21.8.2020

Se liikkuu sittenkin: formulatekniikkaan perustuva Mercedes-AMG Project One siirtyi laboratoriosta radalle

Project One

Yli 1000-hevosvoimainen Mercedes-AMG Project One lienee maailman mielenkiintoisin 1,6-litrainen auto.

Syksyllä 2017 Mercedes-AMG kohautti Frankfurtin autonäyttelyssä: yhtiö ilmoitti kehittävänsä Formula 1 -moottoriin perustuvaa 1000-hevosvoimaista hyperautoa. Ensimmäiset kappaleet tätä 1,6-litraista mersua oli määrä luovuttaa asiakkaille jo vuoden 2019 aikana.

Sen jälkeen maailma on muuttunut paljon. Frankfurtin perinteikäs autonäyttely on kuopattu. Euroopan automarkkinoita rasittavat tiukat uudet hiilidioksidirajat. Pandemia pysäytti kaupan.

Mercedes-AMG:n olisi voinut kuvitella antaneen Project Onen vaipua hiljaisesti historiaan.

Project One

Vaan ei: yhtiö ilmoittaa nyt Project Onen siirtymisestä testausvaiheeseen. Mercedes-AMG:n mukaan useampi yksilö kiertää jo yhtiön testiratoja. Testauksessa tutkitaan aktiivisen aerodnamiikan toimintaa käytännön ajotilanteissa sekä testataan auton hybridivoimalinjan toimintaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Radalta kadulle – ja radalle

Project Onen sydämenä on 1,6-litrainen turboahdettu V6-moottori, joka on kehitelmä yhtiön Formula 1 -moottorista. Julkaisuhetken teknisten tietojen perusteella voimanlähdettä on hieman hillitty katukäyttöön – sen kerrotaan kiertävän 11 000 1/min kisaversion 15 000 1/min sijaan. Lisätukea antaa kolme sähkömoottoria: yksi per etupyörä ja kolmas polttomoottorin yhteydessä. Lisäksi turboahdin on varustettu peräti 80 kilowatin tehoisella sähkökoneella ahtoviiveen minimoimiseksi.

Mercedes-AMG ei kiellä vaikuttavan teknisen projektin sujuneen haasteitta: F1-tekniikan saattaminen toimiimaan arkipäiväisessä ajossa ei taatusti ole helppoa. Yhtiö myös kertoo haasteista esimerkiksi melutasoihin liittyen.

Project One

Project Onen testaus jatkuu ratojen lisäksi laboratorioissa vielä jonkin aikaa. Seuraava askel on yhtiön tiedotteen mukaan kuitenkin selvä: Nürburgring Nordschleife.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Mercedes-AMG

Luetuimmat