19.8.2018 Ajoneuvot Sähköauto alla, mutta mistä matkalla näppärä latauspaikka? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Julkisten sähköauton latauspaikkojen etsintä turhauttaa ja vaatii sinnikkyyttä aloittelevalta sähköautoilijalta. Kokeneet ja tuttuja reittejä ajavat sähköautoilijat tietävät, mitkä julkiset latauspisteet ovat nopeita, toimintavarmoja ja missä ne sijaitsevat. Aloittelevalla sähköautoilijalla tilanne on kuitenkin toinen. Hänellä ei ole kokemusperäistä tietoa latausasemien käytöstä tai toimintavarmuudesta.Unohtaa ei sovi Vuosi sähköllä -juttusarjaammekaan, johon eri toimittajamme ovat koonneet omia alkuhavaintojaan sähköautolla liikkumisesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVirheitä ja puutteitaNetistä ladattavissa latausasemakartoissa ja -luetteloissa on usein virheitä ja puutteita. Etenkin moottoriteiden varsilla latauspisteitä on harvassa, joten ajantasainen latausasematieto on välttämätöntä.Sähköautossa tulisi olla valmiina tai helposti asennettavissa sellainen käyttöliittymä, jotta auton oma navigointilaite kertoisi reitin seuraavalle latausasemalle. Lataushybrideillä ongelma ei ole niin polttava: niillä kun pääsee perille toisen polttoaineen voimin.Harmi kyllä kaikissa sähköautoissa ei vielä ole sovellusta tai toimintoa, jolla latauspaikkojen ajantasaiset tiedot saisi auton näytölle.Toimintavarmuudessa kohentamistaKauppakeskuksen, parkkipaikan tai huoltoaseman latauspiste saattaa sijaita aivan pihan perällä tai sokkeloisen pysäköintihallin nurkassa. Sähköautojen yleistyessä latauspisteissä voi joutua jonottamaan.Joskus latauspiste jää löytymättä latausasemakarttojen virheiden tai puutteiden vuoksi. Yksi latausasemakartta esimerkiksi kertoi Vantaan Martinlaakson ostarin latauspisteen olevan liityntäpysäköintialueella talon katolla, toinen kartta johdatti ostarin parkkihallin kellariin.Toivottavasti tieliikennelain uudistuksen myötä tulossa olevat uudet sähköautojen latausasemien liikennemerkit nuolin varustettuina kertoisivat latauspisteiden sijainnin pihoilla nykyistä selkeämmin.Itselleni on käynyt ainakin kahdesti myös, ettei latauspiste antanutkaan virtaa koeajossa olevaan sähköautoon. Kokeilimme: sähköautoilija kiittää ABC-asemia Pikalatausasemat valtaväylien varrella mahdollistavat pitkätkin ajotaipaleet. Sähköautoilijalle latausasemien sijainti on tärkeätä tietoa, joka tuo liikkumiseen vaivattomuutta ja ennustettavuutta sekä hälventää toimintamatka-ahdistusta – etenkin pidemmillä ajotaipaleilla. Matkana on helppo lähteä, jos tietää ennakolta, kuinka pitkälle akkujen latauksella pääsee ja missä matkan varrella on varmasti toimiva latauspaikka. Isoimmissa kaupungeissa sähköautojen latauspisteitä alkaa olla melko tiheässä, mutta maanteiden varressa on toisin. Latausasemien välit voivat olla useita kymmeniä kilometrejä – etenkin moottoriteillä. Pikalatauksella yli sata kilometriä Olen sähköautoillut tuhatkunta kilometriä pääosin reitillä Vantaa–Turku–Salo–Vantaa. Kokeilemani neljä ABC-liikenneasemien pikalatauspistettä toimivat nopeasti ja moitteettomasti. Latauspaikat olivat Ne kaikki olivat Espoo Nihtisilta, Salo Piihovi 1-tie, Paimio Tammisilta 1-tie ja Lohja 1-tie. Aloittelijakin osasi käyttää ABC:n pikalatauslaitteita selkeiden ohjeiden ja helpon käyttöliittymän ansiosta. Pikalataus antoi vajaassa puolessa tunnissa reilut 100 kilometriä lisää ajomatkaa. Kaikkiaan 38 ABC-liikenneasemalla on sähköauton latauspiste, useimmissa pikalataus, maksimiteho 50 kW. Suurimmassa osassa paikoista on kaksi pikalatausvaihtoehtoa. Laturilla voi pikaladata sekä CHAdeMO- (esim. Nissan, Mitsubishi) että CCS-standardin (esim. BMW, Hyundai, VW) mukaisia ajoneuvoja. Lisäksi muutamilla ABC-asemilla on Tesla Supercharger -latauspisteitä. Tiuhalla lataustarpeella on tosin yksi ulkoautoilullinen seurauksensa: sähköautoilija ei pääse laihtumaan, kun vähänkin pidemmillä ajotaipaleilla täytyy pitää totuttua tiheämmin ruoka- tai kahvitaukoja. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Julkisten latausasemien kartoissa ja tiedoissa toivomisen varaa www.sahkoinenliikenne.fi Julkiset latausasemat-luettelo (tulostettava PDF) vaikutti varsin täydelliseltä kertoen myös mitkä lataustavat ja pistokkeet sopivat: CHAdeMO, CCS (Combo 2, Combined Charging System) Mennekes /Type 2 vai Schuko. Sen sijaan www.sahkoinenliikenne.fi -sivuston kartta ei auennut tietokoneen selaimella eikä älypuhelimella. www.abcasemat.fi/fi/polttoaineet/sahkoauton-pikalataus Muiden kuin ABC-latausasemien tietoja ei luettelossa ole. www.plugit.fi https://service.plugit.fi/kartta Uusi, Euroopan kattava latauspistekartta, jossa esitetty selkeästi eri lataustavat ja pistokkeet: https://plugsurfing.com/en/ Fortum Charge & Drive ja Plugsurfing yhdistyivät maaliskuussa 2018. www.plugsurfing.com on laaja ja kattava latauspistekartta 24 Euroopan maasta, mukana Suomi, tiedot 65 000 latauspisteestä Euroopassa. https://fortum.fi/fortum-charge-drive-tietoa-meista https://map.chargedrive.com/ www.virta.fi Avoin haku ilman kirjautumista suosii Virran omia latauspisteitä eikä esimerkiksi näytä kaikkia ABC-latausasemia. https://latauskartta.fi/ (www.sahkoautoilijat.fi-verkkosivustolta) https://sahkoautoilua.fi/2017/11/10/latauspisteet-kartalla/ https://teslamotors.com/en_EU/supercharger https://kartta.teslaclub.fi/ Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?