6.9.2020 Ajoneuvot Sähköautoilijat herätys – latauspaikkojen rakentamisen tuet kohentuivat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonkäyttäjät lataavat sähköautojaan ja lataushybridejään mielellään kotona, mutta latauspaikkoja on taloyhtiöissä vielä niukasti. ARA:n tukea latausjärjestelyihin saa nyt aiempaa avokätisemmin. Sähköautoilla ja ladattavilla hybrideillä ajavat saavat mieluisia uutisia, sillä Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA on päättänyt kohentaa sähköautojen latausinfratukea: avustus nousi 45 prosenttiin, tehokannustimella 55 prosenttiin rakentamiskuluista.Asuinrakennuksen omistavat yhteisöt, kuten asunto-osakeyhtiöt ja vuokrataloyhteisöt ovat voineet hakea ARA:n tukea latauspisteinfran rakentamiseen elokuusta 2018. Sittemmin tukea on laajennettu siten, että myös taloyhtiöiden ja vuokrataloyhteisöjen omistamat pysäköintiyhtiöt voivat saada avustuksen.Kuluvan vuoden heinäkuusta alkaen latausinfra-avustuksiin merkittäviä parannuksia kuten ehtojen joustavoittamista. Suurin saatava avustuksen määrä nousi 35 prosentista 45 prosenttiin toteutuneista kustannuksista (sis. alv), kuitenkin enintään 90 000 euroa. Lisäksi avustuksen edellytyksenä on, että rakennetaan latausvalmius vähintään viidelle autopaikalle. Jos hakijana on ehdot täyttävä pysäköintiyhtiö, kertautuu minimipaikkamäärä sekä avustuksen maksimisumma yhtiön osakasyhteisöjen määrällä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehokannustimella avustus 55 prosenttiaTehokannustimella avustus nousi 50:stä prosentista 55 prosenttiin. Jos avustuksella toteutettavista latauspisteistä vähintään puolella on mahdollisuus ladata vähintään 11 kW:n teholla, hankkeen avustus on 55 prosenttia koko hankkeen hyväksytyistä toteutuneista kustannuksista.Tehokannustimen rajaksi on valittu 11 kW, mikä on tarkoituksenmukainen ja riittävä teho myös täyssähköauton isojen akkujen lataamiseen yöaikana.Vuoden 2020 alusta alkaen myös osakashallinnassa olevien autopaikkojen latauslaitteisiin saa avustusta, mikäli kaikki latausinfran rakentamis-, hoito- ja ylläpitokulut kohdistuvat vain autopaikkojen osakkeiden haltijoihin ja mikäli yhtiöjärjestyksessä on määrätty, että osakkeenomistajalla on oikeus lunastaa osake omistusoikeuden siirtyessä toiselle tai on muulla tavalla turvattu, että latausvalmiudella varustetut autopaikat pysyvät asukkaiden käytössä.Latauspaikkoja niukasti, julkinen lataus konstikastaTäyssähköautojen ja ladattavien hybridien määrä on ollut Suomessa vankassa kasvussa. Autonkäyttäjät haluavat ladata sähköautojaan ja lataushybridejään mieluiten kotona tai työpaikalla, missä auto seisoo pitempiä aikoja. Suurin osa sähköautojen ja ladattavien hybridiautojen latauksista tapahtuu kodin parkkipaikalla – edellyttäen, että latauspiste on käytettävissä.Sähköautojen latauspaikkoja on yksityisissä kiinteistöissä, etenkin taloyhtiöissä kuitenkin vielä niukasti. Latauspaikkojen puute hidastaa ladattavien autojen yleistymistä.Osa sähköautoilijoista kokee julkisten latauspisteiden käytön hankalaksi joko harvan latauspisteverkoston tai latauksen maksuun vaadittavien monien sovellusten vuoksi.Avustuksin 5,3 miljoonaa euroaLatausinfra-avustuksella edistetään sähköautojen kotilatausmahdollisuuksien yleistymistä ja siten sähköautokannan kasvua kansallisen ilmasto- ja energiastrategian mukaisesti. Avustuksiin on valtion talousarviossa varattu määrärahoja yhteensä 5,3 miljoonaa euroa.ARAn mukaan tuki on tarkoitettu käytettäväksi sähköautojen ja lataushybridien latauksen vaatimiin kiinteistön sähköjärjestelmien muutoksiin, kuten sähkökeskuksen uusimiseen tai kaapelointeihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarvekartoitus tarvitaanAvustuksen perusteena oleviin kustannuksiin hyväksytään tarvekartoitus eli selvitys latauspisteiden asentamismahdollisuuksista ja sijoituksesta, jos hanke toteutetaan sekä hankesuunnittelu, mikäli hanke toteutuu.Avustusta saa myös kustannuksiin, jotka liittyvät kiinteistön sähköliittymään, sähkönousuihin, sähköpääkeskukseen sekä putkitukseen ja kaapelointeihin liittyviin muutostöihin ja näihin liittyviin tavanomaisiin maanrakennustöihin sekä mahdollisiin työn valvontakustannuksiin.Latauslaitteisiin liittyvät kustannukset kuuluvat myös avustuksen piiriin, jos latauslaitteet ovat avustusta hakevan yhteisön omistuksessa. Aikaisemmin tämä tarkoitti sitä, että vain vuokrapaikkojen latauslaitteisiin sai avustusta. Vuoden 2020 alusta alkaen myös osakashallinnassa olevien autopaikkojen latauslaitteisiin saa avustusta, mikäli kaikki latausinfran rakentamis-, hoito- ja ylläpitokulut kohdistuvat vain autopaikkojen osakkeiden haltijoihin ja mikäli yhtiöjärjestyksessä on määrätty, että osakkeenomistajalla on oikeus lunastaa osake omistusoikeuden siirtyessä toiselle tai on muulla tavalla turvattu, että latausvalmiudella varustetut autopaikat pysyvät asukkaiden käytössä.Avustushaku jatkuvaaLatausinfra-avustuksessa on jatkuva haku. Avustusta haetaan ARA:sta ja avustuksia myönnetään vuosittain niin kauan kuin tähän avustusmuotoon tarkoitettua määrärahaa riittää.Avustusta haetaan ARA:n verkkoasioinnin kautta.Teksti: Timo Turkula Kuva: moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster