19.8.2018 Ajoneuvot Sähköauto alla, mutta mistä matkalla näppärä latauspaikka? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Julkisten sähköauton latauspaikkojen etsintä turhauttaa ja vaatii sinnikkyyttä aloittelevalta sähköautoilijalta. Kokeneet ja tuttuja reittejä ajavat sähköautoilijat tietävät, mitkä julkiset latauspisteet ovat nopeita, toimintavarmoja ja missä ne sijaitsevat. Aloittelevalla sähköautoilijalla tilanne on kuitenkin toinen. Hänellä ei ole kokemusperäistä tietoa latausasemien käytöstä tai toimintavarmuudesta.Unohtaa ei sovi Vuosi sähköllä -juttusarjaammekaan, johon eri toimittajamme ovat koonneet omia alkuhavaintojaan sähköautolla liikkumisesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVirheitä ja puutteitaNetistä ladattavissa latausasemakartoissa ja -luetteloissa on usein virheitä ja puutteita. Etenkin moottoriteiden varsilla latauspisteitä on harvassa, joten ajantasainen latausasematieto on välttämätöntä.Sähköautossa tulisi olla valmiina tai helposti asennettavissa sellainen käyttöliittymä, jotta auton oma navigointilaite kertoisi reitin seuraavalle latausasemalle. Lataushybrideillä ongelma ei ole niin polttava: niillä kun pääsee perille toisen polttoaineen voimin.Harmi kyllä kaikissa sähköautoissa ei vielä ole sovellusta tai toimintoa, jolla latauspaikkojen ajantasaiset tiedot saisi auton näytölle.Toimintavarmuudessa kohentamistaKauppakeskuksen, parkkipaikan tai huoltoaseman latauspiste saattaa sijaita aivan pihan perällä tai sokkeloisen pysäköintihallin nurkassa. Sähköautojen yleistyessä latauspisteissä voi joutua jonottamaan.Joskus latauspiste jää löytymättä latausasemakarttojen virheiden tai puutteiden vuoksi. Yksi latausasemakartta esimerkiksi kertoi Vantaan Martinlaakson ostarin latauspisteen olevan liityntäpysäköintialueella talon katolla, toinen kartta johdatti ostarin parkkihallin kellariin.Toivottavasti tieliikennelain uudistuksen myötä tulossa olevat uudet sähköautojen latausasemien liikennemerkit nuolin varustettuina kertoisivat latauspisteiden sijainnin pihoilla nykyistä selkeämmin.Itselleni on käynyt ainakin kahdesti myös, ettei latauspiste antanutkaan virtaa koeajossa olevaan sähköautoon. Kokeilimme: sähköautoilija kiittää ABC-asemia Pikalatausasemat valtaväylien varrella mahdollistavat pitkätkin ajotaipaleet. Sähköautoilijalle latausasemien sijainti on tärkeätä tietoa, joka tuo liikkumiseen vaivattomuutta ja ennustettavuutta sekä hälventää toimintamatka-ahdistusta – etenkin pidemmillä ajotaipaleilla. Matkana on helppo lähteä, jos tietää ennakolta, kuinka pitkälle akkujen latauksella pääsee ja missä matkan varrella on varmasti toimiva latauspaikka. Isoimmissa kaupungeissa sähköautojen latauspisteitä alkaa olla melko tiheässä, mutta maanteiden varressa on toisin. Latausasemien välit voivat olla useita kymmeniä kilometrejä – etenkin moottoriteillä. Pikalatauksella yli sata kilometriä Olen sähköautoillut tuhatkunta kilometriä pääosin reitillä Vantaa–Turku–Salo–Vantaa. Kokeilemani neljä ABC-liikenneasemien pikalatauspistettä toimivat nopeasti ja moitteettomasti. Latauspaikat olivat Ne kaikki olivat Espoo Nihtisilta, Salo Piihovi 1-tie, Paimio Tammisilta 1-tie ja Lohja 1-tie. Aloittelijakin osasi käyttää ABC:n pikalatauslaitteita selkeiden ohjeiden ja helpon käyttöliittymän ansiosta. Pikalataus antoi vajaassa puolessa tunnissa reilut 100 kilometriä lisää ajomatkaa. Kaikkiaan 38 ABC-liikenneasemalla on sähköauton latauspiste, useimmissa pikalataus, maksimiteho 50 kW. Suurimmassa osassa paikoista on kaksi pikalatausvaihtoehtoa. Laturilla voi pikaladata sekä CHAdeMO- (esim. Nissan, Mitsubishi) että CCS-standardin (esim. BMW, Hyundai, VW) mukaisia ajoneuvoja. Lisäksi muutamilla ABC-asemilla on Tesla Supercharger -latauspisteitä. Tiuhalla lataustarpeella on tosin yksi ulkoautoilullinen seurauksensa: sähköautoilija ei pääse laihtumaan, kun vähänkin pidemmillä ajotaipaleilla täytyy pitää totuttua tiheämmin ruoka- tai kahvitaukoja. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Julkisten latausasemien kartoissa ja tiedoissa toivomisen varaa www.sahkoinenliikenne.fi Julkiset latausasemat-luettelo (tulostettava PDF) vaikutti varsin täydelliseltä kertoen myös mitkä lataustavat ja pistokkeet sopivat: CHAdeMO, CCS (Combo 2, Combined Charging System) Mennekes /Type 2 vai Schuko. Sen sijaan www.sahkoinenliikenne.fi -sivuston kartta ei auennut tietokoneen selaimella eikä älypuhelimella. www.abcasemat.fi/fi/polttoaineet/sahkoauton-pikalataus Muiden kuin ABC-latausasemien tietoja ei luettelossa ole. www.plugit.fi https://service.plugit.fi/kartta Uusi, Euroopan kattava latauspistekartta, jossa esitetty selkeästi eri lataustavat ja pistokkeet: https://plugsurfing.com/en/ Fortum Charge & Drive ja Plugsurfing yhdistyivät maaliskuussa 2018. www.plugsurfing.com on laaja ja kattava latauspistekartta 24 Euroopan maasta, mukana Suomi, tiedot 65 000 latauspisteestä Euroopassa. https://fortum.fi/fortum-charge-drive-tietoa-meista https://map.chargedrive.com/ www.virta.fi Avoin haku ilman kirjautumista suosii Virran omia latauspisteitä eikä esimerkiksi näytä kaikkia ABC-latausasemia. https://latauskartta.fi/ (www.sahkoautoilijat.fi-verkkosivustolta) https://sahkoautoilua.fi/2017/11/10/latauspisteet-kartalla/ https://teslamotors.com/en_EU/supercharger https://kartta.teslaclub.fi/ Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin