20.11.2022 Liikenne Sähköautojen suurteholataus kasvaa merkittävästi – arvioi asiantuntija Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teknologiateollisuuden johtava asiantuntija Heikki Karsimus: ”Latausasemien kokonaistehot kasvavat, sekä olemassa olevissa että uusissa paikoissa.” Teknologiateollisuuden johtava asiantuntija Heikki Karsimus on ilahtunut latausverkoston kehitysaskelista ja esittää valistuneen arvionsa lähitulevaisuuden kehityksestä. Hänen mukaansa todennäköinen – ja niin latausalalla kuin sähköautoilijoidenkin keskuudessa toivottu – kehitysaskel on, että sähköautojen julkisen suurteholatauksen tarjonta kasvaa merkittävästi.Moottori kertoi jo aiemmin, miten valtakunnalliset suuret latausverkkotoimijat ABC-lataus ja K-Lataus ovat kehittämässä omia verkostojaan otsikolla Sähköautojen pikalataus: kasvuaikeet ilmi, lataushinnoista ei hiiskuta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMiten sähkisten latausverkosto kasvaa?Moottori esitti Karsimukselle seuraavan kysymyksen: Mikä on arvionne, paljonko Suomessa tulee olemaan sähköautojen latauspisteitä vuoden 2022 ja vuoden 2023 loppuun mennessä? Eriteltynä peruslatauspisteet ja pikalatauspisteet, pikalatauspisteistä eriteltynä, kuinka suuri osuus on suurtehonopeuksisia (HPC) eli vähintään 100 kW:n tehoisia latureita.Karsimus alkaa arvioimaan Suomen julkisen latausverkoston tulevaa kehitystä kvartaaleittain eli neljännesvuosittain.”Peruslatauspisteissä lisäys 400–500 per kvartaali, pikalatauspisteiden lisäys 150–350 per kvartaali, painottuen vähintään 100 kW:n latauspisteisiin.””Vuonna 2022 Q4 peruslatauspisteiden määrä ainakin 7 200 ja suuritehoisten latauspisteiden määrä ainakin 1 500, joista yli 60 % vähintään 100 kW:n latauspisteitä.”Mitä vuosi 2023 tuo tullessaan?Ensi vuoden kehitysaskelia Karsimus arvioi seuraavasti.”2023 Q2: Peruslatauspisteet ainakin 8 000, suuritehoiset latauspisteet ainakin 1 900 kappaletta, joista yli 65 % vähintään 100 kW:n latauspisteitä.””2023 Q4: Peruslatauspisteet ainakin 9 000, suuritehoiset latauspisteet ainakin 2 400 kappaletta, joista yli 70 % vähintään 100 kW:n latauspisteitä.”Karsimuksen arvion mukaan sähköautojen latausinfran kehitys painottuu suurteholatausinfran (>100 kW -pisteet) rakentamiseen.– Latausasemien kokonaistehot kasvavat, sekä olemassa olevissa että uusissa paikoissa. Latauspisteiden tehot ja latausasemat ovat entistä enemmän lataajan tarpeeseen skaalautuvia.Maksukortilla mutta millä hinnalla?Karsimus uskoo, että mahdollisuus maksukortilla maksamiseen tulee osaan latauspisteistä vaihtoehdoksi.– Latausasemien kokonaisvaltaisen suunnittelun seurauksena voi syntyä myös katoksellisia asemia, kokonaisvaltainen palvelutason kehitys on kilpailutekijä, hän tähdentää.Karsimus huomauttaa, että latauksen hintaan vaikuttaa sähkön hinnan lisäksi moni muu tekijä kuten esimerkiksi kilpailu asiakaskunnasta.– Sähköautoilijoiden eli potentiaalisten latausasiakkaiden määrä kasvaa hurjaa vauhtia. Julkiseen lataukseen liittyy oleellisesti myös palvelutaso ja palvelukokemus, joiden perusteella autoilijat tekevät myös valintoja latausasemista.Karsimus toteaa, että suositun kotilatauksen vuoksi julkisen latausverkoston lataushinnoittelun merkitys autoilijan latauskustannuksiin ”rajoittuu vain pieneen osaan ajokilometreistä”.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiki 7 000 latauspistettäSyyskuun lopussa yhtä pika- tai suurteholatauspistettä kohden oli 32 täyssähköautoa, kuten Moottori uutisoi.Suomessa oli syyskuun lopussa 6 867 asiointilatauspistettä ja 1 236 pika- ja suurteholatauspistettä. Jälkimmäisistä yli 100 kW -tehoisia latauspisteitä oli 704 kappaletta. Täyssähköautojen määrä liikenteessä oli syyskuun lopussa 39 074, ladattavia hybridejä oli 98 590.Tiedot perustuvat sähköisen liikenteen puolestapuhujan eli Sähköinen liikenne -yhdistyksen keräämiin tietoihin eli Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q3/2022 -raporttiin.Liikenteen sähköistymisen nopeudesta on esitetty myös epäileväisiä arvioita kuten Moottori kertoi otsikolla Kauas päästötavoitteet karkaavat – sähköistymisen vauhti epäilyttää tutkijoita. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lähteet: Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q3/2022, Teknologiateollisuus, Traficom: Liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfrastruktuurin nykytila, Valtioneuvosto: Fossiilittoman liikenteen tiekartta a:7:{i:0;s:6:"122674";i:1;s:6:"123765";i:2;s:6:"122133";i:3;s:6:"120139";i:4;s:6:"123470";i:5;s:6:"122275";i:6;s:6:"124757";} Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa