10.10.2022 Liikenne Sähkölentokoneesta tulikin hybridilentokone – Finnair perui aiesopimuksensa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Heart Aerospace muutti 19-paikkaisen sähkölentokoneensa 30-paikkaiseksi hybridilentokoneeksi, mikä tietää projektin viivästymistä kahdella vuodella. Finnair vetäytyy hankkeesta. Sähkölentokonevalmistaja Heart Aerospace on muuttanut suunnitteluvaiheessa olevaa lentokonettaan suuremmaksi 30-paikkaiseksi ES-30 -sähköhybridilentokoneeksi aikaisemmin ilmoitetun 19-paikkaisen ES-19 -sähkölentokoneen sijasta.Näin raju muutos kesken suunnitteluvaiheen tietää lisää viivettä uuden lentokoneen markkinoille tuloon.Alun perin ES-19 -lentokoneen piti tulla kaupalliseen liikenteeseen jo vuonna 2026, mutta uudelleen suunnittelu lykkää markkinoille tuloa ainakin kahdella vuodella aina vuoteen 2028 saakka.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViivästykset tyypillisiäRuotsalaisen, Göteborgissa toimivan Heart Aerospace -yhtiön ratkaisu ei ole ainutlaatuinen.Ilmailualalla on tyypillistä, että uudet lentokonetyypit myöhästyvät vuosikaupalla ennakkoon ilmoitetuista optimistisista aikatauluista. Tämä koskee sähkölentokoneiden lisäksi myös perinteisiä lentokonemalleja, joista lähes kaikki uutuusmallit ovat tulleet liikenteeseen vuosikaupalla aiottua myöhemmin.Finnair vetäytyyKuten Moottori huhtikuussa 2021 uutisoi, Finnair oli osoittanut kiinnostusta 19-paikkaiseen ES-19 sähkölentokoneeseen 20 koneen aiesopimuksellaan. Tiedustelin, onko Finnair edelleen kiinnostunut, koska pieni 19-paikkainen täyssähkölentokone on muutettu isommaksi 30-paikkaiseksi ES-30 -hybridilentokoneeksi?Finnairilta saatiin perusteellinen vastaus:Olemme aiemmin kertoneet näkevämme potentiaalia Heart Aerospacen kehitteillä olleeseen 19-paikkaiseen sähkölentokoneeseen lyhyille reiteillemme. Heart Aerospace on kuitenkin hiljattain muuttanut hankkeensa kehityssuuntaa, ja valmistelee nyt suurempaa hybridikonetta, joka yhdistää nestemäisen polttoaineen ja sähkön käytön, joten emme ole uusineet aiempaa Letter of Interest -aiesopimustamme.Finnairin mukaan sähkölentäminen vaatii vielä paljon kehitystyötä, eikä se moneen vuoteen tule olemaan ratkaisu meidän verkostossamme, jossa lyhyetkin matkat ovat suhteellisen pitkiä sähkökoneille. Seuraamme kuitenkin mielenkiinnolla sähkölentokoneiden kehitystä.Finnairin mukaan yhteistyö lentoyhtiöiden ja lentokonekehittäjien välillä on olennaista kehitys- ja suunnitteluvaiheessa, mutta tällä hetkellä meillä ei ole suunnitelmia sähkölentokoneiden tuomisesta laivastoomme.Uuden lentokoneteknologian kehittäminen on monimutkaista ja aikaa vievää, muistuttaa Finnair ja jatkaa: Sähkölentäminen tulee vaatimaan vielä paitsi kehitystyötä lentokone- ja akkuteknologiassa, myös investointeja ilmailun infrastruktuuriin aina lentoasemien latauspaikoista lähtien.30 matkustajapaikkaaES-30 -lentokoneen matkustamossa on 30 matkustajapaikkaa siten, että istuinriviä kohden käytävän toisella puolella on yksi matkustajapaikka ja toisella puolella kaksi matkustajapaikkaa. Lisäksi koneessa on keittiö ja WC. Käsimatkatavaroille on matkustamossa normaalit matkatavarahyllyt. Lisäksi löytyy jonkin verran rahtitilaa koneen ruumasta matkustamon alapuolelta.Potkureita pyörittää neljä sähkömoottoria. Pääasiallinen käyttövoima on akkusähkö, jolla toimintamatka on 200 kilometriä. Edelliseen täyssähköiseen ES-19 -suunnitelmaan verrattuna isommassa ES-30 -hybrdilentokoneessa on kaksi turbiinigeneraattoria, jotka lataavat akkuja ja lisäksi toimivat sähkömoottorien lisäsähkön lähteinä pitemmillä reiteillä. Lisäksi turbiinit tarjoavat ilmailussa vaadittavaa reserviä ilman, että se söisi akkujen tarjoamaa kapasiteettia.Turbiinit käyvät jätteistä ja tähteistä valmistetulla uusiutuvalla kerosiinilla, eli SAF -polttoaineella (Sustainable Aviation Fuel).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKantama kasvaaSähköhybridijärjestelmä pidentää merkittävästi kantamaa verrattuna täyssähköiseen koneeseen. ES-30 toimintamatka 30 matkustajan kuormalla on täyssähköisenä 200 km ja hybridinä 400 km, 25 matkustajan kuormalla hybridinä 800 km, kaikki ilmailussa vaadittavin reservein.Uudistunut ES-30 hybridilentokone on saanut jo merkittäviä tilauksia ja aiesopimuksia. United Airlines- ja Mesa Air Group -yhtiöiden aikaisemmat ES-19 -tilaukset ja optiot (200 tilausta ja 100 optiota) on muutettu ja vahvistettu ES-30 -koneille.Lisäksi moni LOI (Letter of Interest) -aiesopimuksia tehnyt yhtiö on päivittänyt sopimukset koskemaan uusia ES-30 -hybridilentokoneita. Näitä yhtiöitä ovat Braathens Regional Airlines (BRA), Icelandair, SAS ja Uuden Seelannin Sounds Air. Lisäksi ruotsalainen leasingyhtiö Rockton on tehnyt aiesopimuksen 40 ES-30 -koneesta. Kaikkiaan Heart Aerospacella on 96 aiesopimusta ES-30 -hybridikoneesta.Valmistaja: kustannussäästöjä luvassaValmistajan mukaan ES-30 -sähköhybridilentokone tuo alueellisessa lentoliikenteessä merkittäviä kustannussäästöjä ja vähentää päästöjä perinteiseen potkuriturbiinikalustoon verrattuna.ES-30:n käyttökustannukset matkustajapaikkaa kohti ovat pienemmät kuin pykälää isommassa 50-paikkaisessa potkuriturbiinikoneessa. Lyhyillä matkoilla ES-30:n lähipäästöt ovat lähes olemattomat sähkömoottorien ansiosta. Myös koneen nousun ja lähestymisen melupäästöt vähenevät merkittävästi. Sähkömoottorien huoltokustannukset ovat edulliset. Sähköhybridi vähentää merkittävästi kalliiden lentopolttoaineiden kulutusta alueellisen lentoliikenteen lyhyehköillä lentoreiteillä.Heart Aerospace perustaa Northern Runway -sähkölentokoneteollisuuskeskittymän Säven lentoasemalle Göteborgiin.Heart Aerospace ES-30 sähköhybridilentokoneMatkustajakapasiteetti: 30 henkilöä Kantama/toimintamatka: Täyssähköisenä 200 km Sähkö+hybridi 400 km Sähkö+hybridi (enintään 25 matkustajaa) 800 km Moottorit: neljä sähkömoottoria Käyttövoima: Akkusähkö (pääasiallinen). Reservissä Hybridi-turbiinigeneraattorit Suurin lentokorkeus: 20 000 jalkaa (6,4 km) Kiitotien pituus: 1 100 m Kääntöaika lentoasemalla: 30 minuuttia (pikalataus) Saatavuus kaupalliseen liikenteeseen: vuonna 2028Teksti: Timo Turkula Kuvat: Heart Aerospace Lähteet: Heart Aerospace, Flightglobal, Lentoposti, Finnair a:10:{i:0;s:5:"92540";i:1;s:5:"94141";i:2;s:6:"111682";i:3;s:5:"94151";i:4;s:6:"110558";i:5;s:6:"111811";i:6;s:5:"62344";i:7;s:6:"111124";i:8;s:6:"111113";i:9;s:5:"51943";} Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster