21.5.2024 Liikenne Sähköpyöräilijä, tiedätkö tulisiko kulkupelisi vakuuttaa kesäkuun tullen? Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikennevakuutuslain uudistus koskee myös sähköpolkupyöriä. Monet eri ominaisuudet ja niiden yhdistelmät ratkaisevat, luokitellaanko sähköpyörä vakuutettavaksi ajoneuvoksi. Sähköpyörien monet eri ominaisuudet ja niiden yhdistelmät ratkaisevat, luokitellaanko pyörä vakuutettavaksi ajoneuvoksi kesäkuun tullen. Muutoksen taustalla on voimaan tuleva liikennevakuutuslain uudistus, joka koskee myös sähköpolkupyöriä.Osa pyöristä tulee vakuutusvelvollisuuden piiriin, vaikka käytännössä lakiuudistuksen vaikutus nykytilaan on vähäinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNopeus ja teho vaikuttavatLiikennevakuutusta ei tarvitse ottaa sellaiselle sähköavusteiselle pyörälle, joka edellyttää liikkuakseen myös polkemista, jonka moottori kytkeytyy pois päältä viimeistään 25 km/h -nopeudella, ja jossa moottorin teho on enintään 250 W. Pyörän painolla ei tässä tapauksessa ole merkitystä.Sähköisten polkupyörien vakuuttamiseen liittyy liikennevakuutuslain lisäksi myös ajoneuvolaki. Uusi liikennevakuutuslaki toteaa selkeästi, että ajoneuvolakiin kirjattu sähköavusteinen polkupyörä ei ole liikennevakuutettava moottoriajoneuvo.25/25-sääntö ratkaisevaJos pyörä ei täytä kaikkia edellä mainittuja sähköavusteisen polkupyörän määritelmiä, vakuuttamisvelvollisuutta tarkastellaan uuden liikennevakuutuslain 25/25-säännön perusteella. Sen mukaan vakuutettavia ovat kaikki ne sähköpolkupyörät, jotka painavat yli 25 kg tai joiden moottori ei kytkeydy pois päältä, kun nopeus saavuttaa 25 km/h.Ja jotta säännökset eivät olisi liian yksinkertaisia, pyörän moottorin teho ei kesäkuusta eteenpäin vaikuta vakuuttamisvelvollisuuteen, kuten nykyisin. Jotkut nykyisin vakuutettavat sähköpyörät eivät siis ole jatkossa vakuuttamisvelvollisia. Liikennevakuutuskeskuksen vakuutuspäällikkö Lauri Linna tähdentää, että sähköisten pyörien vakuuttamisen osalta muutos nykytilaan on kuitenkin pieni eli valtaosa pyöristä ei jatkossakaan kuulu liikennevakuutuksen piiriin.– Niiden vakuuttaminen on kuitenkin erilainen kokonaisuus kuin muiden sähköisten liikkumisvälineiden, joiden osalta noudatetaan pelkästään painoon ja nopeuteen perustuvaa 25/25-sääntöä. Ensin kannattaa selvittää, kuuluuko oma pyörä siihen sähköavusteisten pyörien luokkaan, joka jää vakuuttamisen ulkopuolelle – valtaosa kuluttajien pyöristä on sellaisia. Jos ei kuulu, vakuuttamisvelvollisuus määräytyy pyörän painon ja nopeuden perusteella, Linna selventää.Uudistettu liikennevakuutuslaki tulee voimaan kesäkuun alusta. Lakiuudistus pohjautuu EU:n liikennevakuutusdirektiivin kansalliseen täytäntöönpanoon. Lain mukaan vakuutettavia ovat moottoriajoneuvot, joiden paino on enemmän kuin 25 kg tai rakenteellinen nopeus ylittää 25 km/h.Rakenteellinen nopeus tarkoittaa laitteen valmistajan tai maahantuojan laitteelle asettamaa nopeutta. Lisäksi vakuutettavia ovat kaikki vuokrattavat sähköpotkulaudat.Vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle on rajattu sellaiset sähköavusteiset pyörät, jotka edellyttävät liikkuakseen myös polkemista, ja joissa moottorin avustus kytkeytyy pois, kun ajonopeus saavuttaa 25 km/h, ja moottorin suurin sallittu teho on 250 W.Mistä tiedän? Tee verkkotesti!Liikennevakuutuskeskuksen kotisivuilla on paljon lisätietoa vakuutusvelvollisuuksista. Kuluttajan avuksi on myös tehty verkkotesti, joka kertoo, mitkä ajopelit tulee vakuuttaa.Kun lomakkeella vastaa omaa ajopeliä koskeviin kysymyksiin, saa tiedon siitä, kuuluuko laite vakuuttamisvelvollisuuden piiriin. Vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle jääville laitteille ei voi ostaa liikennevakuutusta, vaan niille voi hankkia vapaaehtoisen vastuu- ja tapaturmavakuutuksen. Uudistettu lakikokonaisuus on aiempaa tilannetta selkeämpi, sillä uusi liikennevakuutuslaki kirjaa lakiin sen, mitkä laitteet tulee vakuuttaa.– Lakiin on nyt kirjattu se, mikä aiemmin on ollut laista tehtyä tulkintaa, eli ajoneuvolain määrittelemät sähköavusteiset polkupyörät rajataan yksiselitteisesti vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle. Käytännössä muuttuu se, että tehokkaampien ja raskaampien sähköpyörien vakuuttamisvelvollisuus määräytyy liikennevakuutuslain uuden 25/25-säännön mukaan pyörän painon ja nopeuden perusteella, Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen taustoittaa. Nämä sähköiset polkupyörät eivät kuulu liikennevakuutettaviin:Sähköavusteiset polkupyörät, joiden nopeus avustettuna on enintään 25 km/h ja teho enintään 250 W. Pyörän painolla ei ole merkitystä.Sähköpyörät, joiden moottori kytkeytyy pois päältä viimeistään 25 km/h nopeudessa ja joiden paino on enintään 25 kg.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?