5.5.2020

Seuraavan sukupolven BMW i8 on peruttu – Vision M Next ei sovellu koronan jälkeiseen maailmaan

Seuraavan sukupolven BMW i8 on peruttu

BMW hybridisportti i8:n seuraajasta vihjaillut Vision M Next on tuoreimpien tietojen mukaan tuomittu kalliiksi ja sopimattomaksi koronaviruksen jälkeiseen maailmaan.

BMWBlog ja Manager Magazin raportoivat, että Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty BMW Vision M Next ei ole tulossa tuotantoon missään muodossa. Aiemmin oli arvioitu, että BMW:n M-osaston seuraavasta vaiheesta vihjannut konsepti olisi eräänlainen alkusoitto toisen polven BMW i8:sta.

Villin ulkonäkönsä ohessa BMW Vision M Next vihjasi selvästi autosta, jonka henkiset juuret juontavat i8:aan ja M1:een. Kolmisylinterisen polttomoottorin sijasta Vision M Next luottaa nelisylinterisen polttomoottorin ympärille rakennettuun hybridivoimalinjaan. Tehoa konseptista löytyy noin 595 hevosvoimaa i8:n noin 370 hevosvoiman järjestelmätehon sijaan. 0–100 km/h? "Alle 3". Huippunopeus on noin 300 km/h ja sähköajo onnistuu noin 100 km verran. Neliveto on toteutettu sähköistetyllä etuakselilla, joten mahdollisuuksiin kuuluu myös pelkkä takaveto poltto- tai sähkömoottorin voimin.

BMW Vision M Next

– [M Next] jää prototyypiksi. Hallitus päätti, että sitä ei rakenneta. Autossa ei ole järkeä koronaviruksen jälkeisessä maailmassa, kommentoi sisäpiirilähde Manager Magazinille.

M Next olisi voinut jäädä pöydälle muutenkin, sillä hybridien kehityskustannukset ja verrattain matalan volyymin urheilumallit ovat taloudellisesti vaikea yhtälö. Esimerkiksi Ford on perunut Focus RS:n kehitystyön hybridivoimalinjan kehityskulujen ja sporttimallin myyntimäärien ollessa kestämätön yhtälö.

Baijerilaiset eivät ole yksin myöskään koronavirusta vastassa, sillä myös Volvo ja Renault ovat muovanneet tuotekehitysbudjettejaan rajulla kädellä pandemian sotkemilla automarkkinoilla. BMW keskittyneekin iX3:n kaltaisiin sähköautoihin lähivuosina.

BMW Vision M Next

BMW Vision M Next -konseptiauton toisena teemana oli yhdistää autonominen ajaminen ja M-osastolle tärkeä kuljettajakeskeisyys. Päämuotoilija Adrian van Hooydonkin mukaan auto demonstroi "miten uusin tekniikka voi tehdä itse ajamisesta puhtaamman ja tunteekkaamman elämyksen". Helpon autonomiatilan lisäksi tarjolla oli erillinen "boost"-suorituskykytila, joka on tarkoitettu kuljettajille nautittavaksi.

Lähde: BMWBlog & Manager Magazin via Car Magazine Kuvat: BMW

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat