6.9.2020 Ajoneuvot Sähköautoilijat herätys – latauspaikkojen rakentamisen tuet kohentuivat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonkäyttäjät lataavat sähköautojaan ja lataushybridejään mielellään kotona, mutta latauspaikkoja on taloyhtiöissä vielä niukasti. ARA:n tukea latausjärjestelyihin saa nyt aiempaa avokätisemmin. Sähköautoilla ja ladattavilla hybrideillä ajavat saavat mieluisia uutisia, sillä Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA on päättänyt kohentaa sähköautojen latausinfratukea: avustus nousi 45 prosenttiin, tehokannustimella 55 prosenttiin rakentamiskuluista.Asuinrakennuksen omistavat yhteisöt, kuten asunto-osakeyhtiöt ja vuokrataloyhteisöt ovat voineet hakea ARA:n tukea latauspisteinfran rakentamiseen elokuusta 2018. Sittemmin tukea on laajennettu siten, että myös taloyhtiöiden ja vuokrataloyhteisöjen omistamat pysäköintiyhtiöt voivat saada avustuksen.Kuluvan vuoden heinäkuusta alkaen latausinfra-avustuksiin merkittäviä parannuksia kuten ehtojen joustavoittamista. Suurin saatava avustuksen määrä nousi 35 prosentista 45 prosenttiin toteutuneista kustannuksista (sis. alv), kuitenkin enintään 90 000 euroa. Lisäksi avustuksen edellytyksenä on, että rakennetaan latausvalmius vähintään viidelle autopaikalle. Jos hakijana on ehdot täyttävä pysäköintiyhtiö, kertautuu minimipaikkamäärä sekä avustuksen maksimisumma yhtiön osakasyhteisöjen määrällä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehokannustimella avustus 55 prosenttiaTehokannustimella avustus nousi 50:stä prosentista 55 prosenttiin. Jos avustuksella toteutettavista latauspisteistä vähintään puolella on mahdollisuus ladata vähintään 11 kW:n teholla, hankkeen avustus on 55 prosenttia koko hankkeen hyväksytyistä toteutuneista kustannuksista.Tehokannustimen rajaksi on valittu 11 kW, mikä on tarkoituksenmukainen ja riittävä teho myös täyssähköauton isojen akkujen lataamiseen yöaikana.Vuoden 2020 alusta alkaen myös osakashallinnassa olevien autopaikkojen latauslaitteisiin saa avustusta, mikäli kaikki latausinfran rakentamis-, hoito- ja ylläpitokulut kohdistuvat vain autopaikkojen osakkeiden haltijoihin ja mikäli yhtiöjärjestyksessä on määrätty, että osakkeenomistajalla on oikeus lunastaa osake omistusoikeuden siirtyessä toiselle tai on muulla tavalla turvattu, että latausvalmiudella varustetut autopaikat pysyvät asukkaiden käytössä.Latauspaikkoja niukasti, julkinen lataus konstikastaTäyssähköautojen ja ladattavien hybridien määrä on ollut Suomessa vankassa kasvussa. Autonkäyttäjät haluavat ladata sähköautojaan ja lataushybridejään mieluiten kotona tai työpaikalla, missä auto seisoo pitempiä aikoja. Suurin osa sähköautojen ja ladattavien hybridiautojen latauksista tapahtuu kodin parkkipaikalla – edellyttäen, että latauspiste on käytettävissä.Sähköautojen latauspaikkoja on yksityisissä kiinteistöissä, etenkin taloyhtiöissä kuitenkin vielä niukasti. Latauspaikkojen puute hidastaa ladattavien autojen yleistymistä.Osa sähköautoilijoista kokee julkisten latauspisteiden käytön hankalaksi joko harvan latauspisteverkoston tai latauksen maksuun vaadittavien monien sovellusten vuoksi.Avustuksin 5,3 miljoonaa euroaLatausinfra-avustuksella edistetään sähköautojen kotilatausmahdollisuuksien yleistymistä ja siten sähköautokannan kasvua kansallisen ilmasto- ja energiastrategian mukaisesti. Avustuksiin on valtion talousarviossa varattu määrärahoja yhteensä 5,3 miljoonaa euroa.ARAn mukaan tuki on tarkoitettu käytettäväksi sähköautojen ja lataushybridien latauksen vaatimiin kiinteistön sähköjärjestelmien muutoksiin, kuten sähkökeskuksen uusimiseen tai kaapelointeihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarvekartoitus tarvitaanAvustuksen perusteena oleviin kustannuksiin hyväksytään tarvekartoitus eli selvitys latauspisteiden asentamismahdollisuuksista ja sijoituksesta, jos hanke toteutetaan sekä hankesuunnittelu, mikäli hanke toteutuu.Avustusta saa myös kustannuksiin, jotka liittyvät kiinteistön sähköliittymään, sähkönousuihin, sähköpääkeskukseen sekä putkitukseen ja kaapelointeihin liittyviin muutostöihin ja näihin liittyviin tavanomaisiin maanrakennustöihin sekä mahdollisiin työn valvontakustannuksiin.Latauslaitteisiin liittyvät kustannukset kuuluvat myös avustuksen piiriin, jos latauslaitteet ovat avustusta hakevan yhteisön omistuksessa. Aikaisemmin tämä tarkoitti sitä, että vain vuokrapaikkojen latauslaitteisiin sai avustusta. Vuoden 2020 alusta alkaen myös osakashallinnassa olevien autopaikkojen latauslaitteisiin saa avustusta, mikäli kaikki latausinfran rakentamis-, hoito- ja ylläpitokulut kohdistuvat vain autopaikkojen osakkeiden haltijoihin ja mikäli yhtiöjärjestyksessä on määrätty, että osakkeenomistajalla on oikeus lunastaa osake omistusoikeuden siirtyessä toiselle tai on muulla tavalla turvattu, että latausvalmiudella varustetut autopaikat pysyvät asukkaiden käytössä.Avustushaku jatkuvaaLatausinfra-avustuksessa on jatkuva haku. Avustusta haetaan ARA:sta ja avustuksia myönnetään vuosittain niin kauan kuin tähän avustusmuotoon tarkoitettua määrärahaa riittää.Avustusta haetaan ARA:n verkkoasioinnin kautta.Teksti: Timo Turkula Kuva: moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?