23.6.2023 Autoilu Sähköauton lataus: omassa pihassa vai muualla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoilevan kannalta fiksuin latausjärjestely riippuu siitä, missä auto viettää yönsä ja mitä lataus maksaa – arvioi asiantuntija. Täyssähköautoa tekisi mieli, mutta latauksen järjestely aiheuttaa päänvaivaa. Autoilevan kannalta fiksuin latausratkaisu riippuu pitkälti siitä, missä sähköauto viettää yönsä ja mitä lataus maksaa.Omakotitalossa asuville vastaus pääasiallisesta latauspaikasta on selvä: omassa pihassa, omalla sähkösopimuksella ja omalla latauslaitteella, kirjoittaa blogissaan sähköisen liikenteen asiantuntija Tuukka Heikkilä.Kotilataus on usein myös aikaa säästävä ratkaisu, sillä auto imaisee sähköä tyypillisesti yöaikaan, jolloin auton käyttäjät ovat unten mailla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEntä jos ei ole kotilatausta?Monelle sähköautoilijalle tai sellaiseksi mielivälle on realiteetti, että latausratkaisu ei ole vain omissa käsissä ja päätettävissä, vaan autoilija asuu kerros- tai rivitalossa, jolloin pysäköintikäytännöistä ja myös latausasioista päätetään taloyhtiössä, enemmistön kannan mukaisesti.Heikkilällä on asiasta vakaa kanta.”Oma vahva linjaukseni on pitkään ollut, että latausmahdollisuus pitää saada joka paikkaan, missä auto viettää pitkiä aikoja pysäköitynä. Tavallisesti siis paikkoihin, joissa kuljettaja nukkuu.”Käytännössä tämä Heikkilän näkemys vaatii toteutuakseen, että taloyhtiön jokaiselle autopaikalle on ennemmin tai myöhemmin saatava latausmahdollisuus.Heikkilän mukaan kiinteistön sähköverkko lataustarpeisiin on syytä rakentaa vuosikymmeniksi, ja on siis perusteltua varautua tulevaisuuden kehityskulkuun. ”Kyse on – – siitä, mitä tehoa kaapelointi mitoitetaan kestämään.”Monia etujaHeikkilä listaa blogitekstissään useita valtteja kotipihalla toteutettavan latauksen puolesta. Niitä ovat:Sähköenergian pörssihinta on yöllä huomattavasti edullisempi, jopa alle puolet keskimääräisestä tuntihinnasta Yöllä sähköverkon kuormitus on pienempi Yön yli lataamisesta tulee rutiini, jota ei tarvitse suunnitella ja jolle ei tarvita varasuunnitelmia Oma latauspiste on aina käytettävissä - jonotusta ei tarvitse pelätä Mitä pidempään auto on kytketty lataukseen, sitä suurempi on älykkään latauksen potentiaali Sama pätee kaksisuuntaiseen lataukseen (V2G)Kylmä vaikuttaa latautumiseenHeikkilä tuo myös esiin, että täyssähköautoa ei kannata jättää erittäin kylmään pienellä akun varaustasolla, sillä yön yli kylmentynyt akku ei lataudu tehokkaasti, eikä akun pieni varaustaso yleensä mahdollista akun lämmitystä.”Tätä ongelmaa ei kotilataajalla ole, sillä kotipihaan voi ajaa tyhjälläkin akulla, koska auton saa heti lataukseen.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJulkinen teholataus lisääntynytToisaalta sähköautojen julkinen latausverkosto on kehittynyt viime aikoina varsin suotuisasti, sähköautokannan rivakan kasvutahdin mukaisesti. Suomessa on esimerkiksi Norjaa tiheämpi henkilöautojen latausverkosto eli 32 täyssähköautoa yhtä pika- ja suurteholatauspistettä kohden.Huhtikuussa Moottoriin haastateltuna Tuukka Heikkilä arvioi, että henkilöautojen lataus kehittyy huimaa vauhtia Suomessa.Suurteholatauksella on kuitenkin myös kielteistä vaikutusta sähköautojen ominaisuuksiin, arvioi Heikkilä blogitekstissään:”Jatkuva suurteholataaminen kuluttaa akkua enemmän kuin hitaampi lataaminen. Tästä asiasta liikkuu paljon vaihtelevaa tietoa. Turvallisena nyrkkisääntönä voidaan kuitenkin pitää sitä, että akun elinikä pitenee, kun sitä ei jatkuvasti suurteholadata.”Energiateollisuus ry edustaa yrityksiä, jotka tuottavat, hankkivat, siirtävät ja myyvät sähköä, kaasua, kaukolämpöä ja kaukojäähdytystä sekä tarjoavat niihin liittyviä palveluja.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lähde: Energiauutiset / Omakynä a:4:{i:0;s:6:"134014";i:1;s:6:"103929";i:2;s:6:"126269";i:3;s:6:"110953";} Lue lisää Kaikki artikkelit 11.1.2025 Kuolonkolarit Arvaatko, moniko olisi selvinnyt hengissä vakavassa kolarissa käyttämällä turvayötä? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 10.1.2025 Autoilu Osaatko pysäköidä oikein tien vasempaan reunaan? 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 7.1.2025 Liikenneturvallisuus Asiantuntija Säynätsalon siltavaurioista: ”Riippusiltojen kuntoon pitää kiinnittää huomiota.” 4.1.2025 Uutinen Tutut automerkit pitivät pintansa viime vuonna – kasvattivat jopa markkinaosuuttaan 3.1.2025 Uutinen Suomalaiset ovat edelleen Corolla-kansaa – näitä automalleja rekisteröitiin vuonna 2024 eniten! 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti