19.8.2018 Ajoneuvot Sähköauto alla, mutta mistä matkalla näppärä latauspaikka? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Julkisten sähköauton latauspaikkojen etsintä turhauttaa ja vaatii sinnikkyyttä aloittelevalta sähköautoilijalta. Kokeneet ja tuttuja reittejä ajavat sähköautoilijat tietävät, mitkä julkiset latauspisteet ovat nopeita, toimintavarmoja ja missä ne sijaitsevat. Aloittelevalla sähköautoilijalla tilanne on kuitenkin toinen. Hänellä ei ole kokemusperäistä tietoa latausasemien käytöstä tai toimintavarmuudesta. Unohtaa ei sovi Vuosi sähköllä -juttusarjaammekaan, johon eri toimittajamme ovat koonneet omia alkuhavaintojaan sähköautolla liikkumisesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Virheitä ja puutteita Netistä ladattavissa latausasemakartoissa ja -luetteloissa on usein virheitä ja puutteita. Etenkin moottoriteiden varsilla latauspisteitä on harvassa, joten ajantasainen latausasematieto on välttämätöntä. Sähköautossa tulisi olla valmiina tai helposti asennettavissa sellainen käyttöliittymä, jotta auton oma navigointilaite kertoisi reitin seuraavalle latausasemalle. Lataushybrideillä ongelma ei ole niin polttava: niillä kun pääsee perille toisen polttoaineen voimin. Harmi kyllä kaikissa sähköautoissa ei vielä ole sovellusta tai toimintoa, jolla latauspaikkojen ajantasaiset tiedot saisi auton näytölle. Toimintavarmuudessa kohentamista Kauppakeskuksen, parkkipaikan tai huoltoaseman latauspiste saattaa sijaita aivan pihan perällä tai sokkeloisen pysäköintihallin nurkassa. Sähköautojen yleistyessä latauspisteissä voi joutua jonottamaan. Joskus latauspiste jää löytymättä latausasemakarttojen virheiden tai puutteiden vuoksi. Yksi latausasemakartta esimerkiksi kertoi Vantaan Martinlaakson ostarin latauspisteen olevan liityntäpysäköintialueella talon katolla, toinen kartta johdatti ostarin parkkihallin kellariin. Toivottavasti tieliikennelain uudistuksen myötä tulossa olevat uudet sähköautojen latausasemien liikennemerkit nuolin varustettuina kertoisivat latauspisteiden sijainnin pihoilla nykyistä selkeämmin. Itselleni on käynyt ainakin kahdesti myös, ettei latauspiste antanutkaan virtaa koeajossa olevaan sähköautoon. Kokeilimme: sähköautoilija kiittää ABC-asemia Pikalatausasemat valtaväylien varrella mahdollistavat pitkätkin ajotaipaleet. Sähköautoilijalle latausasemien sijainti on tärkeätä tietoa, joka tuo liikkumiseen vaivattomuutta ja ennustettavuutta sekä hälventää toimintamatka-ahdistusta – etenkin pidemmillä ajotaipaleilla. Matkana on helppo lähteä, jos tietää ennakolta, kuinka pitkälle akkujen latauksella pääsee ja missä matkan varrella on varmasti toimiva latauspaikka. Isoimmissa kaupungeissa sähköautojen latauspisteitä alkaa olla melko tiheässä, mutta maanteiden varressa on toisin. Latausasemien välit voivat olla useita kymmeniä kilometrejä – etenkin moottoriteillä. Pikalatauksella yli sata kilometriä Olen sähköautoillut tuhatkunta kilometriä pääosin reitillä Vantaa–Turku–Salo–Vantaa. Kokeilemani neljä ABC-liikenneasemien pikalatauspistettä toimivat nopeasti ja moitteettomasti. Latauspaikat olivat Ne kaikki olivat Espoo Nihtisilta, Salo Piihovi 1-tie, Paimio Tammisilta 1-tie ja Lohja 1-tie. Aloittelijakin osasi käyttää ABC:n pikalatauslaitteita selkeiden ohjeiden ja helpon käyttöliittymän ansiosta. Pikalataus antoi vajaassa puolessa tunnissa reilut 100 kilometriä lisää ajomatkaa. Kaikkiaan 38 ABC-liikenneasemalla on sähköauton latauspiste, useimmissa pikalataus, maksimiteho 50 kW. Suurimmassa osassa paikoista on kaksi pikalatausvaihtoehtoa. Laturilla voi pikaladata sekä CHAdeMO- (esim. Nissan, Mitsubishi) että CCS-standardin (esim. BMW, Hyundai, VW) mukaisia ajoneuvoja. Lisäksi muutamilla ABC-asemilla on Tesla Supercharger -latauspisteitä. Tiuhalla lataustarpeella on tosin yksi ulkoautoilullinen seurauksensa: sähköautoilija ei pääse laihtumaan, kun vähänkin pidemmillä ajotaipaleilla täytyy pitää totuttua tiheämmin ruoka- tai kahvitaukoja. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Julkisten latausasemien kartoissa ja tiedoissa toivomisen varaa www.sahkoinenliikenne.fi Julkiset latausasemat-luettelo (tulostettava PDF) vaikutti varsin täydelliseltä kertoen myös mitkä lataustavat ja pistokkeet sopivat: CHAdeMO, CCS (Combo 2, Combined Charging System) Mennekes /Type 2 vai Schuko. Sen sijaan www.sahkoinenliikenne.fi -sivuston kartta ei auennut tietokoneen selaimella eikä älypuhelimella. www.abcasemat.fi/fi/polttoaineet/sahkoauton-pikalataus Muiden kuin ABC-latausasemien tietoja ei luettelossa ole. www.plugit.fi https://service.plugit.fi/kartta Uusi, Euroopan kattava latauspistekartta, jossa esitetty selkeästi eri lataustavat ja pistokkeet: https://plugsurfing.com/en/ Fortum Charge & Drive ja Plugsurfing yhdistyivät maaliskuussa 2018. www.plugsurfing.com on laaja ja kattava latauspistekartta 24 Euroopan maasta, mukana Suomi, tiedot 65 000 latauspisteestä Euroopassa. https://fortum.fi/fortum-charge-drive-tietoa-meista https://map.chargedrive.com/ www.virta.fi Avoin haku ilman kirjautumista suosii Virran omia latauspisteitä eikä esimerkiksi näytä kaikkia ABC-latausasemia. https://latauskartta.fi/ (www.sahkoautoilijat.fi-verkkosivustolta) https://sahkoautoilua.fi/2017/11/10/latauspisteet-kartalla/ https://teslamotors.com/en_EU/supercharger https://kartta.teslaclub.fi/ Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?