10.10.2022 Liikenne Sähkölentokoneesta tulikin hybridilentokone – Finnair perui aiesopimuksensa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Heart Aerospace muutti 19-paikkaisen sähkölentokoneensa 30-paikkaiseksi hybridilentokoneeksi, mikä tietää projektin viivästymistä kahdella vuodella. Finnair vetäytyy hankkeesta. Sähkölentokonevalmistaja Heart Aerospace on muuttanut suunnitteluvaiheessa olevaa lentokonettaan suuremmaksi 30-paikkaiseksi ES-30 -sähköhybridilentokoneeksi aikaisemmin ilmoitetun 19-paikkaisen ES-19 -sähkölentokoneen sijasta. Näin raju muutos kesken suunnitteluvaiheen tietää lisää viivettä uuden lentokoneen markkinoille tuloon. Alun perin ES-19 -lentokoneen piti tulla kaupalliseen liikenteeseen jo vuonna 2026, mutta uudelleen suunnittelu lykkää markkinoille tuloa ainakin kahdella vuodella aina vuoteen 2028 saakka. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viivästykset tyypillisiä Ruotsalaisen, Göteborgissa toimivan Heart Aerospace -yhtiön ratkaisu ei ole ainutlaatuinen. Ilmailualalla on tyypillistä, että uudet lentokonetyypit myöhästyvät vuosikaupalla ennakkoon ilmoitetuista optimistisista aikatauluista. Tämä koskee sähkölentokoneiden lisäksi myös perinteisiä lentokonemalleja, joista lähes kaikki uutuusmallit ovat tulleet liikenteeseen vuosikaupalla aiottua myöhemmin. Finnair vetäytyy Kuten Moottori huhtikuussa 2021 uutisoi, Finnair oli osoittanut kiinnostusta 19-paikkaiseen ES-19 sähkölentokoneeseen 20 koneen aiesopimuksellaan. Tiedustelin, onko Finnair edelleen kiinnostunut, koska pieni 19-paikkainen täyssähkölentokone on muutettu isommaksi 30-paikkaiseksi ES-30 -hybridilentokoneeksi? Finnairilta saatiin perusteellinen vastaus: Olemme aiemmin kertoneet näkevämme potentiaalia Heart Aerospacen kehitteillä olleeseen 19-paikkaiseen sähkölentokoneeseen lyhyille reiteillemme. Heart Aerospace on kuitenkin hiljattain muuttanut hankkeensa kehityssuuntaa, ja valmistelee nyt suurempaa hybridikonetta, joka yhdistää nestemäisen polttoaineen ja sähkön käytön, joten emme ole uusineet aiempaa Letter of Interest -aiesopimustamme. Finnairin mukaan sähkölentäminen vaatii vielä paljon kehitystyötä, eikä se moneen vuoteen tule olemaan ratkaisu meidän verkostossamme, jossa lyhyetkin matkat ovat suhteellisen pitkiä sähkökoneille. Seuraamme kuitenkin mielenkiinnolla sähkölentokoneiden kehitystä. Finnairin mukaan yhteistyö lentoyhtiöiden ja lentokonekehittäjien välillä on olennaista kehitys- ja suunnitteluvaiheessa, mutta tällä hetkellä meillä ei ole suunnitelmia sähkölentokoneiden tuomisesta laivastoomme. Uuden lentokoneteknologian kehittäminen on monimutkaista ja aikaa vievää, muistuttaa Finnair ja jatkaa: Sähkölentäminen tulee vaatimaan vielä paitsi kehitystyötä lentokone- ja akkuteknologiassa, myös investointeja ilmailun infrastruktuuriin aina lentoasemien latauspaikoista lähtien. 30 matkustajapaikkaa ES-30 -lentokoneen matkustamossa on 30 matkustajapaikkaa siten, että istuinriviä kohden käytävän toisella puolella on yksi matkustajapaikka ja toisella puolella kaksi matkustajapaikkaa. Lisäksi koneessa on keittiö ja WC. Käsimatkatavaroille on matkustamossa normaalit matkatavarahyllyt. Lisäksi löytyy jonkin verran rahtitilaa koneen ruumasta matkustamon alapuolelta. Potkureita pyörittää neljä sähkömoottoria. Pääasiallinen käyttövoima on akkusähkö, jolla toimintamatka on 200 kilometriä. Edelliseen täyssähköiseen ES-19 -suunnitelmaan verrattuna isommassa ES-30 -hybrdilentokoneessa on kaksi turbiinigeneraattoria, jotka lataavat akkuja ja lisäksi toimivat sähkömoottorien lisäsähkön lähteinä pitemmillä reiteillä. Lisäksi turbiinit tarjoavat ilmailussa vaadittavaa reserviä ilman, että se söisi akkujen tarjoamaa kapasiteettia. Turbiinit käyvät jätteistä ja tähteistä valmistetulla uusiutuvalla kerosiinilla, eli SAF -polttoaineella (Sustainable Aviation Fuel). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kantama kasvaa Sähköhybridijärjestelmä pidentää merkittävästi kantamaa verrattuna täyssähköiseen koneeseen. ES-30 toimintamatka 30 matkustajan kuormalla on täyssähköisenä 200 km ja hybridinä 400 km, 25 matkustajan kuormalla hybridinä 800 km, kaikki ilmailussa vaadittavin reservein. Uudistunut ES-30 hybridilentokone on saanut jo merkittäviä tilauksia ja aiesopimuksia. United Airlines- ja Mesa Air Group -yhtiöiden aikaisemmat ES-19 -tilaukset ja optiot (200 tilausta ja 100 optiota) on muutettu ja vahvistettu ES-30 -koneille. Lisäksi moni LOI (Letter of Interest) -aiesopimuksia tehnyt yhtiö on päivittänyt sopimukset koskemaan uusia ES-30 -hybridilentokoneita. Näitä yhtiöitä ovat Braathens Regional Airlines (BRA), Icelandair, SAS ja Uuden Seelannin Sounds Air. Lisäksi ruotsalainen leasingyhtiö Rockton on tehnyt aiesopimuksen 40 ES-30 -koneesta. Kaikkiaan Heart Aerospacella on 96 aiesopimusta ES-30 -hybridikoneesta. Valmistaja: kustannussäästöjä luvassa Valmistajan mukaan ES-30 -sähköhybridilentokone tuo alueellisessa lentoliikenteessä merkittäviä kustannussäästöjä ja vähentää päästöjä perinteiseen potkuriturbiinikalustoon verrattuna. ES-30:n käyttökustannukset matkustajapaikkaa kohti ovat pienemmät kuin pykälää isommassa 50-paikkaisessa potkuriturbiinikoneessa. Lyhyillä matkoilla ES-30:n lähipäästöt ovat lähes olemattomat sähkömoottorien ansiosta. Myös koneen nousun ja lähestymisen melupäästöt vähenevät merkittävästi. Sähkömoottorien huoltokustannukset ovat edulliset. Sähköhybridi vähentää merkittävästi kalliiden lentopolttoaineiden kulutusta alueellisen lentoliikenteen lyhyehköillä lentoreiteillä. Heart Aerospace perustaa Northern Runway -sähkölentokoneteollisuuskeskittymän Säven lentoasemalle Göteborgiin. Heart Aerospace ES-30 sähköhybridilentokone Matkustajakapasiteetti: 30 henkilöä Kantama/toimintamatka: Täyssähköisenä 200 km Sähkö+hybridi 400 km Sähkö+hybridi (enintään 25 matkustajaa) 800 km Moottorit: neljä sähkömoottoria Käyttövoima: Akkusähkö (pääasiallinen). Reservissä Hybridi-turbiinigeneraattorit Suurin lentokorkeus: 20 000 jalkaa (6,4 km) Kiitotien pituus: 1 100 m Kääntöaika lentoasemalla: 30 minuuttia (pikalataus) Saatavuus kaupalliseen liikenteeseen: vuonna 2028 Teksti: Timo Turkula Kuvat: Heart Aerospace Lähteet: Heart Aerospace, Flightglobal, Lentoposti, Finnair a:10:{i:0;s:5:"92540";i:1;s:5:"94141";i:2;s:6:"111682";i:3;s:5:"94151";i:4;s:6:"110558";i:5;s:6:"111811";i:6;s:5:"62344";i:7;s:6:"111124";i:8;s:6:"111113";i:9;s:5:"51943";} Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?