26.11.2016 Liikenne Saariston ilmaiset kyydit loppuvat – saariston kokeilusta oppia syrjäkylien liikenteen kehittämiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ministeriön mielestä kaikki liikkuminen on palvelua, joten se ei voi olla ilmaista. Liikenne- ja viestintäministeriö on useaan otteeseen toistanut, että ilman uusia palveluja liikenneyhteydet eivät Suomessa jatkossa enää toimi. Suunta yhteiskunnan tukemista liikennepalveluista käyttäjien itsensä maksamiin palveluihin on yhä selvempi. Harvaan asutuilla alueilla puheet herättävät huolta. Osana kehityssuunnitelmia liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee esimerkiksi yhdessä Liikenneviraston, Trafin ja Varsinais-Suomen Ely-keskuksen kanssa saariston liikennepalveluja kehittävää kokeilua Saaristomerellä ja Suomenlahdella. Kokeilun tavoitteena on ministeriön mukaan turvata saariston elinvoima ja kehittymisen perusedellytykset tulevaisuudessa. Ministeriön mukaan saariston kulkuyhteyksiä ei voida turvata ilman markkinaehtoisia palveluja. Mutta miten markkinaehtoisuus kykenee turvaamaan palvelut harvan asutuksen alueilla, kuten saaristossa? – Yhteysalusliikenne on tähdätty vakituisten asukkaiden tarpeisiin. Nykyisin 60 prosenttia alusten käyttäjistä on matkailijoita tai vapaa-ajanasukkaita, joiden liikkumistarpeet ovat erilaisia. Tämä synnyttää tarvetta uudenlaiselle liikenteelle, mutta yhteiskunnan maksama ilmainen yhteysalusliikenne syö edellytykset esimerkiksi taksiveneiden palvelulta, kuvailee liikenneneuvos Eeva Linkama liikenne- ja viestintäministeriöstä. – Esimerkiksi rannikon suuntaisille reiteille yhteysalusten rinnalla on tarvetta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sovellus yhdistää palveluntarjoajat Parhaillaan rakennetaan valtion rahoin digitaalista alustaa, jonka varaan voi rakentaa saaristossa kyytivälityspalvelua kokeilun alkaessa huhtikuun alussa. Kuljetusketju muodostuisi tarpeiden mukaan esimerkiksi yksityisten taksiveneiden ja yhteysalusten palvelun yhdistelmänä. – Kokeilun tarkoituksena on nähdä, pystytäänkö alueelle synnyttämään mahdollisuus markkinaehtoisten toimijoiden kohtuuhintaiseen palveluun yhteysalusten rinnalla, Eeva Linkama sanoo. Iso kustannussäästö tavoitteena Aiotun kokeilun piiriin kuuluvaa yhteysalusliikennettä käyttää noin 500 saariston vakituista asukasta. Jatkossa saariston yhteysalusliikenteessä kaikilta matkustajilta perittäisiin maksu. Maksujen myötä valtion kustannusten odotetaan alenevan noin neljä miljoonaa euroa. Jokaista vakituista asukasta kohti maksettavaa kertyisi siis 8000 euroa vuodessa. Vakituisten asukkaiden kustannustaakkaa helpottamaan on suunniteltu alennuslippuja yhteysaluksia paljon käyttäville. Osa summasta jakautuu satunnaisille kävijöille, mökkiläisille ja yritystoiminnalle. Yritys kuitenkin siirtää kustannuksensa tuotteiden hinnan mukana asiakkaille, joten siltä osin kuin yritykset palvelevat alueen asukkaita, otetaan sekin maksuosuus asukkaiden kukkarosta. Kokeilun on tarkoitus kestää huhtikuun 2017 alusta vuoden 2018 loppuun. Ilmeistä on, että liikkumisen kustannukset tulevat saariston asukkailla kasvamaan. Kokeilusta saatavia kokemuksia on ministeriön tarkoitus hyödyntää muillakin harvan asutuksen alueilla. Erona saaristoon on, että sivukylillä asuvat ovat tähänkin mennessä maksaneet matkansa itse ainakin osittain, vaikka yhteiskunta tukeekin joukkoliikennettä. Teksti: Eila Parviainen Kuva: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe