14.1.2023 Ajoneuvot Rallilegenda Juha Kankkunen: ”Mestarina olet kuljettaja, jonka päänahkaa kaikki yrittävät” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rallin nelinkertainen maailmanmestari Juha Kankkunen tietää, millaista on lähteä nuorena kuljettajana ja hallitsevana mestarina kauteen. Kankkunen uskoo Kalle Rovanperän kykenevän samaan, johon hän itse ylsi 36 vuotta sitten. Tammikuussa 1987 Juha Kankkunen oli 27-vuotias ja voittanut B-ryhmän viimeiseksi jääneen mestaruuden, joka varmistui erinäisten vaiheiden jälkeen vasta kabinetissa, reilu viikko kauden päättymisen jälkeen.Yhtä kaikki. Väkivahva Peugeot istui Kankkusen käteen kuin hansikas, ja loppu on historiaa. Mestaruus oli iso juttu Kankkuselle, josta tuli kertaheitolla rallimaailman silmätikku, kuljettaja, jonka kaikki halusivat voittaa.Lancia-tiimi oli kivikova, sillä tallissa ajoivat yli 10 vuotta rallia ammatikseen ajanut Markku Alén, sekä läpimurtoaan tekemässä ollut, nopeaksi tiedetty Massimo "Miki" Biasion.- On se vaikeampaa silloin, kun kaikkien odotukset ovat korkealla ja olet itse se maali. Sun päänahkaasi ne yrittävät - joka ainut. Mestaruuden puolustaminen on siksi vaikeampaa kuin mestaruudesta ajaminen alkuun, Kankkunen puntaroi. Paineet Kankkunen kesti miehen lailla. Kaksi osakilpailuvoittoa ja tukku muita hyviä sijoituksia riittivät mestaruuden uusimiseen, vaikka tallikaverit antoivatkin kovan vastuksen. Tuolloin MM-sarjassa menestymiseen riitti seitsemään osakilpailuun osallistuminen, kun nykyisellään kuljettajien pitää osallistua kaikkiin 13 ralliin.Niinpä Kankkunen ei epäile, etteikö Kalle Rovanperä voisi tehdä samaa temppua, ja uusia maailmanmestaruutensa, vaikka jo tiimin sisäinen haaste Toyotalla on vähintäänkin samankaltainen kuin Kankkusella Lancialla.Kuvan kaksikko toi Suomeen yhteensä kahdeksan MM-titteliä 1980- ja 90-luvuilla.Kankkunen oli myös yksi Tommi Mäkisen valtakauden pahimpia haastajia 90-luvun lopussa.- Ei yhtään virhettä. Se kausi onnistui kymppiin, ja toivottavasti Kallella onnistuu myös. Tommi ajoi neljän mestaruuden putken, ja puolusti mestaruutta hienosti. Yritimme tietysti voittaa hänet, mutta emme onnistuneet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTasainen kausi luvassaTiimien voimasuhteita tarkastellessa MM-rallikausi 2023 lupaa hyvää. Toyota vaikutti vuosi sitten hetken aikaa voittamattomalta, sillä tiimi pääsi aloittamaan uuden Rally1-autonsa kehitystyön huomattavasti Hyundaita aiemmin.Korealaismerkki ei kuitenkaan heittänyt kirvestä kaivoon, vaan kaivoi sekunnin kymmenykset autostaan ja pääsi Toyotan rinnalle. Myös Ford vaikutti ripeältä silloin, kun ratissa oli Sébastien Loebin kaltainen tekijämies.- Kaudesta tulee varmasti tasaisempi. Hyundai otti loppuvuodesta yllättävän paljon kiinni Toyotaa. Tiimit ovat tasaväkisiä, ja aina kun Loeb on ratissa, niin Fordilla oltiin keulilla. Myös auton täytyy silloin olla kilpailukykyinen, ja nopea äijähän se on. Hän tulee laittamaan suolaa sekaan.Kankkusen kokenut katse poimii nopeasti eri kuljettajien vahvuudet ja heikkoudet erikoiskokeella. Sekuntikelloa ei tarvita, kun Kankkunen laittaa ajotyylin perusteella järjestykseen osaavimmat kuljettajat.Näkeekö kuljettajan ajotyylistä todella sen, kuka osaa ajaa parhaiten?- Näkee. Kalle ajaa hienoiten noista kavereista. Myös (Sébastien) Ogier ajaa puhtaasti, ja vanha mies todella kauniisti. Hänen ajotyylinsä on hieman erilainen, mutta Loeb on aina ajanut hienosti. Ei hän muutoin olisi yhdeksää mestaruutta voittanut, jos ei osaisi autoa ajaa, nauraa Kankkunen.Kalle Rovanperän mestaruusjuhlat saivat liikkeelle entisiä ja nykyisiä rallitähtiä. Kuvassa vasemmalta oikealle Tommi Mäkinen, Juha Kankkunen ja Elfyn Evans.Autokokoelma pieneniValtaosan vuodesta yhä Monacossa asuva Kankkunen, 63, teki hiljattain "suursiivouksen" automuseossaan, Mannilan kartanon mailla Laukaassa. Uuteen kotiin lähti useita, toinen toistaan hienompia kilpa-autoja, kuten Peugeot 205 T16 ja Audi Sport Quattro S1, jonka evo-mallia oli valmistettu vain joitain kappaleita, ja jollaisen Kankkunen omisti.Kankkunen myi seitsemän arvokkaista autoistaan keräilijälle. Jäljelle jäi vielä 17 autoa, joten aivan tyhjäksi talli ei vielä tullut. Parhaimmillaan kokoelmaan kuului 30 autoa.Syyksi Kankkunen on kertonut sen, etteivät hänen poikansa Tino ja Niko ole isänsä tavoin kiinnostuneita autojen omistamisesta. Näin ollen hän päätti muuttaa useiden miljoonien eurojen arvoiset rahaksi.- Tulihan niitä 30 vuotta säilytettyä. Ylläpitokustannukset olivat satatuhatta euroa vuodessa, Kankkunen laskee.Etenkin B-ryhmän rallitykkien arvo on noussut viime vuosina pilviin. Hiljattain Sothebyn huutokaupassa myydyistä autoista maksettiin kaksi miljoonaa euroa kumpaisestakin.Laukaalainen elää yhä sormi tukevasti rallimaailman valtimolla. Moottorien jytke on saanut Kankkusen paikan päälle MM-ralleihin mm. Sardiniassa, Belgiassa ja Japanissa. Toyotan vieraana Kankkunen pääsi testaamaan ensimmäisten joukossa merkin uutta Rally2-autoa, joka on vielä erittäin aikaisessa kehitysvaiheessa.Sen verran kovasti ajotehtävät ralliteiden sympaattisinta suomalaista yhä kutsuvat, että Kankkunen on tarjoutunut avustamaan Toyotaa uuden ralliauton kehitystyössä tieto-taidollaan.Päävastuun testaamisesta kantaa Toyotan virallinen testikuljettaja Juho Hänninen, joka yhdessä SM1-luokan mestaruuden menneellä kaudella voittaneen Mikko Heikkilän kanssa on ulkoiluttanut autoa Ranskassa ja Suomessa. Teksti, kuvat ja video: Miika WuorelaLisää aiheestaKotikaupunki järjesti juhlat – tältä näytti Kalle Rovanperän mestaruusjuhlissa Tommi Mäkinen analysoi Rovanperän uutta kautta hallitsevana mestarina Esapekka Lappi testaa Hyundain Rally1-autoa Suomessa! – Katso video Toyota kevyin muutoksin uuteen rallikauteen – maksukykyisellä kuskilla mahdollisuus neljänteen autoonMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 28.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Lotus Esprit Active Suspension Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä