27.7.2016

Sähkörekkakonsepti Mercedekseltä – 200 kilometriä, 26 tonnia

Mercedes-Benz Daimler sähkörekka

Sähköisten autojen haasteet ulottuvat myös hyötyajoneuvoihin. Mercedes toivoo saavansa sähkörekkansa tuotantoon vuosikymmenen vaihteessa.

Mercedes-Benz on kertonut suunnitelmistaan aloittaa sähkörekkojen myynti noin viiden vuoden sisään. Saksalaisvalmistajan ilmoitus tulee vain viikko Teslan omien suunnitelmien jälkeen.

Daimler sähkörekka

Mercedes-Benz Urban eTruck on merkin konseptiajoneuvo, jolla valmistaja esittelee visioitaan tulevaisuuden rahtiliikenteestä. Urban eTruckille luvataan 200 kilometrin toimintasäde sen 2,5 tonnia painavasta 212 kWh:n akustosta. Mercedeksen mukaan sähkökomponenttien lisäpaino polttomoottorirekkaan verrattuna on noin 1 700 kilogrammaa. Ajoneuvon hyötykuorma säilyy kuitenkin lähes samana, sillä EU-komissio on sallimassa vaihtoehtoisilla voimanlähteillä toimiville hyötyajoneuvoille 1 tonnilla suuremman kapasiteetin. Kokonaismassaksi Urban eTruckille luvataan maksimissaan 26 tonnia.

400 volttisen sähköjärjestelmän avulla kaksi sähkömoottoria kykenevät tuottamaan 2x125 kilowattia, huippuväännön ollessa 2x500 newtonmetriä. Vaihteiston avulla pyöriin kohdistuu tarvittaessa jopa 11 000 newtonmetrin voima.

Daimler sähkörekka

Samalla Daimler esitteli sen ja Mitsubishin yhteisen Fuso-merkin alle kuuluvaa Canter E-Cell -kuorma-autoa. Onnistuneiden kokeilujen jälkeen Portugalissa ja Saksassa ajoneuvo pyritään saamaan tuotantoon lähiaikoina Fuso eCanter -nimellä. Sähkömoottorin tehoksi ilmoitetaan 110 kilowattia, huippuväännön ollessa 650 newtonmetriä. Toimintasäde Canter E-Cellillä on yli 100 kilometriä ja ajoneuvon voi parhaimmillaan ladata 80 prosenttisesti tunnissa.

Teslan ja Mercedeksen lisäksi ainakin yhdysvaltalainen Nikola Motor on ilmoittanut kehittävänsä sähköistä hyötyajoneuvoa raskaaseen liikenteeseen.

Tutkimusyhtiö IHS Markit arvelee, että sähköiset hyötyajoneuvot saisivat vuoteen 2025 mennessä noin 4 prosentin osuuden markkinoilta.

Lähde: Daimler, Automotive News Kuvat: Daimler

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat