15.10.2021 Ajoneuvot Sähköautojen akkujen korjaus tulee Porsche Centereihin – näin se tapahtuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pian sähköautojen akkujen korjaus tulee olemaan tarpeen. Porsche High-Voltage Center tulee olemaan yksi vastaus haasteeseen. Jo vuonna 2025 yli puolet Porschen autoista on sähköistetty ja tämä kehitys jatkuu kohti yli 80 prosentin tavoitetta vuoteen 2030 mennessä. Jo paljastettu Täyssähköinen Porsche Macan on osa tuota polkua. Jossain kohti syntyy tilanne, jossa sähköautojen akkujen korjaus muuttuu ajankohtaiseksi.Porsche valmistautuu asiaan ja tahtoo välttää akuston vaihtamisen uuteen. Tämä on heille myös tärkeä tavoite kestävän kehityksen kannalta, jotta vältetään toimivien akkukennojen käytöstä poisto ja sitä seuraava turha kierrättäminen. Siksi Porsche kehittää huoltoa ja korjausta, jossa akkuja voidaan huoltaa perinteisten polttomoottoreiden tavoin.Täyssähköautossa on selvästi polttomoottoriautoa vähemmän huoltokohteita ja Stuttgartin tamman esimerkki on Taycan, jonka huoltoväli on kaksi vuotta tai 30 000 kilometriä. Saksalaisvalmistajan mukaan lopputuloksena on laskennallisesti 30 prosenttia vähemmän huollettavaa. Jossain vaiheessa huolto- ja korjaustarpeita syntyy kaikesta huolimatta – valmistajan virallisen huoltoverkoston tulee vastata erikoisosaamista ja -välineitä vaativaan tarpeeseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHigh-Voltage CenterAkkukorjauksiin kykenevä Porsche Center tulee olemaan nimeltään High-Voltage Center, joka kertoo suoraan kyvystä käsitellä korkean jännitteen sähköjärjestelmiä. Valmistajan tavoitteena on saada toimintaan 173 tällaista toimipistettä vuoteen 2024 mennessä. Ne ovat huoltopisteitä, joissa voidaan paikan päällä huoltaa ja korjata korkeajänniteakkuja ja niiden osia.Asiakkaan riittää jatkossakin toimittaa mikä tahansa Porschen malli lähimpään viralliseen huoltopisteeseen. Mikäli kyseessä ei ole valtuutettu High-Voltage Center, he toimittavat auton lähimpään kyseisen statuksen omaavaan pisteeseen huolto- tai korjaustoimenpiteitä varten. Auto palautuu lähimmän huollon kautta takaisin asiakkaalle.Maailmassa tulee olemaan, ainakin alkuun, alueita, joissa tämäkään ei ole mahdollinen toimintatapa lähimmän Porsche High-Voltage Centerin sijaitessa turhan kaukana tai kuljetuksen muuttuessa haastavaksi. Tähänkin on olemassa ratkaisu.Näiden keskusten lisäksi asiakkaita palvelee 57 liikkuvaa korkeajänniteasiantuntijaa vuoteen 2024 mennessä. Niin sanottu "mobile high-voltage expert" liikkuu tarvittavaan Porsche Centeriin korjaamaan kohdetta. Porsche huolehtii tarvittavien työkalujen ja varaosien toimittamisesta kyseiseen toimipisteeseen korjaustoimenpiteiden suorittamiseksi.Sähköautojen akkujen korjausPorsche lupaa voivansa korjata kaikkien akkuautojensa akkuja, aina ensimmäisistä lataushybrideistä tuoreimpiin ja tuleviin täyssähköautoihin. Tähän liittyy eräs hieman yllättäväkin haaste.Akku valmistetaan sarjatuotantona tehtaassa, mutta huoltaminen on suoritettava käsin purkamalla. Siksi jo kehitystyössä tehdään yhteistyötä huollettavuuden varmistamiseksi.Esimerkiksi Taycanin akusto koostuu 28 tai 33 akkumoduulista akuston koosta riippuen. Akuston kotelointi on sekä ruuvattu että liimattu kiinni jäykkyyden ja tiiviyden varmistamiseksi.Ruuvit avataan ja liima poistetaan Porsche High-Voltage Centerissä, jotta itse akkumoduuleihin päästään käsiksi. Tässä kohti on jo tiedossa mikä moduuli vaatii vaihtamista, sillä se selviää diagnostiikan avulla.Tuon kyseisen moduulin kytkennät irrotetaan ja uusi korvaava moduuli asennetaan tilalle. Kokoaminen tapahtuu yksinkertaisesti päinvastaisessa järjestyksessä. Lopuksi korjatun akuston oikea toiminta tietenkin varmistetaan diagnostiikkatyökalulla.Akkujen korjaaminen on asiakkaan näkökulmasta positiivinen asia, sillä kustannussäästö on merkittävä koko akuston vaihtamiseen verrattaessa. Autonvalmistajalle tämä on, ainakin virallisen viestinnän mukaan, paljolti kestävän kehityksen ja resurssien tehokkaan käytön varmistamista.Porsche mainitsee suunnittelevansa jo seuraavaa elämää noille autoista poistetuille akkumoduuleille väliaikaisina energiavarastoina. Tällä hetkellä käynnissä on pilottiprojekti tämän tiimoilta ja aika näyttänee kuinka käy.Kuvat ja lähde: Porsche Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta