19.8.2018

Sähköauto alla, mutta mistä matkalla näppärä latauspaikka?

Sähköauto alla, mutta mistä matkalla näppärä latauspaikka?

Julkisten sähköauton latauspaikkojen etsintä turhauttaa ja vaatii sinnikkyyttä aloittelevalta sähköautoilijalta.

Kokeneet ja tuttuja reittejä ajavat sähköautoilijat tietävät, mitkä julkiset latauspisteet ovat nopeita, toimintavarmoja ja missä ne sijaitsevat. Aloittelevalla sähköautoilijalla tilanne on kuitenkin toinen. Hänellä ei ole kokemusperäistä tietoa latausasemien käytöstä tai toimintavarmuudesta.

Unohtaa ei sovi Vuosi sähköllä -juttusarjaammekaan, johon eri toimittajamme ovat koonneet omia alkuhavaintojaan sähköautolla liikkumisesta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Virheitä ja puutteita

Netistä ladattavissa latausasemakartoissa ja -luetteloissa on usein virheitä ja puutteita. Etenkin moottoriteiden varsilla latauspisteitä on harvassa, joten ajantasainen latausasematieto on välttämätöntä.

Sähköautossa tulisi olla valmiina tai helposti asennettavissa sellainen käyttöliittymä, jotta auton oma navigointilaite kertoisi reitin seuraavalle latausasemalle. Lataushybrideillä ongelma ei ole niin polttava: niillä kun pääsee perille toisen polttoaineen voimin.

Sähköauto alla, mutta mistä matkalla näppärä latauspaikka?

Harmi kyllä kaikissa sähköautoissa ei vielä ole sovellusta tai toimintoa, jolla latauspaikkojen ajantasaiset tiedot saisi auton näytölle.

Toimintavarmuudessa kohentamista

Kauppakeskuksen, parkkipaikan tai huoltoaseman latauspiste saattaa sijaita aivan pihan perällä tai sokkeloisen pysäköintihallin nurkassa. Sähköautojen yleistyessä latauspisteissä voi joutua jonottamaan.

Joskus latauspiste jää löytymättä latausasemakarttojen virheiden tai puutteiden vuoksi. Yksi latausasemakartta esimerkiksi kertoi Vantaan Martinlaakson ostarin latauspisteen olevan liityntäpysäköintialueella talon katolla, toinen kartta johdatti ostarin parkkihallin kellariin.

liikennemerkki

Toivottavasti tieliikennelain uudistuksen myötä tulossa olevat uudet sähköautojen latausasemien liikennemerkit nuolin varustettuina kertoisivat latauspisteiden sijainnin pihoilla nykyistä selkeämmin.

Itselleni on käynyt ainakin kahdesti myös, ettei latauspiste antanutkaan virtaa koeajossa olevaan sähköautoon.

Kokeilimme: sähköautoilija kiittää ABC-asemia

Pikalatausasemat valtaväylien varrella mahdollistavat pitkätkin ajotaipaleet.

Sähköautoilijalle latausasemien sijainti on tärkeätä tietoa, joka tuo liikkumiseen vaivattomuutta ja ennustettavuutta sekä hälventää toimintamatka-ahdistusta – etenkin pidemmillä ajotaipaleilla. Matkana on helppo lähteä, jos tietää ennakolta, kuinka pitkälle akkujen latauksella pääsee ja missä matkan varrella on varmasti toimiva latauspaikka.
Isoimmissa kaupungeissa sähköautojen latauspisteitä alkaa olla melko tiheässä, mutta maanteiden varressa on toisin. Latausasemien välit voivat olla useita kymmeniä kilometrejä – etenkin moottoriteillä.

Pikalatauksella yli sata kilometriä

Vuosi Sähköllä

 

Olen sähköautoillut tuhatkunta kilometriä pääosin reitillä Vantaa–Turku–Salo–Vantaa. Kokeilemani neljä ABC-liikenneasemien pikalatauspistettä toimivat nopeasti ja moitteettomasti. Latauspaikat olivat Ne kaikki olivat Espoo Nihtisilta, Salo Piihovi 1-tie, Paimio Tammisilta 1-tie ja Lohja 1-tie.

Aloittelijakin osasi käyttää ABC:n pikalatauslaitteita selkeiden ohjeiden ja helpon käyttöliittymän ansiosta. Pikalataus antoi vajaassa puolessa tunnissa reilut 100 kilometriä lisää ajomatkaa.

Kaikkiaan 38 ABC-liikenneasemalla on sähköauton latauspiste, useimmissa pikalataus, maksimiteho 50 kW. Suurimmassa osassa paikoista on kaksi pikalatausvaihtoehtoa. Laturilla voi pikaladata sekä CHAdeMO- (esim. Nissan, Mitsubishi) että CCS-standardin (esim. BMW, Hyundai, VW) mukaisia ajoneuvoja.
Lisäksi muutamilla ABC-asemilla on Tesla Supercharger -latauspisteitä.

Tiuhalla lataustarpeella on tosin yksi ulkoautoilullinen seurauksensa: sähköautoilija ei pääse laihtumaan, kun vähänkin pidemmillä ajotaipaleilla täytyy pitää totuttua tiheämmin ruoka- tai kahvitaukoja.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto

Julkisten latausasemien kartoissa ja tiedoissa toivomisen varaa

www.sahkoinenliikenne.fi
Julkiset latausasemat-luettelo (tulostettava PDF) vaikutti varsin täydelliseltä kertoen myös mitkä lataustavat ja pistokkeet sopivat: CHAdeMO, CCS (Combo 2, Combined Charging System) Mennekes /Type 2 vai Schuko. Sen sijaan www.sahkoinenliikenne.fi -sivuston kartta ei auennut tietokoneen selaimella eikä älypuhelimella.

www.abcasemat.fi/fi/polttoaineet/sahkoauton-pikalataus
Muiden kuin ABC-latausasemien tietoja ei luettelossa ole.

www.plugit.fi
https://service.plugit.fi/kartta

Uusi, Euroopan kattava latauspistekartta, jossa esitetty selkeästi eri lataustavat ja pistokkeet: https://plugsurfing.com/en/
Fortum Charge & Drive ja Plugsurfing yhdistyivät maaliskuussa 2018.
www.plugsurfing.com on laaja ja kattava latauspistekartta 24 Euroopan maasta, mukana Suomi, tiedot 65 000 latauspisteestä Euroopassa.
https://fortum.fi/fortum-charge-drive-tietoa-meista
https://map.chargedrive.com/

www.virta.fi
Avoin haku ilman kirjautumista suosii Virran omia latauspisteitä eikä esimerkiksi näytä kaikkia ABC-latausasemia.

https://latauskartta.fi/ (www.sahkoautoilijat.fi-verkkosivustolta)
https://sahkoautoilua.fi/2017/11/10/latauspisteet-kartalla/

https://teslamotors.com/en_EU/supercharger
https://kartta.teslaclub.fi/

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia