Ajoneuvot 24.1.2023

Moottori Monte Carlossa: haastattelussa FIA:n puheenjohtaja Mohammed Ben Sulayem

FIA:n uusi puheenjohtaja Mohammed Ben Sulayem suostui Moottorin erikoishaastatteluun kesken kiireidensä.

Reilun vuoden virassaan toiminut, entinen aktiivikilpailija Mohammed Ben Sulayem otti heti virkakautensa aluksi voimakkaasti esiin epäkohtia, joihin hän halusi parannusta.

Rallin mielenkiintoa oli lisättävä keinolla millä hyvänsä, sillä autonvalmistajien määrä ei sittenkään lähtenyt kasvuun uusien Rally1-autojen myötä. Toistaiseksi yksikään uusi autonvalmistaja ei ole ilmaissut halukkuuttaan lähteä testaamaan vauhtiaan rallin MM-sarjaan.

Jotain täytyisi tehdä ja nopeasti.

Yksi asia, jota tulee katsoa erittäin kriittisesti, on tekniset säännöt vuodesta 2025 eteenpäin. Nykyiset autot on ensisijaisesti tehty vain kolmivuotisjaksoa ajatellen, ja tuo aikakausi tulee päätökseensä jo ensi vuoden lopussa.

Päätösten suhteen on edetty täydellisessä epätietoisuudessa. Minkäänlaista suuntaa ei ole kyetty ottamaan toistaiseksi virallisesti. On vain ollut epämääräistä muminaa siitä, että nykyiset autot tulisi säilyttää sellaisenaan jopa vuoden 2026 loppuun asti.

Nyt hybridimoottorien siunaus on käytännössä jo varma asia, sillä aika ei riitä esimerkiksi vetymoottorista haaveiluun, vaan suuret muutokset on suosiolla lykättävä odottamaan oikeampaa ajankohtaa.

– Hybridi oli ensimmäinen kysymykseni alaisilleni. Sen pitää näyttää luotettavalta, koska sitä tarvitaan ja se on hyväksi lajille. Kuljettajat ovat sopeutuneet uuteen teknologiaan. Jokaisella on oma ajotyylinsä, joten myös heille se on haastavaa, Ben Sulayem tiedostaa.

Vuoden kehitystyön jälkeen monen kuljettajan suusta tuli kuitenkin erikoiskokeen maalissa lause, jota FIA:n keulakuva ei haluaisi kuulla; ”hybridi ei toimi”.

Monte Carlo -rallissa kilpailijoilta riitti, kun he pystyivät taivaltamaan 0,27 prosenttia siirtymäosuuksista, eli muutaman kilometrin matkan. Markkinoinnillinen hyöty uudesta teknologiasta on jäänyt toistaiseksi hyödyntämättä.

– Monte Carlo ei ole tasainen ralli. Täällä voi odottaa liukkautta monissa paikoin jään ja mustan jään muodossa. Pitää olla hereillä koko ajan, joten siksi myös luotettavuus on tärkeää.

Kaikkia kuunneltava

Turhan usein FIA on näyttäytynyt diktatuurina, jossa urheilu edellä eteneminen on suorastaan kirosana. Tai, näin tuntui ainakin olevan edellisten pomojen aikakausina.

– Fanien, sidosryhmien, kuljettajien ja autonvalmistajien kuunteleminen on tärkeää. Tulen itse rallin parista, joten en halua keksiä tekosyytä siihen, miksei ralli ole paremmassa jamassa. Haasteita on paljon, mutta niiden kimppuun on käytävä yksi kerrallaan.

Haasteista huolimatta Ben Sulayem näkee rallin olevan terveellä pohjalla. Kilpailu on kovaa ja laji kiinnostaa yleisöä liki vanhaan malliin.

– En sano, että meillä on ongelmaa, mutta sitä ei voi myöskään jäädä odottamaan. Aina pitää olla uusia juttuja kehitteillä, huomauttaa Ben Sulayem.

Avainkysymys kuuluu täten: miten ralli voisi palvella paremmin autonvalmistajien tarpeita?

Ammattilaistasolla rallin ainut tehtävä on vastata huutoon, jonka maailman johtavat autonvalmistajat esittävät. Kun autonvalmistajat esittävät vihreiden arvojen lisäämistä, kannattaa olla korvat oikeaan suuntaan ja toteuttaa toiveet.

Hybridimoottorin lisäksi toiveissa on kehittää biopolttoaine, joka olisi kuin vastaus vihreän siirtymän rukouksiin.

– Kestävä kehitys on tärkeää. Emme voi reagoida asioihin, vaan meidän täytyy olla ennakoivia. Tuntuu siltä, että FIA ei ole osa ongelmaa, vaan osa ratkaisua. Tarvitsemme kunnon hybridijärjestelmän ja tosi tehokkaasti toimivan moottorin. Polttoaine, jota nyt käytämme on oikea.

Rallin MM-sarjalle hyvää lupaa se, että Ben Sulayemin, 61, oma tausta on niin vahvasti rallipainotteinen. Mies ajoi kilpaa 20 vuotta ja voitti Lähi-Idän rallimestaruuden huikeat 14 kertaa.

Sen ansiosta hän puhuu samaa kieltä kaikkien laji-ihmisten kanssa. Vaatimukset lajin tervehdyttämiseksi ovat hyvin hänen tiedossaan. Kosioreissut autonvalmistajien luo ovat vasta kiihtymään päin. Ensin pitää saada olennaiset asiat kuntoon, jotta tiimien määrän lisääntyminen olisi realistinen tavoite.

– Tämä on vasta alkua. Olen luottavainen, että autonvalmistajat tulevat mukaan sarjaan, kunhan saamme standardit korkealle. Emme voi sanoa, ettemme pysty. Ympäristölle, ja myös moottoriurheilulle, kestävä kehitys on tärkeää, Ben Sulayem painottaa.

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat