15.11.2019 Matkailu Kolmas kiinalainen lentoyhtiö tänä vuonna: Sichuan Airlines aloitti liikennöinnin Helsinkiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nopeasti kasvavat liikennemäärät Aasiaan ovat tuoneet nyt Sichuan Airlinesin Helsinki–Vantaalle. Tulokas on vuoden kolmas kiinalaisyhtiö Juneyao Airlinesin ja Tibet Airlinesin jälkeen. Kaukoidän matkailun lisääntyminen – suuntaan ja toiseen – on näkynyt Suomen lentoasemilla jo pitkään. Ilmiö on kasvattanut Finnairin reittiverkoston etenkin Kiinassa erittäin kattavaksi, mutta nyt myös kiinalaisten omat lentoyhtiöt ovat löytäneet Suomen. Moottori on jo esitellyt kaksi aiempaa tulokasta, nyt on kolmannen vuoro. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Chengdusta Kööpenhaminaan ja takaisin Syyskuun 16. päivän aamuna Helsinki-Vantaalle laskeutui punavalkoinen Airbus A330. Siitä käynnistyi kaksi kertaa viikossa lennettävä mielenkiintoinen kolmioreitti, Chengdu – Helsinki – Kööpenhamina – Helsinki – Chengdu. Chengdu on melkein 15 miljoonan asukkaan sisämaakaupunki Kiinan lounaisosassa, Sichuanin maakunnassa, Tiibetin liepeillä. Chengdun kaupunkia kehutaan erityisesti sen rennoista ja vieraanvaraisista asukkaista. Chengdu on tullut tunnetuksi valtavasta pandapuistostaan, joten jos Ähtärissä käyminen nostaa pandakuumeen, voi Chengdu olla oikea jatkopaikka. Chengdu on myös teeharrastajan unelmakohde, ja sieltä löytyy kerrospinta-alaltaan maailman suurin rakennus, 1,7 miljoonan neliömetrin valtava ostoskeskus-, hotelli-, vesipuisto-, liike- ja virkistyskeskittymä Chengdu Global Center. Näiden lisäksi Chengdu tarjoaa toki monia yksittäisiä kohteita Kiinan historiasta kiinnostuneille. Tämän miljoonakaupungin Sichuan Airlines yhdistää nyt Helsinkiin ja Kööpenhaminaan maanantaisin ja perjantaisin. Samalla se yhdistää myös Helsingin ja Kööpenhaminan, Finnairin, Norwegianin ja Scandinavian Airlinesin tavoin. Ratkaisu on edullinen, koska yhtiö saa yhden mannertenvälisen lennon valmistelulla kaksi eri kohdetta, ikään kuin ne kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Haastetta koituu puolestaan siitä, että kahta EU- ja Schengen-kohdetta palvellessa rajamuodollisuudet ovat hyvin erilaiset kuin taas Kiinaan suuntautuvilla lennoilla. Tämän vuoksi Helsinki-Vantaalla ja Kööpenhaminassa joudutaan tekemään tietynlaisia lisäjärjestelyjä. Suomen suurin kiinalainen lentoyhtiö Alun perin vuonna 1988 toimintansa aloittanut, kotimaakuntansa mukaan nimetty, Sichuan Airlines toimii yhteistyössä Kiinan - ja samalla koko maailman – suurimpien lentoyhtiöiden, kuten yli 600:n koneen China Southern Airlinesin kanssa. Sichuanilla on hiukan tätä vaatimattomampi 160:n koneen laivasto, se on samaa luokkaa esimerkiksi Scandinavian Airlinesin kanssa. Laivasto koostuu pääasiassa Airbus-koneista. Kiinan sisäisessä liikenteessä käytetään nyt myös uuden sukupolven A320neo-sarjan koneita. Laivaston keski-ikä on vajaat kuusi vuotta, kun se vertailun vuoksi Finnairilla on tällä hetkellä reilut kymmenen vuotta. Laivaston huipulta löytyy kasvava määrä Airbus A350:siä, joista kaksi on maalattu teemaan sopiviin panda-erikoismaalauksiin. Helsingin suuntaan lennetään kuitenkin vähän pienemmän ja vanhemman sarjan A330-koneilla. Kapasiteettitarpeesta riippuen Sichuan lähettää tänne joko 274-paikkaisen A330-200:n tai A330-300:n yksilöstä riippuen reilusti yli 300:lla matkustajaistuimella. Yhtiön värityksessä korostuu kirkkaanpunainen, joka on kiinalaisille positiivisin, menestyksen symboli. Logossa esiintyvä lintu on ulappaliitäjä. Logoon liittyy paljon symboliikkaa, esimerkiksi neljä aaltoa kuvaavat yhtiön arvoja, ”totuutta, hyvyyttä, kauneutta ja rakkautta”. Sichuan Airlines lentää yli 130:een kohteeseen. Suurin osa niistä on kotimaan kaupunkeja ja lähialueen maita. Pohjois-Amerikan puolella yhtiö lentää Los Angelesiin ja Vancouveriin, Oseaniassa Melbourneen ja Aucklandiin. Euroopan kohteita ovat Helsingin ja Kööpenhaminan lisäksi Praha, Zürich, Rooma ja Istanbul sekä Pietari ja Moskova. Lähi-idästäkin löytyy kolme päämäärää, nimittäin Dubai, Kairo ja Tel Aviv. Chengdusta lennetään Helsinkiin noin yhdeksän tuntia. Lento 3U8271 laskeutuu Helsinkiin kuuden aikaan aamulla, ja jatkaa samalla tunnuksella Kööpenhaminaan kello 8.35. Sieltä 3U8272 saapuu Helsinkiin puoli kahden aikaan iltapäivällä ja takaisin kohti Kiinaa 15.45. Tarkemmat lentoaikataulut, hinnat ja varaukset löytyvät tietysti yhtiön nettisivuilta. Erikoista kuitenkin on, että hakusanalla ”Sichuan Airlines” ei tahdo löytää kuin kiinankielisen verkkosivun http://www.sichuanair.com/. Suomalaisen varaajan kannattaa sen sijaan ehdottomasti suunnata suoraan sivulle https://global.sichuanair.com. Mainittakoon vielä, että vuonna 2018 eräästä yhtiön Airbus A319-koneesta hajosi perämiehen puolen tuulilasi täydessä lentokorkeudessa kokonaan. Perämies roikkui imun voimasta jo puoliksi koneen ulkopuolella, kun muut miehistön jäsenet saivat kiskottua hänet sisään koneeseen pakkolaskua varten. Kaikeksi onneksi perämies, kuten muutkin koneessa olleet selviytyivät hurjasta tilanteesta. Sichuan Airlines hallitsee melko epävirallista titteliä, ’Suomen suurin kiinalainen lentoyhtiö’. Katsotaan kuinka kauan se saa ennätyksensä pitää. Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Finavia ja Benjamin Helander Lähteet: Sichuan Airlines, Planespotters.net, Kerran Elämässä -blogi Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Matkailu Oletko aina halunnut ajaa Viron kilvissä olevalla Porschella Afrikan halki? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailu Cité des Sciences Pariisissa: Euroopan suurin tiedekeskus herättelee innostusta tieteisiin 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt