15.11.2019 Matkailu Kolmas kiinalainen lentoyhtiö tänä vuonna: Sichuan Airlines aloitti liikennöinnin Helsinkiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nopeasti kasvavat liikennemäärät Aasiaan ovat tuoneet nyt Sichuan Airlinesin Helsinki–Vantaalle. Tulokas on vuoden kolmas kiinalaisyhtiö Juneyao Airlinesin ja Tibet Airlinesin jälkeen. Kaukoidän matkailun lisääntyminen – suuntaan ja toiseen – on näkynyt Suomen lentoasemilla jo pitkään. Ilmiö on kasvattanut Finnairin reittiverkoston etenkin Kiinassa erittäin kattavaksi, mutta nyt myös kiinalaisten omat lentoyhtiöt ovat löytäneet Suomen. Moottori on jo esitellyt kaksi aiempaa tulokasta, nyt on kolmannen vuoro.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyChengdusta Kööpenhaminaan ja takaisinSyyskuun 16. päivän aamuna Helsinki-Vantaalle laskeutui punavalkoinen Airbus A330. Siitä käynnistyi kaksi kertaa viikossa lennettävä mielenkiintoinen kolmioreitti, Chengdu – Helsinki – Kööpenhamina – Helsinki – Chengdu.Chengdu on melkein 15 miljoonan asukkaan sisämaakaupunki Kiinan lounaisosassa, Sichuanin maakunnassa, Tiibetin liepeillä. Chengdun kaupunkia kehutaan erityisesti sen rennoista ja vieraanvaraisista asukkaista. Chengdu on tullut tunnetuksi valtavasta pandapuistostaan, joten jos Ähtärissä käyminen nostaa pandakuumeen, voi Chengdu olla oikea jatkopaikka. Chengdu on myös teeharrastajan unelmakohde, ja sieltä löytyy kerrospinta-alaltaan maailman suurin rakennus, 1,7 miljoonan neliömetrin valtava ostoskeskus-, hotelli-, vesipuisto-, liike- ja virkistyskeskittymä Chengdu Global Center. Näiden lisäksi Chengdu tarjoaa toki monia yksittäisiä kohteita Kiinan historiasta kiinnostuneille.Tämän miljoonakaupungin Sichuan Airlines yhdistää nyt Helsinkiin ja Kööpenhaminaan maanantaisin ja perjantaisin. Samalla se yhdistää myös Helsingin ja Kööpenhaminan, Finnairin, Norwegianin ja Scandinavian Airlinesin tavoin. Ratkaisu on edullinen, koska yhtiö saa yhden mannertenvälisen lennon valmistelulla kaksi eri kohdetta, ikään kuin ne kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Haastetta koituu puolestaan siitä, että kahta EU- ja Schengen-kohdetta palvellessa rajamuodollisuudet ovat hyvin erilaiset kuin taas Kiinaan suuntautuvilla lennoilla. Tämän vuoksi Helsinki-Vantaalla ja Kööpenhaminassa joudutaan tekemään tietynlaisia lisäjärjestelyjä.Suomen suurin kiinalainen lentoyhtiöAlun perin vuonna 1988 toimintansa aloittanut, kotimaakuntansa mukaan nimetty, Sichuan Airlines toimii yhteistyössä Kiinan - ja samalla koko maailman – suurimpien lentoyhtiöiden, kuten yli 600:n koneen China Southern Airlinesin kanssa. Sichuanilla on hiukan tätä vaatimattomampi 160:n koneen laivasto, se on samaa luokkaa esimerkiksi Scandinavian Airlinesin kanssa. Laivasto koostuu pääasiassa Airbus-koneista. Kiinan sisäisessä liikenteessä käytetään nyt myös uuden sukupolven A320neo-sarjan koneita. Laivaston keski-ikä on vajaat kuusi vuotta, kun se vertailun vuoksi Finnairilla on tällä hetkellä reilut kymmenen vuotta.Laivaston huipulta löytyy kasvava määrä Airbus A350:siä, joista kaksi on maalattu teemaan sopiviin panda-erikoismaalauksiin. Helsingin suuntaan lennetään kuitenkin vähän pienemmän ja vanhemman sarjan A330-koneilla. Kapasiteettitarpeesta riippuen Sichuan lähettää tänne joko 274-paikkaisen A330-200:n tai A330-300:n yksilöstä riippuen reilusti yli 300:lla matkustajaistuimella.Yhtiön värityksessä korostuu kirkkaanpunainen, joka on kiinalaisille positiivisin, menestyksen symboli. Logossa esiintyvä lintu on ulappaliitäjä. Logoon liittyy paljon symboliikkaa, esimerkiksi neljä aaltoa kuvaavat yhtiön arvoja, ”totuutta, hyvyyttä, kauneutta ja rakkautta”.Sichuan Airlines lentää yli 130:een kohteeseen. Suurin osa niistä on kotimaan kaupunkeja ja lähialueen maita. Pohjois-Amerikan puolella yhtiö lentää Los Angelesiin ja Vancouveriin, Oseaniassa Melbourneen ja Aucklandiin. Euroopan kohteita ovat Helsingin ja Kööpenhaminan lisäksi Praha, Zürich, Rooma ja Istanbul sekä Pietari ja Moskova. Lähi-idästäkin löytyy kolme päämäärää, nimittäin Dubai, Kairo ja Tel Aviv.Chengdusta lennetään Helsinkiin noin yhdeksän tuntia. Lento 3U8271 laskeutuu Helsinkiin kuuden aikaan aamulla, ja jatkaa samalla tunnuksella Kööpenhaminaan kello 8.35. Sieltä 3U8272 saapuu Helsinkiin puoli kahden aikaan iltapäivällä ja takaisin kohti Kiinaa 15.45.Tarkemmat lentoaikataulut, hinnat ja varaukset löytyvät tietysti yhtiön nettisivuilta. Erikoista kuitenkin on, että hakusanalla ”Sichuan Airlines” ei tahdo löytää kuin kiinankielisen verkkosivun http://www.sichuanair.com/. Suomalaisen varaajan kannattaa sen sijaan ehdottomasti suunnata suoraan sivulle https://global.sichuanair.com.Mainittakoon vielä, että vuonna 2018 eräästä yhtiön Airbus A319-koneesta hajosi perämiehen puolen tuulilasi täydessä lentokorkeudessa kokonaan. Perämies roikkui imun voimasta jo puoliksi koneen ulkopuolella, kun muut miehistön jäsenet saivat kiskottua hänet sisään koneeseen pakkolaskua varten. Kaikeksi onneksi perämies, kuten muutkin koneessa olleet selviytyivät hurjasta tilanteesta.Sichuan Airlines hallitsee melko epävirallista titteliä, ’Suomen suurin kiinalainen lentoyhtiö’. Katsotaan kuinka kauan se saa ennätyksensä pitää.Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Finavia ja Benjamin Helander Lähteet: Sichuan Airlines, Planespotters.net, Kerran Elämässä -blogi Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Matkailu Aidon paellan syntysijoilla Valenciassa – tapaksia unohtamatta 20.3.2025 Matkailu Erikoiset unet: Yö Finlandia-talossa 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Matkailu Taormina – aikoinaan maailman hienoin teatteri on yhä vaikuttava näky 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle