25.5.2017 Ajoneuvot HoloLens vie scifistä todellisuuteen – Volkswagen tuotekehittää virtuaalisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen säästää aikaa ja kehityskustannuksia myös autonvalmistuksessa. Pari tusinaa näyttöä vilkkuu. Osa niistä näyttää grafiikkaa ja loput satoja ohjelmakoodirivejä. Huoneen keskellä on 1:4 suhteessa mallinnettu Volkswagen Golf. Kyseessä ei ole tieteiselokuvan kuvaukset, vaan tavallinen työpäivä autovalmistajan virtuaalisessa tuotekehityslaboratoriossa.Frank Osterman tutkii mallia ja tekee muutoksia renkaisiin, vaihtaa takavalot ja muokkaa sivupeilejä. Hän käyttää muutoksissa äänikomentoja ja eleohjausta, ja halutut muutokset tapahtuvat muutamassa sekunnissa. Sujuvasta suunnittelutyönkulusta on kiittäminen lisättyä todellisuutta. Volkswagenin hyödyntämä ohjelmisto ja tiimin saavuttamat tulokset voivat mullistaa autovalmistajan palveluksessa olevien tuotekehitysinsinöörien ja muotoilijoiden työtavat varsin pian.Virtuaalisuunnittelun mahdollisuuksia tutkiva Volkswagen ei ole yksin digiseikkalullaan. Muotoilumaailma etsii kuumeisesti vaihtoehtoisia tapoja tuotteiden sujuvammalle suunnittelulle, eikä autoteollisuus tee poikkeusta tässä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLasit päähän ja kädet heilumaanWolfsburgissa työskentelevällä Ostermannilla on päässään HoloLens-lasit eli lisätyn todellisuuden lasit. Microsoftin kehittämä mobiilijärjestelmä lisää virtuaalista sisältöä fyysiseen kohteeseen eleohjauksella ja äänikomennoilla. Ostermannin tarvitsee vain osoittaa Golfia sormellaan ja HoloLens muuttaa Golfin värin, vaihtaa pyörät ja muokkaa lokasuojat. Alun perin Golf oli R-Line-malli, mutta vähitellen muuttuu täysin uudeksi versioksi. Kenties esittelytilanteen yhteydessä syntynyt malli nähdään vielä tuotannossa saakka?Tietotekniikkainsinööri Frank Ostermann (52) on johtaa Wolfsburgissa virtuaalista tuotekehityslaboratoriota, yhtä kuudesta Volkswagen-konsernin laboratorioista. Virtuaalista kehitystyötä tehdään myös Berliinissä, Münchenissä ja San Franciscossa. Uusin lisäys valmistuu Barcelonaan.Laboratorioissa autovalmistajan omat asiantuntijat suunnittelevat digitaalista tulevaisuutta yhdessä tutkimuslaitosten ja teknologiakumppaneiden kanssa. Työn alla olevat aihepiirit aiheuttavat maalikolle päänvaivaa, mutta tuotekehityksen näkökulmasta tarvitaan uusia ratkaisuja big datan hyödyntämisessä. Lisäksi on pohdittava teollisuus 4.0:aa, esineiden internetiä, liitettävyys- ja liikkuvuuspalveluita ja virtuaalista todellisuutta vakavasti.– Olemme käyttäneet jo jonkin aikaa lisättyä todellisuutta ja virtuaalitodellisuutta luodaksemme kolmiulotteisen kuvan autosta, Ostermann kertoo.Autovalmistajan mukaan virtuaalinen tuotekehityslaboratorio on merkittävä askel eteenpäin.– Muutamme teknologian tuotekehityksen työkaluksi. Tämä mahdollistaa sen, että insinöörit voivat muuttaa halutessaan varusteita ja jopa suunnitella uusia komponentteja virtuaalisesti ja työn tulokset ovat heti nähtävissä.Virtuaalisesta mallista konseptiksi– Työskentelemme tiiviissä yhteistyössä tuotekehityksen kollegoiden kanssa ja olemme lähellä ensimmäistä uutta konseptiajoneuvoa ja muotoilututkielmia, Ostermann kertoo.Volkswagen ei ole konsernin ainoa merkki, jonka hyötyy virtuaalisesta kehitystyöstä.– Edistämme osaamisellamme teknistä tuotekehitystä ja tarjoamme räätälöityjä virtuaalisen suunnittelun ja järjestelmäsuunnittelun ratkaisuja kaikille konsernin brändeille, Ostermann muotoilee.Suurin syy lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden hyödyntämiseen on sujuvuuden sijaan raha. Virtuaalinen työskentely säästää aikaa ja kehityskustannuksia perinteiseen työskentelytapaan verrattuna siinä määrin, että kiinnostus tuskin lopahtaa.Savimallit jäävät historiaanSuunnittelutyön ytimessä oleva HoloLens -järjestelmä ei ainoastaan näytä jokaista muotoilu- tai varustemuutosta mallissa, vaan se mahdollistaa myös useiden eri puolilla maailmaa sijaitsevien projektiryhmien yhteistyön samanaikaisesti.Kaikki näkevät koko ajan viimeisen version ja hidas uudelleenmuokkaus sekä perinteisten savimallien tekeminen voi pian jäädä historiaan.– Tiimit voivat suoraan seurata ja vertailla pienempiäkin muutoksia ja tämän jälkeen tehdä päätökset toteutuksesta. Tämä tarkoittaa sitä, että tavoitteet voidaan saavuttaa nopeammin, Ostermann selvittää.Tällä hetkellä HoloLens-järjestelmä on edelleen testivaiheessa. Jatkossa käyttäjät voivat nähdä koko Volkswagenin merkkiportfolion ja esimerkiksi esitellä kunkin mallin eri korivaihtoehdot: kehittäjät voivat muuttaa sedan-mallin virtuaalisesti SUV-malliksi, farmarimalliksi, avoautoksi tai coupé-malliksi.– Vain muutama vuosi sitten tämä oli science fictionia. Nyt on täysin selvää, että tämä on tapa, jolla kehitämme seuraavat mallimme.Lähde ja kuvat: VolkswagenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous