26.11.2016 Liikenne Saariston ilmaiset kyydit loppuvat – saariston kokeilusta oppia syrjäkylien liikenteen kehittämiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ministeriön mielestä kaikki liikkuminen on palvelua, joten se ei voi olla ilmaista. Liikenne- ja viestintäministeriö on useaan otteeseen toistanut, että ilman uusia palveluja liikenneyhteydet eivät Suomessa jatkossa enää toimi. Suunta yhteiskunnan tukemista liikennepalveluista käyttäjien itsensä maksamiin palveluihin on yhä selvempi. Harvaan asutuilla alueilla puheet herättävät huolta.Osana kehityssuunnitelmia liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee esimerkiksi yhdessä Liikenneviraston, Trafin ja Varsinais-Suomen Ely-keskuksen kanssa saariston liikennepalveluja kehittävää kokeilua Saaristomerellä ja Suomenlahdella.Kokeilun tavoitteena on ministeriön mukaan turvata saariston elinvoima ja kehittymisen perusedellytykset tulevaisuudessa. Ministeriön mukaan saariston kulkuyhteyksiä ei voida turvata ilman markkinaehtoisia palveluja.Mutta miten markkinaehtoisuus kykenee turvaamaan palvelut harvan asutuksen alueilla, kuten saaristossa?– Yhteysalusliikenne on tähdätty vakituisten asukkaiden tarpeisiin. Nykyisin 60 prosenttia alusten käyttäjistä on matkailijoita tai vapaa-ajanasukkaita, joiden liikkumistarpeet ovat erilaisia. Tämä synnyttää tarvetta uudenlaiselle liikenteelle, mutta yhteiskunnan maksama ilmainen yhteysalusliikenne syö edellytykset esimerkiksi taksiveneiden palvelulta, kuvailee liikenneneuvos Eeva Linkama liikenne- ja viestintäministeriöstä.– Esimerkiksi rannikon suuntaisille reiteille yhteysalusten rinnalla on tarvetta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySovellus yhdistää palveluntarjoajatParhaillaan rakennetaan valtion rahoin digitaalista alustaa, jonka varaan voi rakentaa saaristossa kyytivälityspalvelua kokeilun alkaessa huhtikuun alussa. Kuljetusketju muodostuisi tarpeiden mukaan esimerkiksi yksityisten taksiveneiden ja yhteysalusten palvelun yhdistelmänä.– Kokeilun tarkoituksena on nähdä, pystytäänkö alueelle synnyttämään mahdollisuus markkinaehtoisten toimijoiden kohtuuhintaiseen palveluun yhteysalusten rinnalla, Eeva Linkama sanoo.Iso kustannussäästö tavoitteenaAiotun kokeilun piiriin kuuluvaa yhteysalusliikennettä käyttää noin 500 saariston vakituista asukasta. Jatkossa saariston yhteysalusliikenteessä kaikilta matkustajilta perittäisiin maksu. Maksujen myötä valtion kustannusten odotetaan alenevan noin neljä miljoonaa euroa. Jokaista vakituista asukasta kohti maksettavaa kertyisi siis 8000 euroa vuodessa.Vakituisten asukkaiden kustannustaakkaa helpottamaan on suunniteltu alennuslippuja yhteysaluksia paljon käyttäville. Osa summasta jakautuu satunnaisille kävijöille, mökkiläisille ja yritystoiminnalle. Yritys kuitenkin siirtää kustannuksensa tuotteiden hinnan mukana asiakkaille, joten siltä osin kuin yritykset palvelevat alueen asukkaita, otetaan sekin maksuosuus asukkaiden kukkarosta.Kokeilun on tarkoitus kestää huhtikuun 2017 alusta vuoden 2018 loppuun.Ilmeistä on, että liikkumisen kustannukset tulevat saariston asukkailla kasvamaan.Kokeilusta saatavia kokemuksia on ministeriön tarkoitus hyödyntää muillakin harvan asutuksen alueilla.Erona saaristoon on, että sivukylillä asuvat ovat tähänkin mennessä maksaneet matkansa itse ainakin osittain, vaikka yhteiskunta tukeekin joukkoliikennettä.Teksti: Eila Parviainen Kuva: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?