23.6.2023

Sähköauton lataus: omassa pihassa vai muualla?

Nissan_Leaf_1_2022_MJ

Autoilevan kannalta fiksuin latausjärjestely riippuu siitä, missä auto viettää yönsä ja mitä lataus maksaa – arvioi asiantuntija.

Täyssähköautoa tekisi mieli, mutta latauksen järjestely aiheuttaa päänvaivaa. Autoilevan kannalta fiksuin latausratkaisu riippuu pitkälti siitä, missä sähköauto viettää yönsä ja mitä lataus maksaa.

Omakotitalossa asuville vastaus pääasiallisesta latauspaikasta on selvä: omassa pihassa, omalla sähkösopimuksella ja omalla latauslaitteella, kirjoittaa blogissaan sähköisen liikenteen asiantuntija Tuukka Heikkilä.

Kotilataus on usein myös aikaa säästävä ratkaisu, sillä auto imaisee sähköä tyypillisesti yöaikaan, jolloin auton käyttäjät ovat unten mailla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Entä jos ei ole kotilatausta?

Monelle sähköautoilijalle tai sellaiseksi mielivälle on realiteetti, että latausratkaisu ei ole vain omissa käsissä ja päätettävissä, vaan autoilija asuu kerros- tai rivitalossa, jolloin pysäköintikäytännöistä ja myös latausasioista päätetään taloyhtiössä, enemmistön kannan mukaisesti.

Heikkilällä on asiasta vakaa kanta.

”Oma vahva linjaukseni on pitkään ollut, että latausmahdollisuus pitää saada joka paikkaan, missä auto viettää pitkiä aikoja pysäköitynä. Tavallisesti siis paikkoihin, joissa kuljettaja nukkuu.”

Käytännössä tämä Heikkilän näkemys vaatii toteutuakseen, että taloyhtiön jokaiselle autopaikalle on ennemmin tai myöhemmin saatava latausmahdollisuus.

Heikkilän mukaan kiinteistön sähköverkko lataustarpeisiin on syytä rakentaa vuosikymmeniksi, ja on siis perusteltua varautua tulevaisuuden kehityskulkuun. ”Kyse on – – siitä, mitä tehoa kaapelointi mitoitetaan kestämään.”

Monia etuja

Heikkilä listaa blogitekstissään useita valtteja kotipihalla toteutettavan latauksen puolesta. Niitä ovat:

  • Sähköenergian pörssihinta on yöllä huomattavasti edullisempi, jopa alle puolet keskimääräisestä tuntihinnasta
  • Yöllä sähköverkon kuormitus on pienempi
  • Yön yli lataamisesta tulee rutiini, jota ei tarvitse suunnitella ja jolle ei tarvita varasuunnitelmia
  • Oma latauspiste on aina käytettävissä - jonotusta ei tarvitse pelätä
  • Mitä pidempään auto on kytketty lataukseen, sitä suurempi on älykkään latauksen potentiaali
  • Sama pätee kaksisuuntaiseen lataukseen (V2G)
Nissan_Leaf_1_2022_MJ

Kylmä vaikuttaa latautumiseen

Heikkilä tuo myös esiin, että täyssähköautoa ei kannata jättää erittäin kylmään pienellä akun varaustasolla, sillä yön yli kylmentynyt akku ei lataudu tehokkaasti, eikä akun pieni varaustaso yleensä mahdollista akun lämmitystä.

”Tätä ongelmaa ei kotilataajalla ole, sillä kotipihaan voi ajaa tyhjälläkin akulla, koska auton saa heti lataukseen.”

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Julkinen teholataus lisääntynyt

Toisaalta sähköautojen julkinen latausverkosto on kehittynyt viime aikoina varsin suotuisasti, sähköautokannan rivakan kasvutahdin mukaisesti. Suomessa on esimerkiksi Norjaa tiheämpi henkilöautojen latausverkosto eli 32 täyssähköautoa yhtä pika- ja suurteholatauspistettä kohden.

Huhtikuussa Moottoriin haastateltuna Tuukka Heikkilä arvioi, että henkilöautojen lataus kehittyy huimaa vauhtia Suomessa.

Suurteholatauksella on kuitenkin myös kielteistä vaikutusta sähköautojen ominaisuuksiin, arvioi Heikkilä blogitekstissään:

”Jatkuva suurteholataaminen kuluttaa akkua enemmän kuin hitaampi lataaminen. Tästä asiasta liikkuu paljon vaihtelevaa tietoa. Turvallisena nyrkkisääntönä voidaan kuitenkin pitää sitä, että akun elinikä pitenee, kun sitä ei jatkuvasti suurteholadata.”

Energiateollisuus ry edustaa yrityksiä, jotka tuottavat, hankkivat, siirtävät ja myyvät sähköä, kaasua, kaukolämpöä ja kaukojäähdytystä sekä tarjoavat niihin liittyviä palveluja.

Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lähde: Energiauutiset / Omakynä 

a:4:{i:0;s:6:"134014";i:1;s:6:"103929";i:2;s:6:"126269";i:3;s:6:"110953";}

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat