10.3.2019 Ajoneuvot Se toinen kotimainen päivittyy: Mercedes-Benz GLC saa uudet moottorit ja lisää älyä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz GLC:n käyttöjärjestelmä päivittyy A-sarjasta tuttuun MBUX:ään. Uusi käyttöjärjestelmä ja hienosäädetty ulkoasu ovat Mercedes-Benz GLC:n mallipäivityksen näkyvimmät tunnusmerkit. Uudessakaupungissa valmistettava katumaasturi erottuu edeltäjästään voimakkaammalla etumaskilla ja uusilla etuvaloilla. Myös takavalot ovat vaihtaneet uudenlaiseen tyyliin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRullasta kosketukseenMallipäivityksessä GLC vaihtaa vanhan tutun rullalla toimivan käyttöjärjestelmän A-sarjasta tuttuun MBUX-sukupolveen. Nyt tärkein käyttöliittymä on kosketuslevy, mutta järjestelmää voi käyttää myös ohjauspyörän hipaisupainikkeilla, suoraan kosketusnäytöltä tai äänikomennoilla – tosin jälkimmäinen ei vielä onnistu suomeksi.Vakionäyttö on seitsentuumainen, ja lisävarusteena saa 10,25-tuumaisen version. Järjestelmä osaa nyt myös tunnistaa käyttääkö sitä kuljettaja vai apukuljettaja, ja ohjata käyttökokemusta sen perusteella.Samalla GLC saa myös joukon uusia avustinjärjestelmiä. Auto on nyt aiempaa kykenevämpi ohjautumaan itse, ja aktiivinen vakionopeudensäädin osaa tarvittaessa hidastaa risteyksiin tai kaarteisiin.Uudet tutut moottoritUudistettuun GLC:hen tarjotaan kahta bensiinimoottoria. GLC 200 4Matic liikkuu 197:n ja GLC 300 4Matic 258 hevosvoiman turvin. Kummankin perusmoottori on sama 2-litrainen nelisylinterinen, mallikoodiltaan M264. Moottorien taloudellisuutta parantaa 48 voltin kevythybridijärjestelmä. Sähkömoottori tarjoaa 14 hevosvoimaa (polttomoottorin pyöriessä noin 2 500 r/min) ja 150 newtonmetriä, ja lataa sähköjärjestelmää jarrutuksissa. Molemmille malleille ilmoitetaan yhdistetyksi kulutukseksi varustelusta riippuen 7,1–7,4 l/100 km.Dieselpuolelle Mercedes-Benz tarjoaa malleja GLC 200 d 4Matic (163 hv), GLC 220 d 4Matic (194 hv) ja GLC 300 d 4Matic (245 hv). Moottorina malleissa on E-sarjasta ja uudistetusta C-sarjasta tuttu 2-litrainen nelisylinterinen OM 654. Dieseleille ilmoitettu yhdistetty kulutus on 200 d:llä ja 220 d:llä 5,2–5,5 l/100km ja 300 d:llä 5,8 l/100 km.Ladattava hybridi matkallaGeneven ensi-illassa Mercedes-Benz kertoi myös uudistavansa GLC:n ladattavan hybridimallin, mikä saattaa Suomen verotuksen takia olla malliston kiinnostavin vaihtoehto. Auton teknisistä tiedoista oltiin vielä vaitonaisia, mutta sähköiseksi toimintamatkaksi paljastettiin 50 kilometriä.Auton GLC 300 e -mallitunnus kuitenkin viittaa E 300 e ja C 300 e -malleista tuttuun 320-hevosvoimaiseen järjestelmään. Kenties GLC:stä nähdään myös E- ja C-sarjoista tuttu ladattava 300 de -dieselhybridi? Tämä on kuitenkin vasta arvaus.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Tapahtumat Liveseuranta: Auto 25 & Mobility -tapahtuman päätöspäivä – kohokohtana Mercedes-Benzin huutokauppa! 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: iltapesun kautta nukkumaan 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle