kansainvälisessä moottoripyöränäyttelyssä Royal Enfield paljasti, että se suunnittelee seikkailupyörä Himalayasta sähkökäyttöistä versiota.

Intialaisomistuksessa oleva Royal Enfield lanseerasi ensimmäisen seikkailupyörämallinsa, yksisylinterisen Himalayan vuonna 2016. Tänä syksynä esiteltiin Himalayan toinen sukupolvi, joka on sekä suorituskykyisempi, hienostuneempi että selvästi varustellumpi kuin edeltäjänsä. Vähintään yhtä suuri uutinen oli Royal Enfieldin esittelemä Him-e, eli sähkökäyttöinen versio seikkailupyörästä. Tosin vasta prototyyppinä tässä vaiheessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yhteistyötä sähkömoottoripyörävalmistajien kesken

Varsinainen yllätys ei Royal Enfieldin kiinnostus sähköiseen voimalinjaan ole, sillä tämän vuoden alussa uutisoitiin intialaismerkin emoyhtiön Eicher Motorsin sijoittavan 50 miljoonaa euroa sähkökäyttöisen Stark Varg -motocrosspyörän takana olevaan Stark Future -yritykseen. Sijoituksellaan Eicher Motors saa Stark Futuresta 10,35 prosentin osuuden. Stark Varg -crossipyörä on jo tuotantovalmis ja merkillä huhutaan olevan myös valmiit sähköiset voimalinjat puhtaasti katukäyttöön tarkoitettuihin moottoripyörämalleihin. Mallien lanseeraus odottaa lähinnä sitä, että yritys saa tuotantonsa vauhtiin niin, että crossimallien huikeat ennakkotilausmäärät pystytään toimittamaan asiakkaille.

Osa suurempaa kehityshanketta

Milanon kansainvälisessä moottoripyöränäyttelyssä nähdyn Him-e:n teknisiä tietoja ei vielä paljastettu, ja oletettavaa onkin että alan nopean kehityksen takia tämänkin pyörän speksit tulevat muuttumaan ennen kuin se on tuotantovalmis. Testaus- ja kehitysohjelma on jo täydessä vauhdissa. Pyörää tarkasteltaessa huomaa, että se ei ole rungoltaan tai takahaarukaltaan identtinen Himalayan uuden tai aikaisemman mallin kanssa. Akusto toimii rungon kantavana rakenteena ja kaksipuoleinen alumiinista valmistettu takahaarukka näyttää uskottavasti siltä, että se on suunniteltu kovaan maastokäyttöön. Prototyypissä on Öhlinsin täysin säädettävä jousitus ja Himalayan ByBre-jarrusatuloiden sijaan siihen on valittu Nissinin valmistamat satulat.

Royal Enfieldin toimitusjohtaja B Govindarajan kertoi näyttelyn yhteydessä, että nyt nähty prototyyppi on vain osa paljon suurempaa kestävän kehityksen tutkimus- ja kehitystyötä, jonka parissa yritys intohimoisesti työskentelee.

Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Royal Enfield

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat