10.7.2023

Sähköautoilukysely: Muiden asenteet koetaan haasteellisempina kuin sähkön hinta tai latauksen hitaus

Ifin kyselytutkimuksen mukaan sähköauton lataamisen järjestämistä ei pidetä juuri ollenkaan hankalana, kun taas viidesosa sähköautoilijoista kokee muiden ihmisten asenteet sähköautoilua kohtaan haasteellisina. Eniten haasteita aiheuttaa pakkaset ja matkojen suunnitteleminen latauspaikkojen mukaan.

Joka viides sähköautoilija pitää muiden kuin sähköautoilijoiden asennetta sähköautoilua kohtaan haasteellisena. Asenteet koetaan hieman yllättäen useammin haasteeksi kuin vaikkapa sähkön hinta, latauksen hitaus tai auton ohjelmisto-ongelmat, kertoo Ifin täyssähköautolla ajaville asiakkailleen tekemä kyselytutkimus.

– Autokannan sähköistyminen etenee eri puolilla Suomea hyvin eri tahtia. Kyselyn perusteella tämä näkyy vahvasti ihmisten asenteissa sähköautoilua kohtaan. Uudellamaalla, jossa sähköautoihin on jo totuttu, muiden asenteet haasteelliseksi kokee sähköautoilijoista noin joka seitsemäs, mutta muualla Suomessa peräti joka neljäs, toteaa Ifin sähköautovakuutusten tuotepäällikkö Janne Sivenius.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suurella osalla käytössä oma latausasema

Sähköauton latauksen järjestäminen on yksi monista sähköautoa harkitsevaa mietityttävistä asioista. Kyselytutkimuksesta selviää kuitenkin, että vain 7 prosenttia sähköautoilijoista on kokenut haasteita arjen lataamisessa.

Kaksi kolmasosaa sähköautoilijoista on hankkinut kotiinsa oman latausaseman, mikä helpottaa latauksen järjestämistä jokapäiväisessä elämässä. Suurin osa latauksista tapahtuu kuitenkin julkisilla latausasemilla.

Seuraavaksi eniten ladataan työpaikalla ja kotona lämmityspistokkeesta tai muusta tavallisesta kotitalouspistorasiasta. Näitä käyttää joka neljäs sähköautoilija. Vain reilu kymmenesosa sähköautoilijoista on pelkästään kodin ulkopuolisten latausmahdollisuuksien varassa.

Sivenius kannustaa kotilatausasemien hankintaan, koska ne helpottavat arkea ja ovat turvallisia ammattilaisen asentamina.

– Sähköauton alhaisempien käyttövoimakustannusten ansiosta latauspisteen hankinta maksaa yleensä itsensä takaisin jo muutaman vuoden ajamisella, jatkaa Sivenius.

Lämpötolppien tai muiden kotitalouspistorasioiden käyttöä lataukseen ei suositella, sillä ne eivät kestä jatkuvaa suurta virtaa.

–Jos tavallista pistorasiaa käyttää väliaikaisesti lataukseen esimerkiksi mökkireissussa, kannattaa laskea lataustehoa, ettei polta sulakkeita, Sivenius muistuttaa.

Haasteita sähköautoiluun tuovat eniten matkailu ja pakkaset

Vajaa kolmannes sähköautoilijoista on kokenut haastavaksi matkojen suunnittelun latausten mukaan. Yhtä moni kertoo myös pakkasen vaikuttavan sähköautoiluun.

Tesla-kuskit erottuvat kyselyn perusteella muista sähköautoilijoista:

– Heillä on selvästi muita harvemmin haasteita lataukseen tai pakkaseen liittyen. Myös ohjelmisto-ongelmat ovat kyselyn mukaan Tesla-kuskeille muita sähköautoilijoita pienempi riesa, kertoo Sivenius.

Näitä asioita sähköautoilijat ovat kokeneet haasteelliseksi:

  • Matkojen suunnittelu latausten mukaan, 31 %
  • Pakkasen vaikutus autoiluun, 30 %
  • Muiden kuin sähköautoilijoiden asenne sähköautoilua kohtaan, 20 %
  • Muiden kuin sähköautojen pysäköiminen latauspaikoille, 19 %
  • Sähkön hinta, 17 %
  • Latauksen hitaus, 16 %
  • Ohjelmisto-ongelmat, 15 %
  • Jonottaminen julkisille latureille, 12 %
  • Arjen latauksen järjestäminen, 7 %
  • Sähköautolle sopivan korjaamon löytäminen, 6 %

Lähde: If Vakuutus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat