18.2.2024 Liikenne Sähköautoilija – tarkkana talvella ettei lähde kiesi käsistä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jarrutusenergian talteenotto saattaa yllättää: painava sähköauto voi lähteä käsistä liukkaalla kelillä. Talvi ja sähköautoilu tarkoittaa muutakin kuin joskus yllättävän rivakasti ehtyvän toimintamatkan tarkkailua tai tahmean latausnopeuden päivittelyä.Jarrutusenergian talteenotto ja vetävät takapyörät voivat olla autoilijan yllättävä yhdistelmä: painava ja tehokas sähköauto voi lähteä käsistä liukkaalla kelillä.Moni on ehtinyt tottua sähköautojen mukavaan yhden polkimen ajotekniikkaan, joka hyödyntää jarrutusenergian talteenottoa eli rekuperaatiota – toki rekuperaatio on hyödynnettävissä myös kahdella polkimella ajettaessa. Kun jalka nostetaan tehopolkimelta tai vakionopeudensäädin kytketään pois päältä, jarruttaa auto sähkömoottorilla.Se, kuinka voimakas jarrutus on, riippuu valitusta rekuperaatiotasosta, joiden määrä vaihtelee eri automalleilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Riski on olemassa”Ainakin takavetoisissa sähköautoissa rekuperaatiojarrutus tapahtuu takapyörillä ja myös nelivetoisessa sähköautossa takapyörät saattavat jarruttaa etupyöriä voimakkaammin.– Vaikka ajonvakautus- ja luistonestojärjestelmät pyrkivät pitämään auton kuljettajan hallinnassa, on olemassa riski, että auto lähtee lapasesta, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.Ajotilanne vertautuu siihen, että kuljettaja käyttäisi vauhdissa takapyöriin vaikuttavaa seisontajarrua.– Jokainen, joka on joskus leikkinyt käsijarrun kanssa, tietää, mitä siitä seuraa.Vesalaisen mukaan vaarallisen ilmiön torjumiseksi kannattaa ajo-olosuhteiden ollessa haasteelliset ottaa rekuperaatio pois päältä ja unohtaa yhden polkimen ajotekniikka.– Ongelma talttuu, jos auto rullaa vapaasti kuljettajan nostaessa tehopolkimen ylös. Mikäli auton asetukset eivät mahdollista vapaata rullausta, kannattaa rekuperaatiotaso säätää mahdollisimman alhaiseksi, Vesalainen ohjeistaa.Valitse ajotila kelin mukaanKaikissa sähköautomalleissa ei ole mahdollista säätää pelkästään rekuperaatiotasoa. Tällöin on usein tarjolla erilaisia ajotiloja kuten normal, sport, eco, snow, individual…– Ajotiloissa rekuperaatiotasot ovat erilaisia. Tällöin rekuperaatio siis säädetään mahdollisimman pieneksi valitsemalla olosuhteisiin parhaiten soveltuva ajotila.Perä voi silti irrotaOman auton käytöstavat tulee Vesalaisen mukaan kuitenkin tuntea hyvin, sillä vaikka jarrutusenergian talteenoton saisi kokonaan pois päältä tilanteissa, joissa kuljettaja nostaa tehopolkimen ylös, auto taltioi silti jarrutusenergiaa kuljettajan painaessa jarrupoljinta kevyesti. Tällöinkin rekuperaatio saattaa joissakin autoissa tehdä jarrutuksesta takapainoisen.– Tässä on paljon automallikohtaisia eroja, mutta asiaa testaillessani olen saanut joissakin sähköautoissa perän irtoamaan myös tällaisessa tilanteessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEtuvetoinenkin voi yllättääVesalainen suosittelee kytkemään rekuperaation pois päältä kelin ollessa liukas myös etuvetoisella sähköautolla ajettaessa.– Jos on esimerkiksi ajanut kaarteeseen liian suurella nopeudella ja päätyy nostamaan tehopolkimen ylös, saattaa myös etupyörien voimakas jarrutus viedä auton vastaantulevien kaistalle tai pöpelikköön. Älä ulosmittaa nelivetoisellakaan Sähköautojen myötä nelivetoautot yleistyvät teillämme. Nelivedon liikkeellelähtö- ja etenemiskyky talvikeleillä ovat omaa luokkaansa edellyttäen, että auton maavara on riittävä. Mainio etenemiskyky voi kuitenkin tuudittaa autoilijan ulosmittaamaan auton kykyjä. Kaksivetoauton kuljettaja ymmärtää tien olevan liukas viimeistään siinä vaiheessa, kun vetävät pyörät alkavat liikkeelle lähdettäessä sutia ja vetoluistonestojärjestelmän valo vilkkuu mittaristossa. – Nelivetoautolla sen sijaan liikkeelle päästään usein ilman, että luistonestojärjestelmän on puututtava peliin. Näin ollen nelivetoauton kuljettajalta jää herkemmin huomaamatta tien liukkaus, mikä saattaa kostautua myöhemmin jarrutuksessa tai kaarteessa. Vesalainen myös tähdentää mieliin fysiikan lait: nelivetoauton jarrutusmatkalla ei ole eroa vastaavalla alustalla ja rengastuksella varustettuun kaksivetoautoon, vaikka hyvän kiihdytyspidon ansiosta tällainen illuusio saattaakin muodostua. – Myös kaarteessa nelivetoauto karkaa kuljettajan lapasesta aivan yhtä helposti kuin vastaava kaksivetoinen auto, jos kaarteeseen ajetaan liian kovaa. Usein nelivetoauto on myös kaksivetoista korkeampi. Kun painopiste on korkeammalla, saattaa auto lähteä vyörymään ulkokaarteen suuntaan jopa herkemmin, Vesalainen toteaa. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 19.12.2024 Liikennepolitiikka Ruuhkamaksuja ei tarvita, linjaa Autoliiton Helsingin seudun osasto 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Avustinkatras kasvaa 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”