11.9.2023 Ajoneuvot Sittenkin hyviä uutisia rallin MM-sarjalle? – Näin tallipomot kommentoivat Subarun mahdollista paluuta Subarun matka rallin MM-sarjassa katkesi kauden 2008 päätteeksi, mutta yksityistiimit suosivat merkkiä vielä pitkään autotehtaan lähdön jälkeen. Kuvassa Mads Östberg Norjan MM-rallissa 2009. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subarun mahdollinen paluu rallin MM-sarjaan kirvoitti tehdastiimien päälliköiden kielet. Japanilaismerkki oli mukana rallin MM-sarjassa yhtäjaksoisesti vuodet 1990 - 2008. Tuona aikana he pystyivät 47 osakilpailuvoittoon ja kolmeen merkkimestaruuteen vuosina 1995 - 97.Käytännön kilpailutoimintaa hoiti koko merkin mukanaolon ajan brittiyritys Prodrive, jonka päämaja sijaitsi Banburyssa, Englannissa.Merkin ykköstähdeksi nousi Colin McRae, joka saavutti Subarulla henkilökohtaisen maailmanmestaruuden 1995, sekä ylsi 16 MM-osakilpailuvoittoon. Muita Subarulla mestareiksi ajaneita kuljettajia ovat Richard Burns (2001) ja Petter Solberg (2003).Viimeiseksi jäänyt osakilpailuvoitto tuli vuoden 2005 RAC-rallista, jonka jälkeen Subaru pysyi vielä kolmen vuoden ajan MM-sarjassa. Voittoja ei enää tullut, ja palkintokorokesijoituksiakin tippui enää harvakseltaan.Subarun matka rallin MM-sarjassa katkesi kauden 2008 päätteeksi, mutta yksityistiimit suosivat merkkiä vielä pitkään autotehtaan lähdön jälkeen. Kuvassa Mads Östberg Norjan MM-rallissa 2009.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTukea ajatukselleSubarun mahdollista paluuta palloteltiin Kreikan MM-rallissa sen jälkeen, kun Kansainvälisen Autoliitto FIA:n presidentti Muhammed Ben Sulayem kertoi positiivisia uutisia kulisseissa käytävistä puheista.- Ei se ole salaisuus, että minulla oli hyvä tapaaminen herra Akio Toyodan kanssa. Kysyin, mitä voisimme tehdä ja kuuntelin tietysti niin intohimoista ihmistä kuin hän on. Hän mainitsi Subarun. Toyota omistaa osuuden Subarusta ja he kannattavat Subarun mukaan tulemista. Kun hän puhuu, hän puhuu itseluottamuksella asioista.Asiaan reagoi muiden muassa Hyundain tallipäällikkö Cyril Abiteboul, jolle maineikkaan merkin paluu sopisi hyvin.- Mikä tahansa, mikä johtaa useampiin automerkkeihin, inspiroi minua tekemään hyviä asioita. Saatan katua mielipidettäni, jos he ovat meitä edellä, mutta uskon todella, että tarvitsemme lisää autoja.Ranskalaispomo kokee olevansa kollegojensa kanssa vastuussa siitä, että Subaru kokisi rallipaluun mahdollisimman mieluisana ajatuksena.- Toyotan ja Subarun välillä on yhtäläisyyksiä, mutta ei anneta tunteen viedä. Meidän pitäisi toivottaa tällainen uutinen tervetulleeksi, ja katsoa, miten voimme saada heidät tuntemaan tervetulleeksi. Kaikkia, jotka ovat Rally1-luokan kynnyksellä, meidän pitää inspiroida ottamaan askel lajin huipulle, Abiteboul muotoili.Koska Toyota omistaa osittain Subarun, ei Jari-Matti Latvalaa Kreikassa sijaistanut tallipäällikkö Kaj Lindström voinut ottaa kantaa asiaan kuin yleisellä tasolla.- Haluamme lisää tiimejä, ja jos uusia on tulossa, se on hyvä tieto. Muutoin en voi asiaa kommentoida.Kaj Lindström oli jäävi kommentoimaan toisen japanilaisjätin aikomuksia. Toyota omistaa osan Subarun autotehtaasta.Aikaisintaan 2027M-Sportin tallipäällikkö Richard Millener pitää ajatuksesta, mutta muistuttaa tien olevan pitkä. Mikään ei käy käden käänteessä, ja toisaalta, Subarun paluuta on vasta väläytelty. Faktasta ei missään nimessä ole kyse.- Se olisi fantastista, mutta pitää olla varovaisia, ettemme ala puhua tehdystä diilistä. Heillä on varmasti kiinnostusta, mutta realistisesti se voisi tapahtua vuonna 2027, laskee Millener.Yhtä hyväksyttyä sapluunaa mukanaololle ei ole, sillä jo nykyisten toimijoiden resurssit ovat hyvin eri tasolla toisiinsa verrattuna. Liian kalliiksi laji ei saa muodostua, jotta autotehtaiden on helpompi ottaa ralli osaksi markkinointistrategiaansa.- Meidän on tehtävä kovasti töitä, jotta laji säilyy taloudellisesti saavutettavana ja säännöt ovat selvät tulevaisuuteen. Se, kuinka paljon me käytämme rahaa ja kuinka paljon toiset tiimit käyttävät rahaa, eroaa hyvin paljon vaikkapa varikkorakennelmien osalta.Uudet tiimit otetaan innolla vastaan rallin MM-sarjassa. Subaru voisi kolminkertaisena merkkimestarina tarjota aivan uudenlaisen haasteen Kalle Rovanperälle ja Toyotalle.Ennen kuin Subarun kaltainen autojätti, joka putsasi palkintopöydän useana vuonna 1990-luvun loppupuolella, kiinnostuisi rallista, pitää lajin olla mahdollisimman houkutteleva heidän silmissään.Vielä ei olla sillä tasolla, joten erityisesti Millener haluaa nähdä konkreettisia toimia FIA:n ja rallipromoottorin suunnalta.- Jos heillä on kiinnostusta, niin se on hieno asia. Tiedän Toyotan ja Subarun välisen yhteyden, joten herra (Akio) Toyodan panos voisi auttaa asiaa. Meillä on kuitenkin yhä laji, jota pitää parantaa. Se täytyy tehdä ensi vuoden aikana, jotta meillä olisi mitään mahdollisuuksia, Millener painottaa.Teksti ja kuvat: Miika Wuorela Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen