5.11.2025

Se kerta kun: Opel valmisti ensimmäiset täyssähköfarmarinsa jo yli 30 vuotta sitten – ja kuinka ne vertautuvat nykyiseen Astra Electriciin

Kuva Opel

1990-luvun Opel Astra Impulsissa ainakin yhden asian voisi väittää olevan nykyistä paremmalla tolalla.

Jokin aika sitten tällä samalla ohjelmapaikalla käsiteltiin Mercedes-Benzin varhaista täyssähköfarmarikokeilua neljän vuosikymmenen takaa. Mercedeksellä on nykyisin iso liuta sähköautoja, mutta historiaan peilaten hassua kyllä, sähköfarmari siltä edelleenkin puuttuu. Täyssähköfarmarit ovat muutoinkin toistaiseksi jääneet melko harvinaisiksi.

Kuitenkin ainakin yksi autonvalmistaja löytyy, jolla on nykymallistossaan tähän kategoriaan kuuluva malli, ja joka on tehnyt sellaisen jo ammoisina aikoina.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Opelin Impuls -ohjelma täyttää 35 vuotta

Opel toteutti jo 1960- ja -70-lukujen taitteessa mielenkiintoisia kokeiluja parilla sähköisellä/sähköistetyllä mallilla, mutta varsinaisen sähköautojen tutkimusohjelmansa saksalaisvalmistaja lanseerasi vuonna 1990.

Tämän seitsemän vuoden ajan jatketun Impuls-ohjelmansa puitteissa Opel teki muutamia kokeilumalleja, joissa oli hieman eri tavoin toteutetut sähkövoimalinjat.

Kadett E:hen perustunut Impuls I on nykyisen Corsa Electricin varhaisin esivanhempi. Vaikka Corsa edustaa periaatteessa pykälää pienempää kokoluokkaa, on autojen koon yleinen kasvu tehnyt siitä joka mitaltaan viimeistä Kadettia suuremman.

Ensimmäisenä nähtiin heti vuonna 1990 Impuls I, joka perustui viimeiseen Kadett-sukupolveen. Kolmiovinen Impuls I eli saksaksi myös "der Elektro-Kadett" piti sisällään 16 kilowatin tasavirtamoottorin, jonka turvin auto kulki ihan kohtuullisesti 100 km/h, ja kiihtyi tuohon huippunopeuteensa voimavaroihinsa nähden hyvinkin kohtuullisesti kymmenessä sekunnissa. Virtalähteenä Impuls I:ssä oli nikkeli-kadmium-akku nestemäisellä elektrolyytillä. Sen turvin auton toimintamatka oli 80 kilometriä.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat