17.3.2020

Loppu tuli – BMW i8:n tarina on ohi

BMW i8 Roadster

Onko tässä tuleva klassikko? Tulevaisuuden autoksi tituleerattu BMW i8 poistuu tuotantolinjoilta kuuden vuoden jälkeen tuotannon alkamisesta, ja ainoastaan kaksi vuotta kasvojenkohotuksen jälkeen. Autoja ehdittiin myymään yli 20 000 kappaletta.

Baijerilaismerkin kautta aikojen ensimmäinen tuotantolataushybridi, ja toinen keskimoottorinen sarjatuotantomalli BMW i8 poistuu tuotantolinjoilta huhtikuussa. Mallin viimeiseksi henkäisyksi jäi vuonna 2018 esitelty facelift, ja samaan aikaan julkaistu roadster-malli. Alkujaan BMW i8 esiteltiin vuonna 2013 Frankfurtin autonäyttelyssä, myynnin alettua seuraavana vuonna.

Vuoden 2019 joulukuussa BMW i8 saavutti 20 000:n kappaleen myyntimäärän, mutta samana vuonna myynnit laskivat 32 prosentin verran vuoteen 2018 verrattuna. Loppujen lopuksi tulevaisuus vanheni ainoastaan kuudessa vuodessa. Myydyimmän ladattavan urheiluhybridiauton tittelin saavuttanut i8 on myynyt valmistajan mukaan enemmän kuin kaikki muut saman luokan kilpailijat yhteensä.

BMW i8 Roadster
BMW i8:n facelift ja roadster-malli ehtivät olemaan tuotannossa noin kahden vuoden ajan.

BMW:n mallisto on sähköistynyt i8:n julkaisun jälkeen vauhdilla, ja valmistajan tavoitteena on tarjota vuoteen 2023 mennessä 25 sähköistettyä mallia.

I-kirjain kuuluu yhä valmistajan sähköistettyjen autojen mallien nimeämiseen, vaikka tekniikan kehittyminen sähköisten voimalinjojen puolella on ollut suurta. Vuoden 2021 puolella BMW:n tehtaalla on tarkoitus alkaa valmistaa iNext-crossoveria ja i4-henkilöautoa, joiden toimintamatkaksi on ilmoitettu lähes 600 kilometriä.

Lähde: BMW, Automotive News Europe Kuvituskuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat