23.6.2023 Autoilu Sähköauton lataus: omassa pihassa vai muualla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoilevan kannalta fiksuin latausjärjestely riippuu siitä, missä auto viettää yönsä ja mitä lataus maksaa – arvioi asiantuntija. Täyssähköautoa tekisi mieli, mutta latauksen järjestely aiheuttaa päänvaivaa. Autoilevan kannalta fiksuin latausratkaisu riippuu pitkälti siitä, missä sähköauto viettää yönsä ja mitä lataus maksaa.Omakotitalossa asuville vastaus pääasiallisesta latauspaikasta on selvä: omassa pihassa, omalla sähkösopimuksella ja omalla latauslaitteella, kirjoittaa blogissaan sähköisen liikenteen asiantuntija Tuukka Heikkilä.Kotilataus on usein myös aikaa säästävä ratkaisu, sillä auto imaisee sähköä tyypillisesti yöaikaan, jolloin auton käyttäjät ovat unten mailla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEntä jos ei ole kotilatausta?Monelle sähköautoilijalle tai sellaiseksi mielivälle on realiteetti, että latausratkaisu ei ole vain omissa käsissä ja päätettävissä, vaan autoilija asuu kerros- tai rivitalossa, jolloin pysäköintikäytännöistä ja myös latausasioista päätetään taloyhtiössä, enemmistön kannan mukaisesti.Heikkilällä on asiasta vakaa kanta.”Oma vahva linjaukseni on pitkään ollut, että latausmahdollisuus pitää saada joka paikkaan, missä auto viettää pitkiä aikoja pysäköitynä. Tavallisesti siis paikkoihin, joissa kuljettaja nukkuu.”Käytännössä tämä Heikkilän näkemys vaatii toteutuakseen, että taloyhtiön jokaiselle autopaikalle on ennemmin tai myöhemmin saatava latausmahdollisuus.Heikkilän mukaan kiinteistön sähköverkko lataustarpeisiin on syytä rakentaa vuosikymmeniksi, ja on siis perusteltua varautua tulevaisuuden kehityskulkuun. ”Kyse on – – siitä, mitä tehoa kaapelointi mitoitetaan kestämään.”Monia etujaHeikkilä listaa blogitekstissään useita valtteja kotipihalla toteutettavan latauksen puolesta. Niitä ovat:Sähköenergian pörssihinta on yöllä huomattavasti edullisempi, jopa alle puolet keskimääräisestä tuntihinnasta Yöllä sähköverkon kuormitus on pienempi Yön yli lataamisesta tulee rutiini, jota ei tarvitse suunnitella ja jolle ei tarvita varasuunnitelmia Oma latauspiste on aina käytettävissä - jonotusta ei tarvitse pelätä Mitä pidempään auto on kytketty lataukseen, sitä suurempi on älykkään latauksen potentiaali Sama pätee kaksisuuntaiseen lataukseen (V2G)Kylmä vaikuttaa latautumiseenHeikkilä tuo myös esiin, että täyssähköautoa ei kannata jättää erittäin kylmään pienellä akun varaustasolla, sillä yön yli kylmentynyt akku ei lataudu tehokkaasti, eikä akun pieni varaustaso yleensä mahdollista akun lämmitystä.”Tätä ongelmaa ei kotilataajalla ole, sillä kotipihaan voi ajaa tyhjälläkin akulla, koska auton saa heti lataukseen.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJulkinen teholataus lisääntynytToisaalta sähköautojen julkinen latausverkosto on kehittynyt viime aikoina varsin suotuisasti, sähköautokannan rivakan kasvutahdin mukaisesti. Suomessa on esimerkiksi Norjaa tiheämpi henkilöautojen latausverkosto eli 32 täyssähköautoa yhtä pika- ja suurteholatauspistettä kohden.Huhtikuussa Moottoriin haastateltuna Tuukka Heikkilä arvioi, että henkilöautojen lataus kehittyy huimaa vauhtia Suomessa.Suurteholatauksella on kuitenkin myös kielteistä vaikutusta sähköautojen ominaisuuksiin, arvioi Heikkilä blogitekstissään:”Jatkuva suurteholataaminen kuluttaa akkua enemmän kuin hitaampi lataaminen. Tästä asiasta liikkuu paljon vaihtelevaa tietoa. Turvallisena nyrkkisääntönä voidaan kuitenkin pitää sitä, että akun elinikä pitenee, kun sitä ei jatkuvasti suurteholadata.”Energiateollisuus ry edustaa yrityksiä, jotka tuottavat, hankkivat, siirtävät ja myyvät sähköä, kaasua, kaukolämpöä ja kaukojäähdytystä sekä tarjoavat niihin liittyviä palveluja.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lähde: Energiauutiset / Omakynä a:4:{i:0;s:6:"134014";i:1;s:6:"103929";i:2;s:6:"126269";i:3;s:6:"110953";} Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 22.4.2025 Liikenneturvallisuus Timo Tervo – ajoterveyden ahkera apostoli 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 17.4.2025 Ajokortit Ikämiestä voi kirpaista ajokortin menettäminen – kerro kokemuksesi, ota osaa tutkimukseen! 15.4.2025 Autoilu Autoilija, hämmentyneet hirvet säntäilevät juuri nyt 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous