Matkailu | Uutinen | 14.7.2019

Hyväenteinen lentoyhtiö avasi reitin Suomeen – Juneyao Air lentää päivittäin Shanghaista

Tibet Airlinesin lisäksi myös Juneyao Air on liittynyt Helsinki-Vantaalle lentävien lentoyhtiöiden joukkoon.

Jaa artikkeli

Huhtikuussa ensimmäisenä kiinalaisena lentoyhtiönä reitin Suomeen avannut Tibet Airlines sai kesäkuun 28:na päivänä seuraa, kun Juneyao Air alkoi lentää päivittäistä vuoroa Shanghain Pudong-lentoasemalle. Finnairin tarjoama laaja verkosto huomioon ottaen Suomen ja Kiinan välisen lentoreittitarjonnan voi sanoa olevan erittäin kattava.

Nyt aloittaneiden kiinalaisten lisäksi Kaukoidän puolelta Helsinkiin on jo monta vuotta lentänyt Finnairin allianssikumppani Japan Airlines. JAL:in tavoin myös Juneyao Air tekee yhteistyötä sinivalkoisen lentoyhtiön kanssa, kun yhtiöt aloittivat kesäkuussa niin kutsutun codesharen. Tämä tarkoittaa, että molemmat lisäävät omille Helsinki-Shanghai-lennoilleen toistensa koodit, AY ja HO.

Koodeja jaetaan muillakin lennoilla, Finnairin kohdalla muutamilla Pohjois-Suomen kohteilla. AY-koodi on puolestaan käytössä parilla Juneyao Airin Kiinan sisäisellä reitillä, näin ollen ne voivat toimia Finnairin Shanghain-lentojen suorina jatkoyhteyksinä. Tässä listassa mukana on myös suomalaisille aivan uusina kohteina Harbin, Shenyang, Dalian, Qingdao, Kunming ja Fuzho. Kiinasta eivät miljoonakaupungit heti lopu, sillä edellä mainituista kohteista kaikki lukeutuvat sellaisiksi.

Juneyao Air

Juneyao Airin ulkovärityksessä käytetään kiinalaisille lentoyhtiöille hyvästä syystä niin yleistä punaista. Kaikki Dreamlinerit lentävät erikoisvärityksessä; kahdessa on kyljessään ”Kiinalaiset pionit” -kukkaväritys, toisissa puolestaan kuvan mukainen ”Kiinalainen silkkinauha”. Kiinalaiset lentoyhtiöt ovat tällaisesta taiteellisuudesta tunnettuja. Niistä pitävät myös lentokonebongarit.

Hyväenteinen lentoyhtiö

Yhtiön nimi, ’Juneyao’ tarkoittaa suomeksi ’hyväenteistä’. Suomalaiseen suuhun tämä kiinankielinen sana taipuu kankeasti, mutta onneksi ääntämisohjeita on saatavilla internetistä. Mandariinikiinaksi sana kuuluu [dʒuni’ao].

Shanghaihin ja Nanjingiin tukeutuva Juneyao Air Co. perustettiin vuonna 2006. Se on täysin yksityisomisteinen, yksi suurimmista sellaisista Kiinan kansantasavallassa. Juneyao Air kuuluu suurempaan Shanghai JuneYao Groupiin, joka on merkittävä monialayritys 18 000 työntekijän vahvuudella. Yhtiö on lentoyhtiöallianssi Star Alliancen liitännäisjäsen.

Laivasto koostuu tällä hetkellä 72 matkustajakoneesta. Pienemmästä päästä löytyy Airbus A320- ja A321-kapearunkoja, huipulla komeilee neljä upouutta Boeing 787 Dreamlineria. Laivaston keski-ikä on alhainen, 5,4 vuotta. Näillä koneilla matkusti viime vuonna reilut 18 miljoonaa matkustajaa, vertailun vuoksi Finnairilla vastaava luku oli 12 miljoonaa.

Kohdeluettelossa yhtiön ainoa mannertenvälinen kohde Helsinki on ylivoimaisesti pisimmällä solmukohta Shanghaista katsoen, muut yli 120 kaupunkikohdetta sijaitsevat kaikki Kaukoidän puolella. Niistä suurin osa on yhtiön kotimaassa Kiinassa, mutta myös esimerkiksi Japaniin, Etelä-Koreaan, Singaporeen ja Thaimaahan operoidaan. Yhtiön englanninkielisellä verkkosivulla Hong Kong ja Taiwanin Taipei ovat poliittisista syistä saaneet peräänsä lisänimen China. Tuoretta Helsinki-Shanghai-reittiä puolestaan markkinoidaan näyttävästi etusivulla.

Juneyao Airlines

Kuvassa viime joulukuussa valmistunut yksilö, B-207N.

Löysä aikataulu

Juneyao Airin lento HO1607, siis samalla Finnairin AY3152, laskeutuu Helsinkiin kukonlaulun aikaan kello 6.20. Kääntöaikaa on varattu runsaasti, sillä takaisin lähdetään vasta kahdeksan tunnin kuluttua, kello 14.20. Reitin voisi kyllä Finnairin tavoin suorittaa yhdellä koneella yhden vuorokauden sisällä, mutta Juneyao lähettää Shanghaista toisen Dreamlinerin paluulentoa vastaan.

Helsingin-reittiä pyörittävät Dreamlinerit ovat tyyppiä 787-9, mikä tarkoittaa 62-metristä keskipitkää runkoa. Matkustajia ne ottavat 324, heistä 29 matkustaa bisnesluokassa. Kaikki neljä konetta ovat aivan uudenkarheita ja vanhin niistä on valmistunut lokakuussa 2018.

Teksti ja kuvat: Benjamin Helander Lähteet: Finnair, Juneyao Air, Planespotters.net

Jaa artikkeli

Keskustelu