5.2.2024

Sähköllä ladattavia autoja 7,9 % henkilöautokannasta

Täyssähköautot nousivat loppuvuodesta 2023 uusien henkilöautojen rekisteröinneissä kaikkein suosituimmaksi käyttövoimaksi.

Moni suomalainen vaihtoi viime vuonna kulkupelinsä käyttövoimaa, vaikka valtaosa liki 2,8 miljoonaisesta henkilöautokannasta on toki vielä muita kuin täyssähköautoja eli valtaosin bensiinin ja dieselin voimin kulkevia polttomoottoriautoja.

Vuonna 2023 sähköllä ladattavien autojen kanta kasvoi 69 940 autolla päätyen 218 868 autoyksilöön, joka tarkoittaa ladattavien osuuden olevan 7,9 prosenttia maan henkilöautokannasta. Täyssähköautojen osuus tästä kasvusta oli 56 % eli 38 873 autoyksilöä.

Tilastolukuja tarkastellessa on siis hyvä mieltää, tarkoitetaanko sähköautot-termin alla vain täyssähköautoja vai myös ladattavia hybridiautoja.

Yhtä kaikki, Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q4/2023 -raportin mukaan täyssähköauto nousi loppuvuodesta 2023 uusien henkilöautojen rekisteröinneissä kaikkein suosituimmaksi käyttövoimaksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tukimuotoja ja lataustehokkuutta

Raportissa lähetetään terveisiä myös päättäjille: ”Täyssähköisen työsuhdeauton kevennetyn verotusarvon jatkuvuuden varmistaminen on kustannustehokkain keino kasvattaa päästötöntä vaihtoautomarkkinaa ja mahdollistaa täyssähköauton hankinta yhä useammalle täyssähköautoilua harkitsevalle. Käyttövoimaveron poisto sähkön osalta on johdonmukainen toimenpide päästöperusteisuuden vahvistamiseksi.”

Tuoreen raportin mukaan täyssähköautoilulle välttämättömän suuritehoisen latausverkoston palvelutaso on pysynyt investointien riittävän aktiivisuuden vuoksi hyvällä tasolla. Raportissa toivotaan tukimuotojen jatkuvuutta.

”Suuritehoisen latausverkoston lisäksi sähköhenkilöauton hankintaan vaikuttaa merkittävästi myös kotilatauksen saatavuus. ARAn myöntämän infratuen rahoituksen jatkuminen on ensiarvoisen tärkeää suotuisan sähköautokannan kasvun varmistamiseksi.”

Sähköisen liikenteen tilannekatsaus -raportti koostuu sähköisen liikenteen puolestapuhujan eli Sähköinen liikenne -yhdistyksen keräämistä tiedoista.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q4/2023Autoalan tiedotuskeskus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat