30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin Teksti Benjamin Helander Kuva Ferrari Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ferrari aloitti tuotantoautojen valmistuksen vuonna 1947 pienestä. Hyvin pienestä. V12 oli vain 1,5-litrainen. Ferrarit kuuluvat autoista kaikkein himoituimpiin kautta maailman, ja Ferrarilla on ansaittu maine huippuunsa hiottujen super- ja hyperautojen sekä grand tourereiden valmistajana. Ferrari on yksi maailman voimakkaimmista brändeistä, eikä suinkaan pelkästään autonvalmistajien joukossa. Ferrari on myös yksi ainoita autonvalmistajia, joka voi ja toisinaan haluaa valita asiakkaansa. Kilpa-autoilija ja kilpatallin pitäjä Enzo Anselmo Giuseppe Maria Ferrari ei perustanut vuonna 1947 autonvalmistaja Ferraria sen vuoksi, että hän olisi halunnut myydä asiakkaille hienoja urheiluautoja, vaan siksi, että saisi rahoitettua kilpailutoimintaansa. Ensimmäinen askel kohti tulevien kuudentoista Formula 1- ja yhdentoista Le Mans -mestaruuden rahoittamista oli ainoastaan kaksi kappaletta valmistettu ensimmäinen Ferrarin nimellä valmistettu tuotantoautomalli, Ferrari 125 S.Kaksi V12-moottoroitua Ferraria: vasemmalla 125 S 1,5-litraisella yksiköllä vuodelta 1947, oikealla LaFerrari Aperta sähköistetyllä 6,3-litraisella vuodelta 2016. Siinä oli eräs toinenkin historiallinen piirre. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFerrari Colombo V12V12 on automaailman moottorimuodoista kaikkein jaloimpia, ja myös Ferrarille se on lopulta kaiken a ja o. Enzo Ferrari ihastui 12-sylinteriseen V-moottoriin jo sata vuotta sitten, ja hän oli varma, että tässä olisi juuri oikea moottorimuoto italialaisen autoteollisuuden kermaan. V12 oli samaan aikaan voimakas ja hienostunut. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa