20.11.2022 Liikenne Sähköautojen suurteholataus kasvaa merkittävästi – arvioi asiantuntija Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teknologiateollisuuden johtava asiantuntija Heikki Karsimus: ”Latausasemien kokonaistehot kasvavat, sekä olemassa olevissa että uusissa paikoissa.” Teknologiateollisuuden johtava asiantuntija Heikki Karsimus on ilahtunut latausverkoston kehitysaskelista ja esittää valistuneen arvionsa lähitulevaisuuden kehityksestä. Hänen mukaansa todennäköinen – ja niin latausalalla kuin sähköautoilijoidenkin keskuudessa toivottu – kehitysaskel on, että sähköautojen julkisen suurteholatauksen tarjonta kasvaa merkittävästi.Moottori kertoi jo aiemmin, miten valtakunnalliset suuret latausverkkotoimijat ABC-lataus ja K-Lataus ovat kehittämässä omia verkostojaan otsikolla Sähköautojen pikalataus: kasvuaikeet ilmi, lataushinnoista ei hiiskuta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMiten sähkisten latausverkosto kasvaa?Moottori esitti Karsimukselle seuraavan kysymyksen: Mikä on arvionne, paljonko Suomessa tulee olemaan sähköautojen latauspisteitä vuoden 2022 ja vuoden 2023 loppuun mennessä? Eriteltynä peruslatauspisteet ja pikalatauspisteet, pikalatauspisteistä eriteltynä, kuinka suuri osuus on suurtehonopeuksisia (HPC) eli vähintään 100 kW:n tehoisia latureita.Karsimus alkaa arvioimaan Suomen julkisen latausverkoston tulevaa kehitystä kvartaaleittain eli neljännesvuosittain.”Peruslatauspisteissä lisäys 400–500 per kvartaali, pikalatauspisteiden lisäys 150–350 per kvartaali, painottuen vähintään 100 kW:n latauspisteisiin.””Vuonna 2022 Q4 peruslatauspisteiden määrä ainakin 7 200 ja suuritehoisten latauspisteiden määrä ainakin 1 500, joista yli 60 % vähintään 100 kW:n latauspisteitä.”Mitä vuosi 2023 tuo tullessaan?Ensi vuoden kehitysaskelia Karsimus arvioi seuraavasti.”2023 Q2: Peruslatauspisteet ainakin 8 000, suuritehoiset latauspisteet ainakin 1 900 kappaletta, joista yli 65 % vähintään 100 kW:n latauspisteitä.””2023 Q4: Peruslatauspisteet ainakin 9 000, suuritehoiset latauspisteet ainakin 2 400 kappaletta, joista yli 70 % vähintään 100 kW:n latauspisteitä.”Karsimuksen arvion mukaan sähköautojen latausinfran kehitys painottuu suurteholatausinfran (>100 kW -pisteet) rakentamiseen.– Latausasemien kokonaistehot kasvavat, sekä olemassa olevissa että uusissa paikoissa. Latauspisteiden tehot ja latausasemat ovat entistä enemmän lataajan tarpeeseen skaalautuvia.Maksukortilla mutta millä hinnalla?Karsimus uskoo, että mahdollisuus maksukortilla maksamiseen tulee osaan latauspisteistä vaihtoehdoksi.– Latausasemien kokonaisvaltaisen suunnittelun seurauksena voi syntyä myös katoksellisia asemia, kokonaisvaltainen palvelutason kehitys on kilpailutekijä, hän tähdentää.Karsimus huomauttaa, että latauksen hintaan vaikuttaa sähkön hinnan lisäksi moni muu tekijä kuten esimerkiksi kilpailu asiakaskunnasta.– Sähköautoilijoiden eli potentiaalisten latausasiakkaiden määrä kasvaa hurjaa vauhtia. Julkiseen lataukseen liittyy oleellisesti myös palvelutaso ja palvelukokemus, joiden perusteella autoilijat tekevät myös valintoja latausasemista.Karsimus toteaa, että suositun kotilatauksen vuoksi julkisen latausverkoston lataushinnoittelun merkitys autoilijan latauskustannuksiin ”rajoittuu vain pieneen osaan ajokilometreistä”.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiki 7 000 latauspistettäSyyskuun lopussa yhtä pika- tai suurteholatauspistettä kohden oli 32 täyssähköautoa, kuten Moottori uutisoi.Suomessa oli syyskuun lopussa 6 867 asiointilatauspistettä ja 1 236 pika- ja suurteholatauspistettä. Jälkimmäisistä yli 100 kW -tehoisia latauspisteitä oli 704 kappaletta. Täyssähköautojen määrä liikenteessä oli syyskuun lopussa 39 074, ladattavia hybridejä oli 98 590.Tiedot perustuvat sähköisen liikenteen puolestapuhujan eli Sähköinen liikenne -yhdistyksen keräämiin tietoihin eli Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q3/2022 -raporttiin.Liikenteen sähköistymisen nopeudesta on esitetty myös epäileväisiä arvioita kuten Moottori kertoi otsikolla Kauas päästötavoitteet karkaavat – sähköistymisen vauhti epäilyttää tutkijoita. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lähteet: Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q3/2022, Teknologiateollisuus, Traficom: Liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfrastruktuurin nykytila, Valtioneuvosto: Fossiilittoman liikenteen tiekartta a:7:{i:0;s:6:"122674";i:1;s:6:"123765";i:2;s:6:"122133";i:3;s:6:"120139";i:4;s:6:"123470";i:5;s:6:"122275";i:6;s:6:"124757";} Lue lisää Kaikki artikkelit 19.2.2025 Uutinen Yksi maailman tunnetuimmista ja plagioiduimmasta tavaramerkeistä syntyi 100 vuotta sitten 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Taksit Taksilaki ei toimi, koska sitä ei valvota 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 17.2.2025 Liikenneturvallisuus Viidellä keinolla tieliikenteen kuolemat vähenevät vuoteen 2030 mennessä 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää”