24.10.2024

Sähköinen Cadillac Lyriq ja autonäyttelyn huonoimmat takapenkit

Kuva Aake Kinnunen
Cadillac Lyriq Pariisi

Eurooppaa kohti käy Cadillacin tie. Lyriq ja Optiq luottavat amerikkalaiseen hymyyn ja trendinmukaiseen sähköön.

Cadillac yrittää jalkautua takaisin Eurooppaan sähkön turvin. Pariisin autonäyttelyssä esillä olivat Cadillac Lyriq ja Cadillac Optiq, joiden erottaminen toisistaan tosin vaati tarkkaa silmää. Lyriq on ollut jo vuoden verran myynnissä Sveitsissä, Saksassa, Ranskassa ja Ruotsissa. Nyt hiukan pienempi Optiq janoaa paikkaa malliston kakkosena. Pohjarakenteena on General Motorsin BEV3, johon perustuu koko joukko autoja Acurasta Buickiin ja Chevroletiin. Lisäksi tuotantoapua on haettu Kiinasta ja Meksikosta.

Cadillac Lyriq Pariisi

Cadillac Lyriq on viisimetrinen katumaasturi. Akseliväli on lähes 3,1 metriä, joten sisätiloja on ilmeisesti haluttu painottaa. Korkeutta Lyriqillä on 1,62 metriä. Auton muotoilussa suositaan melko voimakkaita pokkauksia.

Kuorien alla on 102 kilowattitunnin akku, josta saadaan 530 kilometrin WLTP-toimintamatka. Yhdistetty kulutus on 22,5 kWh/100 km, eli kovin ekokärjellä ei Cadillacia ole tehty sähköisenäkään.

Cadillac Lyriq Pariisi

Yhteensä nelivedon teho on 388 kilowattia (528 hv) ja 0–100 km/h luonnistuu 5,3 sekunnissa. Huippunopeus on 210 km/h. Lataustehot ovat asioidessa 22 kW ja pikaladatessa 190 kW. Painoa Lyriqillä on 2,8 tonnia ja vetomassaakin 1 587 kiloa.

Sisällä tunnelma on hyvin nykyaikaisen amerikkalainen. 33-tuumainen laajakuvanäyttö hoitaa kaikki tehtävät, toiminnoista löytyy Android Auto ja Apple CarPlay, ja järjestelmä itse tukee Googlen palveluita. Muuten mukava huopamateriaali on jossain mielenhäiriössä peitetty Optiqissa läpinäkyvällä muovipaneelilla kyynärnojan kohdalla.

Ruotsissa Cadillac Lyriq asettuu hinnat alkaen 906 700 kruunuun, eli noin 79 527 euroon.

20 senttimetriä lyhyempi Cadillac Optiq on muuten lähes identtinen Lyriqin kanssa. Akkukoot ovat nekin pienempiä, jääden 85 kilowattituntin, ja tehoistakin on trimmattu ylimääräistä. Tarjolla on jopa etuvetoversio. Cadillacin itsensä mukaan Optiq on suunniteltu eurooppalaisille markkinoille. Esillä on myös lumioloihin varusteltu Cadillac Optiq Arctiq.

Pettymys on hurja takapenkille istahtaessa. Molemmissa automalleissa istuinosa jää todella alas ja polvet osoittavat kohti taivasta. Tilaa olisi hyvin, mutta asento tuo mieleen jonkinlaisen kidutusvälineen. Äkkiä pois täältä! Onneksi Cadillacissa on myös messujen paras oven siisäkahva.

Cadillac Lyriq Pariisi
Cadillacin eduksi täytyy nostaa muhkea sisäkahva.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat