11.9.2023 Ajoneuvot Sittenkin hyviä uutisia rallin MM-sarjalle? – Näin tallipomot kommentoivat Subarun mahdollista paluuta Subarun matka rallin MM-sarjassa katkesi kauden 2008 päätteeksi, mutta yksityistiimit suosivat merkkiä vielä pitkään autotehtaan lähdön jälkeen. Kuvassa Mads Östberg Norjan MM-rallissa 2009. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subarun mahdollinen paluu rallin MM-sarjaan kirvoitti tehdastiimien päälliköiden kielet. Japanilaismerkki oli mukana rallin MM-sarjassa yhtäjaksoisesti vuodet 1990 - 2008. Tuona aikana he pystyivät 47 osakilpailuvoittoon ja kolmeen merkkimestaruuteen vuosina 1995 - 97.Käytännön kilpailutoimintaa hoiti koko merkin mukanaolon ajan brittiyritys Prodrive, jonka päämaja sijaitsi Banburyssa, Englannissa.Merkin ykköstähdeksi nousi Colin McRae, joka saavutti Subarulla henkilökohtaisen maailmanmestaruuden 1995, sekä ylsi 16 MM-osakilpailuvoittoon. Muita Subarulla mestareiksi ajaneita kuljettajia ovat Richard Burns (2001) ja Petter Solberg (2003).Viimeiseksi jäänyt osakilpailuvoitto tuli vuoden 2005 RAC-rallista, jonka jälkeen Subaru pysyi vielä kolmen vuoden ajan MM-sarjassa. Voittoja ei enää tullut, ja palkintokorokesijoituksiakin tippui enää harvakseltaan.Subarun matka rallin MM-sarjassa katkesi kauden 2008 päätteeksi, mutta yksityistiimit suosivat merkkiä vielä pitkään autotehtaan lähdön jälkeen. Kuvassa Mads Östberg Norjan MM-rallissa 2009.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTukea ajatukselleSubarun mahdollista paluuta palloteltiin Kreikan MM-rallissa sen jälkeen, kun Kansainvälisen Autoliitto FIA:n presidentti Muhammed Ben Sulayem kertoi positiivisia uutisia kulisseissa käytävistä puheista.- Ei se ole salaisuus, että minulla oli hyvä tapaaminen herra Akio Toyodan kanssa. Kysyin, mitä voisimme tehdä ja kuuntelin tietysti niin intohimoista ihmistä kuin hän on. Hän mainitsi Subarun. Toyota omistaa osuuden Subarusta ja he kannattavat Subarun mukaan tulemista. Kun hän puhuu, hän puhuu itseluottamuksella asioista.Asiaan reagoi muiden muassa Hyundain tallipäällikkö Cyril Abiteboul, jolle maineikkaan merkin paluu sopisi hyvin.- Mikä tahansa, mikä johtaa useampiin automerkkeihin, inspiroi minua tekemään hyviä asioita. Saatan katua mielipidettäni, jos he ovat meitä edellä, mutta uskon todella, että tarvitsemme lisää autoja.Ranskalaispomo kokee olevansa kollegojensa kanssa vastuussa siitä, että Subaru kokisi rallipaluun mahdollisimman mieluisana ajatuksena.- Toyotan ja Subarun välillä on yhtäläisyyksiä, mutta ei anneta tunteen viedä. Meidän pitäisi toivottaa tällainen uutinen tervetulleeksi, ja katsoa, miten voimme saada heidät tuntemaan tervetulleeksi. Kaikkia, jotka ovat Rally1-luokan kynnyksellä, meidän pitää inspiroida ottamaan askel lajin huipulle, Abiteboul muotoili.Koska Toyota omistaa osittain Subarun, ei Jari-Matti Latvalaa Kreikassa sijaistanut tallipäällikkö Kaj Lindström voinut ottaa kantaa asiaan kuin yleisellä tasolla.- Haluamme lisää tiimejä, ja jos uusia on tulossa, se on hyvä tieto. Muutoin en voi asiaa kommentoida.Kaj Lindström oli jäävi kommentoimaan toisen japanilaisjätin aikomuksia. Toyota omistaa osan Subarun autotehtaasta.Aikaisintaan 2027M-Sportin tallipäällikkö Richard Millener pitää ajatuksesta, mutta muistuttaa tien olevan pitkä. Mikään ei käy käden käänteessä, ja toisaalta, Subarun paluuta on vasta väläytelty. Faktasta ei missään nimessä ole kyse.- Se olisi fantastista, mutta pitää olla varovaisia, ettemme ala puhua tehdystä diilistä. Heillä on varmasti kiinnostusta, mutta realistisesti se voisi tapahtua vuonna 2027, laskee Millener.Yhtä hyväksyttyä sapluunaa mukanaololle ei ole, sillä jo nykyisten toimijoiden resurssit ovat hyvin eri tasolla toisiinsa verrattuna. Liian kalliiksi laji ei saa muodostua, jotta autotehtaiden on helpompi ottaa ralli osaksi markkinointistrategiaansa.- Meidän on tehtävä kovasti töitä, jotta laji säilyy taloudellisesti saavutettavana ja säännöt ovat selvät tulevaisuuteen. Se, kuinka paljon me käytämme rahaa ja kuinka paljon toiset tiimit käyttävät rahaa, eroaa hyvin paljon vaikkapa varikkorakennelmien osalta.Uudet tiimit otetaan innolla vastaan rallin MM-sarjassa. Subaru voisi kolminkertaisena merkkimestarina tarjota aivan uudenlaisen haasteen Kalle Rovanperälle ja Toyotalle.Ennen kuin Subarun kaltainen autojätti, joka putsasi palkintopöydän useana vuonna 1990-luvun loppupuolella, kiinnostuisi rallista, pitää lajin olla mahdollisimman houkutteleva heidän silmissään.Vielä ei olla sillä tasolla, joten erityisesti Millener haluaa nähdä konkreettisia toimia FIA:n ja rallipromoottorin suunnalta.- Jos heillä on kiinnostusta, niin se on hieno asia. Tiedän Toyotan ja Subarun välisen yhteyden, joten herra (Akio) Toyodan panos voisi auttaa asiaa. Meillä on kuitenkin yhä laji, jota pitää parantaa. Se täytyy tehdä ensi vuoden aikana, jotta meillä olisi mitään mahdollisuuksia, Millener painottaa.Teksti ja kuvat: Miika Wuorela Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Yleinen Esapekka Lappi palasi takaisin SM-ralleihin: ”Tässä voittavat kaikki” 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Moottoriurheilu Kaikkien aikojen kunnianhimoisin Formula 1 -elokuva vie katsojan formula-auton rattiin 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen