14.1.2023 Ajoneuvot Rallilegenda Juha Kankkunen: ”Mestarina olet kuljettaja, jonka päänahkaa kaikki yrittävät” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rallin nelinkertainen maailmanmestari Juha Kankkunen tietää, millaista on lähteä nuorena kuljettajana ja hallitsevana mestarina kauteen. Kankkunen uskoo Kalle Rovanperän kykenevän samaan, johon hän itse ylsi 36 vuotta sitten. Tammikuussa 1987 Juha Kankkunen oli 27-vuotias ja voittanut B-ryhmän viimeiseksi jääneen mestaruuden, joka varmistui erinäisten vaiheiden jälkeen vasta kabinetissa, reilu viikko kauden päättymisen jälkeen.Yhtä kaikki. Väkivahva Peugeot istui Kankkusen käteen kuin hansikas, ja loppu on historiaa. Mestaruus oli iso juttu Kankkuselle, josta tuli kertaheitolla rallimaailman silmätikku, kuljettaja, jonka kaikki halusivat voittaa.Lancia-tiimi oli kivikova, sillä tallissa ajoivat yli 10 vuotta rallia ammatikseen ajanut Markku Alén, sekä läpimurtoaan tekemässä ollut, nopeaksi tiedetty Massimo "Miki" Biasion.- On se vaikeampaa silloin, kun kaikkien odotukset ovat korkealla ja olet itse se maali. Sun päänahkaasi ne yrittävät - joka ainut. Mestaruuden puolustaminen on siksi vaikeampaa kuin mestaruudesta ajaminen alkuun, Kankkunen puntaroi. Paineet Kankkunen kesti miehen lailla. Kaksi osakilpailuvoittoa ja tukku muita hyviä sijoituksia riittivät mestaruuden uusimiseen, vaikka tallikaverit antoivatkin kovan vastuksen. Tuolloin MM-sarjassa menestymiseen riitti seitsemään osakilpailuun osallistuminen, kun nykyisellään kuljettajien pitää osallistua kaikkiin 13 ralliin.Niinpä Kankkunen ei epäile, etteikö Kalle Rovanperä voisi tehdä samaa temppua, ja uusia maailmanmestaruutensa, vaikka jo tiimin sisäinen haaste Toyotalla on vähintäänkin samankaltainen kuin Kankkusella Lancialla.Kuvan kaksikko toi Suomeen yhteensä kahdeksan MM-titteliä 1980- ja 90-luvuilla.Kankkunen oli myös yksi Tommi Mäkisen valtakauden pahimpia haastajia 90-luvun lopussa.- Ei yhtään virhettä. Se kausi onnistui kymppiin, ja toivottavasti Kallella onnistuu myös. Tommi ajoi neljän mestaruuden putken, ja puolusti mestaruutta hienosti. Yritimme tietysti voittaa hänet, mutta emme onnistuneet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTasainen kausi luvassaTiimien voimasuhteita tarkastellessa MM-rallikausi 2023 lupaa hyvää. Toyota vaikutti vuosi sitten hetken aikaa voittamattomalta, sillä tiimi pääsi aloittamaan uuden Rally1-autonsa kehitystyön huomattavasti Hyundaita aiemmin.Korealaismerkki ei kuitenkaan heittänyt kirvestä kaivoon, vaan kaivoi sekunnin kymmenykset autostaan ja pääsi Toyotan rinnalle. Myös Ford vaikutti ripeältä silloin, kun ratissa oli Sébastien Loebin kaltainen tekijämies.- Kaudesta tulee varmasti tasaisempi. Hyundai otti loppuvuodesta yllättävän paljon kiinni Toyotaa. Tiimit ovat tasaväkisiä, ja aina kun Loeb on ratissa, niin Fordilla oltiin keulilla. Myös auton täytyy silloin olla kilpailukykyinen, ja nopea äijähän se on. Hän tulee laittamaan suolaa sekaan.Kankkusen kokenut katse poimii nopeasti eri kuljettajien vahvuudet ja heikkoudet erikoiskokeella. Sekuntikelloa ei tarvita, kun Kankkunen laittaa ajotyylin perusteella järjestykseen osaavimmat kuljettajat.Näkeekö kuljettajan ajotyylistä todella sen, kuka osaa ajaa parhaiten?- Näkee. Kalle ajaa hienoiten noista kavereista. Myös (Sébastien) Ogier ajaa puhtaasti, ja vanha mies todella kauniisti. Hänen ajotyylinsä on hieman erilainen, mutta Loeb on aina ajanut hienosti. Ei hän muutoin olisi yhdeksää mestaruutta voittanut, jos ei osaisi autoa ajaa, nauraa Kankkunen.Kalle Rovanperän mestaruusjuhlat saivat liikkeelle entisiä ja nykyisiä rallitähtiä. Kuvassa vasemmalta oikealle Tommi Mäkinen, Juha Kankkunen ja Elfyn Evans.Autokokoelma pieneniValtaosan vuodesta yhä Monacossa asuva Kankkunen, 63, teki hiljattain "suursiivouksen" automuseossaan, Mannilan kartanon mailla Laukaassa. Uuteen kotiin lähti useita, toinen toistaan hienompia kilpa-autoja, kuten Peugeot 205 T16 ja Audi Sport Quattro S1, jonka evo-mallia oli valmistettu vain joitain kappaleita, ja jollaisen Kankkunen omisti.Kankkunen myi seitsemän arvokkaista autoistaan keräilijälle. Jäljelle jäi vielä 17 autoa, joten aivan tyhjäksi talli ei vielä tullut. Parhaimmillaan kokoelmaan kuului 30 autoa.Syyksi Kankkunen on kertonut sen, etteivät hänen poikansa Tino ja Niko ole isänsä tavoin kiinnostuneita autojen omistamisesta. Näin ollen hän päätti muuttaa useiden miljoonien eurojen arvoiset rahaksi.- Tulihan niitä 30 vuotta säilytettyä. Ylläpitokustannukset olivat satatuhatta euroa vuodessa, Kankkunen laskee.Etenkin B-ryhmän rallitykkien arvo on noussut viime vuosina pilviin. Hiljattain Sothebyn huutokaupassa myydyistä autoista maksettiin kaksi miljoonaa euroa kumpaisestakin.Laukaalainen elää yhä sormi tukevasti rallimaailman valtimolla. Moottorien jytke on saanut Kankkusen paikan päälle MM-ralleihin mm. Sardiniassa, Belgiassa ja Japanissa. Toyotan vieraana Kankkunen pääsi testaamaan ensimmäisten joukossa merkin uutta Rally2-autoa, joka on vielä erittäin aikaisessa kehitysvaiheessa.Sen verran kovasti ajotehtävät ralliteiden sympaattisinta suomalaista yhä kutsuvat, että Kankkunen on tarjoutunut avustamaan Toyotaa uuden ralliauton kehitystyössä tieto-taidollaan.Päävastuun testaamisesta kantaa Toyotan virallinen testikuljettaja Juho Hänninen, joka yhdessä SM1-luokan mestaruuden menneellä kaudella voittaneen Mikko Heikkilän kanssa on ulkoiluttanut autoa Ranskassa ja Suomessa. Teksti, kuvat ja video: Miika WuorelaLisää aiheestaKotikaupunki järjesti juhlat – tältä näytti Kalle Rovanperän mestaruusjuhlissa Tommi Mäkinen analysoi Rovanperän uutta kautta hallitsevana mestarina Esapekka Lappi testaa Hyundain Rally1-autoa Suomessa! – Katso video Toyota kevyin muutoksin uuteen rallikauteen – maksukykyisellä kuskilla mahdollisuus neljänteen autoonMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?