11.9.2023 Ajoneuvot Sittenkin hyviä uutisia rallin MM-sarjalle? – Näin tallipomot kommentoivat Subarun mahdollista paluuta Subarun matka rallin MM-sarjassa katkesi kauden 2008 päätteeksi, mutta yksityistiimit suosivat merkkiä vielä pitkään autotehtaan lähdön jälkeen. Kuvassa Mads Östberg Norjan MM-rallissa 2009. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subarun mahdollinen paluu rallin MM-sarjaan kirvoitti tehdastiimien päälliköiden kielet. Japanilaismerkki oli mukana rallin MM-sarjassa yhtäjaksoisesti vuodet 1990 - 2008. Tuona aikana he pystyivät 47 osakilpailuvoittoon ja kolmeen merkkimestaruuteen vuosina 1995 - 97.Käytännön kilpailutoimintaa hoiti koko merkin mukanaolon ajan brittiyritys Prodrive, jonka päämaja sijaitsi Banburyssa, Englannissa.Merkin ykköstähdeksi nousi Colin McRae, joka saavutti Subarulla henkilökohtaisen maailmanmestaruuden 1995, sekä ylsi 16 MM-osakilpailuvoittoon. Muita Subarulla mestareiksi ajaneita kuljettajia ovat Richard Burns (2001) ja Petter Solberg (2003).Viimeiseksi jäänyt osakilpailuvoitto tuli vuoden 2005 RAC-rallista, jonka jälkeen Subaru pysyi vielä kolmen vuoden ajan MM-sarjassa. Voittoja ei enää tullut, ja palkintokorokesijoituksiakin tippui enää harvakseltaan.Subarun matka rallin MM-sarjassa katkesi kauden 2008 päätteeksi, mutta yksityistiimit suosivat merkkiä vielä pitkään autotehtaan lähdön jälkeen. Kuvassa Mads Östberg Norjan MM-rallissa 2009.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTukea ajatukselleSubarun mahdollista paluuta palloteltiin Kreikan MM-rallissa sen jälkeen, kun Kansainvälisen Autoliitto FIA:n presidentti Muhammed Ben Sulayem kertoi positiivisia uutisia kulisseissa käytävistä puheista.- Ei se ole salaisuus, että minulla oli hyvä tapaaminen herra Akio Toyodan kanssa. Kysyin, mitä voisimme tehdä ja kuuntelin tietysti niin intohimoista ihmistä kuin hän on. Hän mainitsi Subarun. Toyota omistaa osuuden Subarusta ja he kannattavat Subarun mukaan tulemista. Kun hän puhuu, hän puhuu itseluottamuksella asioista.Asiaan reagoi muiden muassa Hyundain tallipäällikkö Cyril Abiteboul, jolle maineikkaan merkin paluu sopisi hyvin.- Mikä tahansa, mikä johtaa useampiin automerkkeihin, inspiroi minua tekemään hyviä asioita. Saatan katua mielipidettäni, jos he ovat meitä edellä, mutta uskon todella, että tarvitsemme lisää autoja.Ranskalaispomo kokee olevansa kollegojensa kanssa vastuussa siitä, että Subaru kokisi rallipaluun mahdollisimman mieluisana ajatuksena.- Toyotan ja Subarun välillä on yhtäläisyyksiä, mutta ei anneta tunteen viedä. Meidän pitäisi toivottaa tällainen uutinen tervetulleeksi, ja katsoa, miten voimme saada heidät tuntemaan tervetulleeksi. Kaikkia, jotka ovat Rally1-luokan kynnyksellä, meidän pitää inspiroida ottamaan askel lajin huipulle, Abiteboul muotoili.Koska Toyota omistaa osittain Subarun, ei Jari-Matti Latvalaa Kreikassa sijaistanut tallipäällikkö Kaj Lindström voinut ottaa kantaa asiaan kuin yleisellä tasolla.- Haluamme lisää tiimejä, ja jos uusia on tulossa, se on hyvä tieto. Muutoin en voi asiaa kommentoida.Kaj Lindström oli jäävi kommentoimaan toisen japanilaisjätin aikomuksia. Toyota omistaa osan Subarun autotehtaasta.Aikaisintaan 2027M-Sportin tallipäällikkö Richard Millener pitää ajatuksesta, mutta muistuttaa tien olevan pitkä. Mikään ei käy käden käänteessä, ja toisaalta, Subarun paluuta on vasta väläytelty. Faktasta ei missään nimessä ole kyse.- Se olisi fantastista, mutta pitää olla varovaisia, ettemme ala puhua tehdystä diilistä. Heillä on varmasti kiinnostusta, mutta realistisesti se voisi tapahtua vuonna 2027, laskee Millener.Yhtä hyväksyttyä sapluunaa mukanaololle ei ole, sillä jo nykyisten toimijoiden resurssit ovat hyvin eri tasolla toisiinsa verrattuna. Liian kalliiksi laji ei saa muodostua, jotta autotehtaiden on helpompi ottaa ralli osaksi markkinointistrategiaansa.- Meidän on tehtävä kovasti töitä, jotta laji säilyy taloudellisesti saavutettavana ja säännöt ovat selvät tulevaisuuteen. Se, kuinka paljon me käytämme rahaa ja kuinka paljon toiset tiimit käyttävät rahaa, eroaa hyvin paljon vaikkapa varikkorakennelmien osalta.Uudet tiimit otetaan innolla vastaan rallin MM-sarjassa. Subaru voisi kolminkertaisena merkkimestarina tarjota aivan uudenlaisen haasteen Kalle Rovanperälle ja Toyotalle.Ennen kuin Subarun kaltainen autojätti, joka putsasi palkintopöydän useana vuonna 1990-luvun loppupuolella, kiinnostuisi rallista, pitää lajin olla mahdollisimman houkutteleva heidän silmissään.Vielä ei olla sillä tasolla, joten erityisesti Millener haluaa nähdä konkreettisia toimia FIA:n ja rallipromoottorin suunnalta.- Jos heillä on kiinnostusta, niin se on hieno asia. Tiedän Toyotan ja Subarun välisen yhteyden, joten herra (Akio) Toyodan panos voisi auttaa asiaa. Meillä on kuitenkin yhä laji, jota pitää parantaa. Se täytyy tehdä ensi vuoden aikana, jotta meillä olisi mitään mahdollisuuksia, Millener painottaa.Teksti ja kuvat: Miika Wuorela Lue lisää Kaikki artikkelit 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle 29.8.2024 Ajoneuvot Smart #5 on dinosauruksen lailla kokoaan kasvattavan Smartin vastaus D-SUV -luokkaan 28.8.2024 Ajoneuvot Päivän kuva: tunnistatko tämän vanhan ajoneuvon alkuperäisen käyttötarkoituksen? 25.8.2024 Uutinen Mercedes pyrkii alentamaan sähköautojen akkujen hintaa yli 30 prosenttia lähivuosina 24.8.2024 Ajoneuvot Moottorin rengastesti: uusi tieliikennelaki sallii ajon kesärenkaalla, mutta miten se pitää talvirenkaisiin verrattuna? 22.8.2024 Uutinen Suosikkiauto on uudistumassa – tätä kaikkea siihen on luvassa 22.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Škoda 200 RS on tuntematon ralliauto 1970-luvulta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 6.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Scania esitteli sähkökäyttöisen puutavara-auton 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 31.8.2024 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Ninja 7 Hybrid – uteliaisuus tappoi Ninjan 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta