23.6.2023 Autoilu Sähköauton lataus: omassa pihassa vai muualla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoilevan kannalta fiksuin latausjärjestely riippuu siitä, missä auto viettää yönsä ja mitä lataus maksaa – arvioi asiantuntija. Täyssähköautoa tekisi mieli, mutta latauksen järjestely aiheuttaa päänvaivaa. Autoilevan kannalta fiksuin latausratkaisu riippuu pitkälti siitä, missä sähköauto viettää yönsä ja mitä lataus maksaa.Omakotitalossa asuville vastaus pääasiallisesta latauspaikasta on selvä: omassa pihassa, omalla sähkösopimuksella ja omalla latauslaitteella, kirjoittaa blogissaan sähköisen liikenteen asiantuntija Tuukka Heikkilä.Kotilataus on usein myös aikaa säästävä ratkaisu, sillä auto imaisee sähköä tyypillisesti yöaikaan, jolloin auton käyttäjät ovat unten mailla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEntä jos ei ole kotilatausta?Monelle sähköautoilijalle tai sellaiseksi mielivälle on realiteetti, että latausratkaisu ei ole vain omissa käsissä ja päätettävissä, vaan autoilija asuu kerros- tai rivitalossa, jolloin pysäköintikäytännöistä ja myös latausasioista päätetään taloyhtiössä, enemmistön kannan mukaisesti.Heikkilällä on asiasta vakaa kanta.”Oma vahva linjaukseni on pitkään ollut, että latausmahdollisuus pitää saada joka paikkaan, missä auto viettää pitkiä aikoja pysäköitynä. Tavallisesti siis paikkoihin, joissa kuljettaja nukkuu.”Käytännössä tämä Heikkilän näkemys vaatii toteutuakseen, että taloyhtiön jokaiselle autopaikalle on ennemmin tai myöhemmin saatava latausmahdollisuus.Heikkilän mukaan kiinteistön sähköverkko lataustarpeisiin on syytä rakentaa vuosikymmeniksi, ja on siis perusteltua varautua tulevaisuuden kehityskulkuun. ”Kyse on – – siitä, mitä tehoa kaapelointi mitoitetaan kestämään.”Monia etujaHeikkilä listaa blogitekstissään useita valtteja kotipihalla toteutettavan latauksen puolesta. Niitä ovat:Sähköenergian pörssihinta on yöllä huomattavasti edullisempi, jopa alle puolet keskimääräisestä tuntihinnasta Yöllä sähköverkon kuormitus on pienempi Yön yli lataamisesta tulee rutiini, jota ei tarvitse suunnitella ja jolle ei tarvita varasuunnitelmia Oma latauspiste on aina käytettävissä - jonotusta ei tarvitse pelätä Mitä pidempään auto on kytketty lataukseen, sitä suurempi on älykkään latauksen potentiaali Sama pätee kaksisuuntaiseen lataukseen (V2G)Kylmä vaikuttaa latautumiseenHeikkilä tuo myös esiin, että täyssähköautoa ei kannata jättää erittäin kylmään pienellä akun varaustasolla, sillä yön yli kylmentynyt akku ei lataudu tehokkaasti, eikä akun pieni varaustaso yleensä mahdollista akun lämmitystä.”Tätä ongelmaa ei kotilataajalla ole, sillä kotipihaan voi ajaa tyhjälläkin akulla, koska auton saa heti lataukseen.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJulkinen teholataus lisääntynytToisaalta sähköautojen julkinen latausverkosto on kehittynyt viime aikoina varsin suotuisasti, sähköautokannan rivakan kasvutahdin mukaisesti. Suomessa on esimerkiksi Norjaa tiheämpi henkilöautojen latausverkosto eli 32 täyssähköautoa yhtä pika- ja suurteholatauspistettä kohden.Huhtikuussa Moottoriin haastateltuna Tuukka Heikkilä arvioi, että henkilöautojen lataus kehittyy huimaa vauhtia Suomessa.Suurteholatauksella on kuitenkin myös kielteistä vaikutusta sähköautojen ominaisuuksiin, arvioi Heikkilä blogitekstissään:”Jatkuva suurteholataaminen kuluttaa akkua enemmän kuin hitaampi lataaminen. Tästä asiasta liikkuu paljon vaihtelevaa tietoa. Turvallisena nyrkkisääntönä voidaan kuitenkin pitää sitä, että akun elinikä pitenee, kun sitä ei jatkuvasti suurteholadata.”Energiateollisuus ry edustaa yrityksiä, jotka tuottavat, hankkivat, siirtävät ja myyvät sähköä, kaasua, kaukolämpöä ja kaukojäähdytystä sekä tarjoavat niihin liittyviä palveluja.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lähde: Energiauutiset / Omakynä a:4:{i:0;s:6:"134014";i:1;s:6:"103929";i:2;s:6:"126269";i:3;s:6:"110953";} Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 20.9.2024 Autoilu Turvallisuustutkija: älykäs nopeusavustin tärkeä jalankulkijoiden vuoksi 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla 30.8.2024 Autoilu Autoliitto vaatii: pihien työsuhdeautojen veroetuutta tulisi jatkaa 30.8.2024 Uutinen Poliisi valvoo sähköpotkulautailua – jakanut jo satoja sakkoja ja liikennevirhemaksuja alkuviikon aikana 30.8.2024 Uutinen Kävi hirvikolari – tiedätkö kuinka toimia tien päällä? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla